Honda CRF250L model 2013 - Motogen.pl

Nowy motocykl Honda CRF250L 'ekonomiczny i praktyczny na co dzień, a rozrywkowy i porywający w weekendy!”

 

Motocykle dual-purpose to DNA Hondy. W latach siedemdziesiątych linię tych pojazdów zapoczątkował model XL250S, motocykl stworzony zarówno do jazdy po ulicach, jak i w terenie. Kolejne modele XL cieszyły się niezwykłą popularnością i również stawały się legendą, udowadniając, że ekonomiczny, łatwy w użyciu, jednocylindrowy, czterosuwowy silnik w stosownej ramie tworzy uniwersalny pojazd oferujący kierującemu radość z jazdy w niemal każdych warunkach.

 

Tradycje i wieloletnie doświadczenie Hondy, bezpośrednio związane z zawodami offroadowymi czy pojazdami dual-purpose, okazały się niezwykle pożyteczne podczas prac rozwojowych nad nowym modelem i były inspiracją dla całego zespołu przygotowującego ten projekt.

 

Przy planowaniu Hondy CRF250L na pierwszym miejscu postawiono potrzeby klienta. Łatwość użytkowania, praktyczność czy wygoda mają być kluczowymi elementami, które dostarczą kierującemu przyjemności z jazdy na co dzień w zatłoczonym mieście oraz podczas weekendowych wypadów w teren.

 

Założeniem inżynierów Hondy było stworzenie wszechstronnego pojazdu, który doskonale spełniałby wszystkie te oczekiwania. CRF250L został zatem wyposażony nie tylko w mocną, lecz także oszczędną i wytrzymałą jednostkę napędową oraz uniwersalną ramę. Przystępna cena i niskie koszty utrzymania przy zachowaniu niezwykle wysokiej jakości, z jakiej na całym świecie znana jest marka Honda, to niewątpliwe atuty modelu.

 

Niebagatelną siłą napędową całego projektu oraz motywacją dla inżynierów było skonstruowanie motocykla, który pomoże w realizacji marzeń licznej rzeszy miłośników marki Honda.

 

Honda CRF250L

CRF250L to wszechstronny motocykl do jazdy w najróżniejszych warunkach. Jego wymiary, ergonomia, niska waga, 43 mm widelec upside-down Showa oraz system Pro-link zastosowany w tylnym zawieszeniu sprawiają, że model ten doskonale radzi sobie na nieutwardzonym gruncie, a także w centrum miasta. Pojedynczy cylinder zastosowany w silniku zapewnia odpowiednią ilość mocy i momentu przy niskim zużyciu paliwa. Ostre i dynamiczne linie nadwozia nawiązują do legendarnych sportowych modeli CRF.

 

Idea, która przyświecała zespołowi projektantów to stwierdzenie “…ekonomiczny i praktyczny na co dzień, a rozrywkowy i porywający w weekendy!”

 

Silnik

Silnik CRF250L to lekka, kompaktowa, chłodzona cieczą, jednocylindrowa jednostka o pojemności 249 ccm wyposażona w rozrząd DOHC. Dzięki temu, że moc oddawana jest płynnie w niskich zakresach obrotowych motocykl bardzo dobrze daje się wyczuć kierującemu. Praca krótko skokowego silnika jest również znakomita przy wysokich obrotach. W pełnym zakresie obrotów CRF250L zapewnia ciągłą i jednostajną dostawę mocy.

Wymiary układu dolotowego oraz układu wydechowego zostały dostosowane do parametrów jednostki napędowej. Nowo zaprojektowany filtr powietrza wraz z pojemnym (5,7 l) airbox’em efektywnie ułatwiają przepływ powietrza.

 

Mając na uwadze z jednej strony wydajność, a z drugiej ochronę środowiska, projektantom pracującym nad silnikiem CRF250L udało się stworzyć bardziej kompaktowy układ sterujący zaworami, co pozwoliło na zastosowanie mniejszej głowicy cylindra. Irydowa świeca zapłonowa wraz z precyzyjnym wtryskiem PGM-FI dodatkowo zredukowały zużycie paliwa.

 

By zmnieszyć straty mocy będące wynikiem tarcia, w silniku CRF250L przesunięto cylinder niesymetrycznie względem osi wału korbowego, zaś do produkcji tłoka zastosowano odporny na ścieranie materiał dodatkowo pokryty warstwą molibdenu. Co więcej pompa olejowa uniemożliwia napowietrzanie wtłaczanego oleju.

Rozwiązania techniczne w silniku pozwoliły na zminimalizowanie jego masy oraz generowane wibracje. Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów wraz ze sprzęgłem zostały wzmocnione i zaprojektowane, tak by poradzić sobie z dodatkowymi obciążeniami podczas jazdy w terenie.

 

Motocykl został wyposażony w chłodnicę o wydajności 10,7 kW, którą przed uszkodzeniami chroni osłona wykonany z polipropylenu. By sprostać wymogom Euro III czujnik O2 Lambda współpracuje z katalizatorem umieszczonym wewnątrz stożkowego tłumika.

 

Podwozie

By stać się pojazdem wszechstronnym CRF250L wymagał zastosowania nowej ramy. Wykonana ze stali kołyskowa konstrukcja bez problemu uniesie ciężar dwóch osób wraz z bagażem. Nad podnóżkami zostały umieszczone osłony zapewniające ochronę przed zarysowaniami.

 

Rozstaw osi 1445 mm daje doskonałą stabilność i zwrotność. Masa własna motocykla to zaledwie 144 kg. Efektywny, odwrócony 43 mm widelec Showa nawiązuje konstrukcyjnie do sportowej serii CRF. Tylne zawieszenie zostało wyposażone w system Pro-Link o skoku osi 240 mm. Całość zapewnia należytą sztywność i dzięki zmniejszonej masie nieresorowanej poprawia wyczucie podczas jazdy.

 

Przedni hamulec z pojedynczą tarczą o średnicy 256 mm pracuje z 2-tłoczkowym zaciskiem, tylny z 220 mm tarczą wyposażony jest w zacisk 1-tłoczkowy. Hamowanie jest doskonale wyczuwalne i skuteczne, a lekkie tarcze typu wave mają właściwości samoczyszczące, pomocne w trudnych warunkach.

 

Lekkie aluminiowe felgi wpływają na redukcję nieresorowanej masy, a ich wzór został bezpośrednio zaczerpnięty z wytrzymałych kół sportowych CRF250/450R. 21 calowe koło z przodu i 18 calowe tylne poprawia stabilność w trudnym terenie i upodobnia CRF250L do wyczynowych motocykli off-roadowych.

 

Wyposażenie

Cyfrowy panel wskaźników w CRF205L posiada dwa liczniki przebiegu dziennego oraz licznik przebiegu całkowitego wraz z zegarem oraz wskaźnikiem zużycia paliwa.

 

Stylistyka motocykla CRF 250L wzorowana jest na sportowej serii CRF o zcentralizowanej masie i charakterystycznych trójkątnych proporcjach. Ergonomia była również jednym z istotnych czynników mających wpływ na projekt modelu. Motocykl zapewnia komfort i łatwość prowadzenia w rożnych warunkach. Szeroka kierownica z poprzeczką pozwala zająć wygodną, wyprostowaną pozycję , a 45 stopniowy kąt skrętu umożliwia łatwe manewrowanie w ruchu miejskim.

 

Wąski zbiornik, który pomieści 7,7 litrów paliwa, połączony z wygodną płaską kanapą oferuje maksymalną kontrolę i możliwość zajęcia wygodnej pozycji za kierownicą. Siedzenie na wysokości 875 mm, dzięki szczupłej i zgrabnej sylwetce, nie powinno odstraszać niższych kierowców. Kompaktowa, zamykana skrzynka narzędziowa umieszczona jest przy mocowaniu tylnego błotnika.

Więcej o motocyklach Honda