Policja ostrzega przed kolejną falą oszustw związanych z przesyłkami kurierskimi. Efekt nieostrożności może być taki sam jak zwykle – utrata wszystkich środków z konta.
Pomysły oszustów wydają się niewyczerpane – nie tak dawno głośno było o przekręcie „na przesyłkę OLX”, który polegał na tym, że kupujący wysyłał fikcyjny link, który miał służyć do odbioru płatności za przesyłkę. Nieostrożni sprzedający klikali w niego, a następnie w przekonaniu, że logują się do swojego banku, przekazywali oszustom dane logowania, a ci czyścili następnie konta.
Wcześniej szerokim echem odbiły się także tzw. oszustwa nigeryjskie, w których fałszywy kupujący próbowali wyłudzić towary na podstawie sfałszowanych potwierdzeń przelewu bankowego. Podobnych historii było jeszcze kilka i za każdym razem oszuści zbierali niezłe żniwo na naiwnych sprzedających.
Tym razem przekręt wymierzony jest w kupujących. Schemat jest dość prosty – oszuści wysyłają pod pozyskane w różny sposób numery telefonów wiadomości o nieprawidłowościach w doręczeniu przesyłki. Ich forma jest podobna do wiadomości wysyłanych przez kurierów (pisownia oryginalna):
„Nie bylismy w stanie ; dostarczyc dzisiaj paczki. Prosze odwiedzic strone”
„Podjelismy dzis probe dostarczenia Twojej paczki, sprawdz jej status #9ls# tutaj”„POCZTA: Twoja paczka #PL348934 napotyka na opłaty celne (2,99 zł), odwiedź stronę https:pocztapolska-pomoc.com aby uiścić opłaty i otrzymać przesyłkę.”
Nie tylko brak polskich liter i dziwnie postawione znaki przestankowe powinny budzić niepokój. Linki umieszczone w takich wiadomościach tylko udają odnośniki do prawidłowych stron kurierów – za każdym razem jednak prowadzą do strony udającej oryginalną witrynę kuriera lub banku, której zadaniem jest wyłudzenie danych logowania. Te zostają następnie wykorzystane do wyczyszczenia konta ofiary.
W przypadku podejrzenia otrzymania SMS z fałszywym linkiem, warto zgłosić go do CSIRT NASK – podmiotu zajmującego się z ramienia polskich władz bezpieczeństwem w sieci. Można to zrobić na trzy sposoby:
- na stronie: https://incydent.cert.pl
- e-mailem: [email protected]
- SMS-em: 799 448 084 (należy przekazać całą wiadomość w oryginalnej formie – nie wycinaj linku czy fragmentów treści)
W zimowym, a szczególnie przedświątecznym szale zakupów, warto także, przed kliknięciem w link w SMS, zastanowić się czy faktycznie zamawialiśmy jakąś przesyłkę i czy była ona nadana za pośrednictwem właśnie tego kuriera.
Zostaw odpowiedź