Wydechy cichsze niż fabryczne? Akrapovic już nad takimi pracuje - Motogen.pl

Zakazy dla głośnych motocykli, a także, choć rzadziej, dla samochodów, to coraz częstsza rzeczywistość górskich regionów Austrii i Niemiec. Znany producent wydechów – Akrapović, pracuje nad tym, by motocykle generowały mniej hałasu.

Rosnąca świadomość ekologiczna i malejąca tolerancja na hałas przynosi efekty w postaci pojawiających się tu i ówdzie zakazów korzystania z dróg przez motocyklistów. Choć grzech hałasowania mają na sumieniu także kierujący samochodami, utarło się, żeby za zakłócanie ciszy obwiniać motocyklistów.

Zakazy takie obowiązują już m.in. na niektórych drogach Pirenejów, Tyrolu, Bawarii i kilku innych, popularnych wśród motocyklistów pasm górskich. Czasem są one wprowadzane dla jednośladów przekraczających określoną wartość decybeli (np. 95), a czasem na stałe – po prostu dla każdego motocykla.

Aktywiści ekologiczni nie próżnują – ich skuteczny lobbing trafia na podatny grunt społeczności coraz większej liczby górskich miasteczek, które nad zyski z obecności motocyklistów, przedkładają ciszę i spokój. W takich miejscach głośny wydech jest zatem czymś w rodzaju puszczenia wiatrów w towarzystwie.

Akrapović doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że sytuacja taka prędzej czy później stworzy nową niszę na rynku – motocykliści będą potrzebować wydechów, które z jednej strony poprawiają osiągi i wygląd motocykli, z drugiej zaś nie obwieszczają tego faktu donośnym rykiem ani dudnieniem.

Słoweński producent pracuje nad nową serią wydechów, które zapewnią przyjemną barwę dźwięku, ale jednocześnie nie będzie to najważniejszą ich cechą – tą będzie wydajność, czyli lepszy przepływ spalin niż w wydechu seryjnym, mniejsza waga i design podkreślający wygląd motocykla. Motywem przewodnim tych prac jest założenie, że najpiękniejszy dźwięk to niekoniecznie jest najgłośniejszy.

Producent ściśle współpracuje z producentami motocykli, by nowa seria była, tradycyjnie dla Akrapovicia, perfekcyjne dopasowana do jednośladów. Jak dotąd nie mamy informacji kiedy wydechy nowej serii będą dostępne na rynku – zarówno jako akcesoria fabryczne, jak i aftermarketowe.

Jedna odpowiedź

  1. jurek

    no i git. Nie trawię motocyklistów którzy nowym wydechem powiększają sobie przyrodzenie. Uwielbiam ciche motocykle, jak np. Tiger Sport.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany