Spis treści
Liczba wypadków drogowych mniejsza o 23%, ofiar śmiertelnych mniej o 37%, znacznie mniej hałasu i poprawa płynności ruchu. Wyniki badań nad strefami Tempo 30 potwierdzają skuteczność tych rozwiązań.
Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h w wielu miastach Europy miało na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego i jakości życia w centrach miejskich. Chociaż wprowadzeniu stref Tempo 30 towarzyszyło wiele negatywnych opinii, najnowsze badania wskazują na konkretne efekty tej zmiany.
Liczba wypadków i ofiar spadła
Badania zaprezentowane podczas konferencji City Flows w Trydencie (Włochy) pokazują, że w wyniku wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h, liczba wypadków drogowych spadła o 23%. Zmniejszyła się także liczba ofiar śmiertelnych – o 37%, a także liczba rannych w wypadkach – o 38%.
Mniej spalin i hałasu
Oprócz poprawy bezpieczeństwa, badania prowadzone przez George’a Yannisa z Politechniki w Atenach wskazują na pozytywny wpływ stref Tempo 30 na środowisko i jakość życia w miastach. Analiza 70 raportów wykazała, że wprowadzenie tego ograniczenia prędkości doprowadziło do zmniejszenia emisji spalin średnio o 18%. Dodatkowo poziom hałasu w miastach obniżył się średnio o 2,5 decybela, czyli prawie o połowę.
Wpływ na płynność ruchu
Ograniczenie prędkości do 30 km/h miało także, wbrew sceptycznym opiniom, korzystny wpływ na płynność ruchu w miastach. Według badań, ruch uliczny zmniejszył się średnio o 2%. Dane dotyczące mobilności w Trydencie pokazują, że dziennie w mieście przemieszcza się około 323 000 pojazdów, co stanowi trzykrotność liczby mieszkańców. Spośród mieszkańców, 51,4% korzysta z prywatnych samochodów, 34,8% porusza się pieszo lub rowerem, a 13,8% korzysta z lokalnego transportu publicznego.
Podczas wydarzenia w Trydencie, Alberto Federici, dyrektor zarządzający Fundacji Unipolis, podkreślił, że strefy Tempo 30 mają na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego, a także jakości życia mieszkańców miast. Federici stwierdził, że celem Fundacji jest „podnoszenie kultury bezpieczeństwa na drogach, co przyczynia się do poprawy jakości życia, zwłaszcza dla najsłabszych uczestników ruchu”.
Przyszłość stref Tempo 30
Wprowadzenie stref Tempo 30 w miastach spotyka się z różnymi reakcjami. Chociaż niektórzy kierowcy wyrażają obawy związane z utrudnieniami w ruchu, dane pokazują, że strefy te przynoszą korzyści w zakresie bezpieczeństwa, emisji zanieczyszczeń i poziomu hałasu. Niestety, wszyscy przyzwyczajeni do szybkiego i sprawnego poruszania się po mieście, będą wkrótce musieli zmienić przyzwyczajenia.
Proponuję wprowadzenie stref Tempo 8.
Maksymalna dozwolona prędkość 8 km/h obniży jeszcze bardziej liczbę ofiar śmiertelnych, rannych, zmniejszy hałas, będzie mniej stłuczek.
Same plusy!
Ah, zapomniałem o jednym minusie … ale kto by się przejmował?
Przecież mniejszy hałas i życie uratowanych jest ważniejsze niż jakieś debilne sprawne przemieszczanie się z punktu A do punktu B.
O motyla noga, wykrakałem:
https://motogen.pl/limit-10-km-h-takie-ograniczenie-w-miescie-staje-sie-faktem/