Spis treści
Yamaha Tenere 700 to model dobrze nam znany, lecz tym razem mamy do czynienia ze specjalną wersją Tenere 700 Rally Edition. Bazowo to ten sam motocykl, ale poza specjalnym malowaniem dostajemy tu również długą listę dodatkowego wyposażenia.
Różnice pomiędzy podstawową Tenere 700, a testowaną przez nas Tenere 700 Rally Edition, widać gołym okiem. Należy do nich m.in. specjalne malowanie, czy akcesoryjna osłona łańcucha. Na szczęście producent nie ograniczył się wyłącznie do aspektów wizualnych i przygotował również szereg elementów wyposażenia, które mają istotny wpływ na poprawę dzielności terenowej tego motocykla.
Yamaha Tenere 700 Rally Edition – silnik, podwozie
Zanim przejdziemy do omówienia dodatkowego wyposażenia, dwa słowa o sercu i kręgosłupie Tenere 700 Rally Edition. W silniku, ramie, czy zawieszeniu, różnic w stosunku do podstawowej Tenere 700 nie znajdziemy. Główne podzespoły nie zostały zmienione.
Yamaha Tenere 700 Rally Edition jest napędzana za pośrednictwem rzędowej, dwucylindrowej jednostki o pojemności 689 cm3. Moc maksymalna to 73 KM, a najwyższy moment obrotowy 68 Nm, czyli dokładnie tak samo, jak w podstawowej wersji Tenere 700. Napęd jest przenoszony za pomocą 6-biegowej skrzyni i dalej na tylne koło za pośrednictwem klasycznej przekładni łańcuchowej.
Podwójna kołyskowa rama z rur stalowych również bez zmian. Podobnie zawieszenia. Z przodu widelec upside-down 210 mm skoku, z tyłu centralny amortyzator i 200 mm skoku. Przednie koło 21 cali, tylne 18 cali.
W układzie hamulcowym podwójna tarcza 282 mm średnicy przy przednim kole i pojedyncza 245 mm z tyłu. Do tego ABS, oczywiście z opcją wyłączenia. I na systemie antypoślizgowym dodatkowe „wspomagacze” kierowcy w tym motocyklu się kończą.
Kolejnym identycznym elementem w Tenere 700 Rally Edition względem wersji podstawowej jest zbiornik paliwa o pojemności 16 litrów. Co ciekawe, to pomimo zmian w wyposażeniu, producent deklaruje dla obydwu wersji identyczną masę, która wynosi 204 kg z płynami w stanie gotowym do jazdy.
Tyle z cech wspólnych. Przejdźmy teraz do tego, co ciekawsze, mianowicie do różnic. Co nowego daje nam Tenere 700 w wersji Rally Edition?
Tenere 700 Rally Edition – co nowego, jakie różnice?
Wersję Rally Edition natychmiast odróżnicie po malowaniu. Charakterystyczne niebiesko-żółte malowanie to oczywiście odniesienie do wyścigówek Tenere startujących w rajdzie Dakar. Podobna kombinacja kolorów pojawiła się już w roku 1983 w modelu XT600 Tenere. Wisienką na torcie są oczywiście złote felgi.
Uwagę przyciąga również wydech Tenere 700 Rally Edition zaprojektowany dla tego modelu przez firmę Akrapovic. Na wyglądzie i dźwięku różnice jednak się nie kończą. Kolejną kwestią jest akcesoryjna, wyższa kanapa. W przypadku wersji Rally siedzimy o 2 cm wyżej w porównaniu ze standardową Tenere 700.
Wśród akcesoriów, które mogą nam pomóc w terenie, należałoby zacząć od wskazania na masywną płytę ochronną pod silnikiem, wykonaną z aluminium o grubości 4 mm. Do tego dochodzi również aluminiowa osłona chłodnicy.
Jeśli już jesteśmy przy wyliczaniu dodatkowych aluminiowych osłon w Tenere 700 Rally Edition, pamiętajmy o wycinanej laserowo osłonie łańcucha. Z mniej istotnych w jeździe terenowej elementów można z kolei wspomnieć o kierunkowskazach w technologii LED.
Same felgi się nie zmieniły, ich średnica pozostała identyczna, ale w przypadku Rally Edition wyjeżdżamy z salonu na dualowych oponach.
Drobiazgiem, aczkolwiek całkiem praktycznym, są gumowe, profilowane osłony naklejone po bokach, w dolnej części zbiornika paliwa. Te gumowe elementy zapewniają świetną przyczepność i czucie motocykla pomiędzy nogami zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Przy okazji chronią też motocykl przed zarysowaniami (w terenie często pomiędzy nogi kierowcy, a zbiornik, dostaje się piasek, który szybko i skutecznie rysuje lakier).
Listę akcesoriów Tenere 700 Rally Edition zamykają specjalne, terenowe manetki kierownicy. Ich profil zapewnia lepszy chwyt, choć dla osób nieprzyzwyczajonych do tego typu manetek, początkowo mogą one być po prostu niewygodne.
Jak jeździ Tenere 700 Rally Edition?
Jeśli uważnie przeczytaliście powyższą listę zmian i dodatkowych akcesoriów w Tenere 700 Rally Edition to domyślacie się pewnie, że pierwsze wrażenia z jazdy tym motocyklem są niemal identyczne, jak wrażenia z jazdy wersją podstawową.
Motocykl przyjemniej brzmi na akcesoryjnym wydechu i fajnie wygląda w takim malowaniu, ale żeby wykorzystać dodatkowe wyposażenie, należałoby po prostu spędzić w terenie kilka godzin, zahaczyć kilka razy osłoną silnika o wystające korzenie, czy pnie i docenić, że solidniejsza osłona dała sobie radę…
Yamaha Tenere 700, niezależnie od tego, czy mówimy o wersji podstawowej, czy o nowej Rally Edition, daje mnóstwo radości i satysfakcji z jazdy w terenie. Na szutrach, czy leśnych ścieżkach, można szybko docenić jej zwinność, poręczność, świetne czucie podwozia i kontrolę.
Jeżdżąc na Tenere 700 nie czuję się tak onieśmielony jak na nieco większych i cięższych motocyklach podobnego typu. Na większości takich maszyn potrzebuję więcej czasu, żeby pozwolić sobie na więcej w terenie. W przypadku Tenere 700 zawsze po prostu wsiadam, wbijam pierwszy bieg i od pierwszych minut doskonale się bawię.
Oczywiście Tenere 700 Rally Edition wciąż świetnie sprawdzi się również w trasie, na wyasfaltowanej autostradzie, czy alpejskich zakrętach. Takie motocykle są budowane po to, żeby sprawnie pokonywać setki kilometrów, ale w razie potrzeby pojechać na skróty. Takie motocykle mają być wystarczająco wygodne do jazdy autostradowej z prędkościami 140-150 km/h, ale jednocześnie wciąż sprawne i zwinne w terenie. I te kryteria Tenere 700 spełnia wzorowo.
Dla wielu osób dodatkowym argumentem przemawiającym za tym motocyklem będzie oczywiście prostota pewnych rozwiązań i brak zaawansowanej elektroniki. Nie ma tu przecież ani systemu kontroli trakcji, ani zmiennych trybów jazdy, nie mówiąc o regulacji hamowania silnikiem, czy tempomacie adaptacyjnym i systemie radarów…
Yamaha Tenere 700 Rally Edition – podsumowanie
Jeśli w wersji z przydomkiem Rally Edition spodziewaliście się 30-litrowego zbiornika paliwa, elektronicznych systemów i większej mocy, to będziecie na całej linii zawiedzeni. Jeśli jednak koncepcja Yamahy Tenere 700 od samego początku do was trafia, to wersja Rally Edition ma po prostu jeszcze kilka dodatkowych argumentów, aby was do siebie przekonać.
To nie jest zupełnie nowy motocykl, który mocno różniłby się od wersji bazowej. To przecież nadal Tenere 700, tyle że po prostu „bardziej”! To „bardziej” musi oczywiście więcej kosztować. Cena wersji podstawowej Tenere 700 to 45 999 zł, a za Tenere 700 Rally Edition trzeba zapłacić 53 500 zł. Różnica jest znacząca.
Czy warto? Na to pytanie odpowiecie sobie we indywidualnie. Zapewne znajdą się i tacy, dla których już samo to oryginalne malowanie będzie wystarczająco silnym argumentem przemawiającym za Rally Edition. I ja doskonale to rozumiem, bo sam również jestem wzrokowcem.
Yamaha Tenere 700 galeria
Operacja Lato w Motogen.pl
Materiał zrealizowaliśmy w czasie Tygodnia Yamaha w ramach motogenowej Operacji Lato! Za sprawą tego projektu mamy dla Was masę ciekawych materiałów oraz konkurs z cennymi nagrodami!
Partnerzy Operacji Lato:
– BNP Paribas,
– I’M Inter Motors,
– TRW,
– NGK,
– Schuberth,
– Dunlop,
– Motul,
– Exide.
Słyszałem ze lubi rdzewieć szczególnie pod bakiem rama.