A my już w środę, 28 września, będziemy mogli obejrzeć inicjujący nową serię odcinek na ten temat na Discovery Channel.
Większość pytanych osób twierdzi, że motocykle na pierwszy rzut oka są bardziej ekologiczne od samochodów – spalają mniej paliwa i tym samym emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery. Czy to jednak cała prawda o jednośladach? Oprócz szkodliwego dwutlenku węgla silniki spalinowe produkują wiele innych toksycznych substancji emitowanych do atmosfery. Wśród nich znajdziemy tlenek węgla, podtlenek azotu czy węglowodory. Zdaniem CARB (California Air Resources Board) porównanie dwóch współczesnych pojazdów – Yamahy R1 2012 i Toyoty Sienna 2012 – wypada na niekorzyść tej pierwszej. Gdy np. motocykl emituje 0,7 g/km tlenku węgla, samochód wypuszcza go 0,18 g/km. Trzeba jednak pamiętać, że standardy CARB różnią się dla samochodów (1,06 g/km) i motocykli (12 g/km).
Jamie Hynerman i Adam Savage, czyli tytułowi Pogromcy Mitów, z pomocą eksperta ds. emisji spalin z Uniwersytetu w Kalifornii przetestują trzy samochody i trzy motocykle z lat osiemdziesiątych, dziewięćdziesiątych oraz wyprodukowane po 2000 roku. Chcą w ten sposób sprawdzić, czy powszechna opinia na temat ekologicznej przewagi motocykli jest prawdziwa. Wyniki ich eksperymentów w odcinku ’Bikes and Bazookas’ już w środę, 28 września, na Discovery Channel.