Podobnie jak przed miesiącem do ogólnego spadku przyczyniły się zarówno motorowery, jak i motocykle. Motocykli zarejestrowano 3 016 (-6,1% r/r) a motorowerów 3 105 (-13,8%). Dla motorowerów był to najsłabszy maj od 2005 roku. W grupie motocykli mimo, że wynik był słabszy niż rekordowy rezultat sprzed roku, to ciągle jest on prawie 3 razy wyższy niż średnia sprzedaż w maju z lat 2005-2014.
W maju pierwszy raz w tym roku motorowerów sprzedano więcej niż motocykli. Od stycznia do kwietnia motocykle przejęły pozycję lidera sprzedaży wśród jednośladów, jednak od stycznia 2005 roku, czyli odkąd PZPM monitoruje rynek, aż do grudnia 2015 w każdym miesiącu, to motorowerów rejestrowało się więcej niż motocykli. Jest to więc powrót do „normalnej” sytuacji na polskim rynku.
Rynek używanych jednośladów był w maju br. stabilny. Zarejestrowano 8 991 szt. co oznacza minimalny wzrost w porównaniu z majem roku ubiegłego (+1,4%). Motorowerów zarejestrowano 1 254 (-21,7% r/r), a motocykli 7 737 (+6,5% r/r).
MOTOCYKLE
W maju br., podobnie jak w kwietniu, nie udało się dogonić ubiegłorocznych rekordowych wyników. 3 016 zarejestrowanych nowych motocykli, to o 196 (-6,1%) mniej niż przed rokiem. Mimo tego jest to czwarty najlepszy miesięczny rezultat w tej grupie pojazdów odkąd PZPM monitoruje rynek, od 2005 roku. W ostatnim miesiącu przybyło o 11,6% mniej motocykli niż w kwietniu br., który z dużym prawdopodobieństwem pozostanie najlepszym miesiącem tego roku.
Od początku roku zarejestrowano 10 160 nowych motocykli. Jest to mniej o 6,6% niż w analogicznym czasie przed rokiem. Skumulowaną, najlepszą sprzedaż w okresie od stycznia do maja miał ROMET MOTORS. Zarejestrował 1 868 sztuk (-28,5% r/r) i chociaż utrzymał pierwsze miejsce sprzed roku to jego udział w rynku stopniał o 5,6pp do 18,4%. Na drugim miejscu podobnie, jak przed rokiem znajduje się JUNAK (1 490 szt.). Spadek jego sprzedaży wyniósł 26,2%, a jego udział skurczył się o 3,9pp do 14,7%. Zmniejszył jednak dystans do lidera, od którego po maju br. dzieli go 378 pojazdów a w analogicznym czasie ub.r. były to 593. Trzecia na podium Yamaha (939 sztuk) zanotowała małą stratę (-5,2%). W pierwszej 10. marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się piąty (szósty przed miesiącem) w klasyfikacji ZIPP. Liczba rejestracji tej marki wzrosła ponad 2 krotnie.
Pojemności silnika:
W ostatnim miesiącu 125-tki odzyskały trochę pola, które wcześniej w tym roku, oddały motocyklom o większych pojemnościach. Po pięciu miesiącach 2016 roku zajmują 66,9% rynku, czyli o 4,7pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 6 800, czyli mniej o 12,6% r/r, a prym w tej klasie wiodą ROMET MOTORS i JUNAK a nieco dalej za nimi ZIPP. Następne pod względem popularności od początku roku były maszyny o pojemności silnika pow. 750cc. Zajęły 18,9% i przybyło ich 1 923 szt., czyli o 13,7% (232 sztuki) więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 3,3pp. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (34% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad HARLEY-DAVIDSON (17% udz.) i YAMAHA (13% udz.). Wszystkie te marki osiągnęły tu dwucyfrowy wzrost. Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,5% rynku, osiągnęły 662 nowych rejestracji i wzrost o 3%. Dominującą pozycję i 32% udziału ma tu YAMAHA. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 4,6% w całym rynku, urosły o 10,7%. Przybyło ich 467szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 33% udziałem.
Segmenty funkcjonalne:
W sprzedaży nowych motocykli ciągle dominują pojazdy typu STREET. W ciągu pięciu miesięcy stanowiły 45,2% rynku. Było to 4,3pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 4 596 (-14,7% r/r). Na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS, który wyprzedza pierwszego przed rokiem JUNAKA. Obie marki zanotowały duże spadki w tym segmencie, odpowiednio -25% i -40%. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem drugim, który odnotował spadek rejestracji (-13,8% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 2 120 z czego największa część przypada na HONDĘ (328 szt.), która wydała 15 sztuk więcej niż drugie w segmencie KYMCO. Trzeci ZIPP stracił do lidera 44szt. rejestrując 284. Z tej trójki tylko marka Kymco odnotowała spadek sprzedaży w tym segmencie. Kolejny segment pod względem udziału w rynku (12,3%) to CHOPPER & CRUISER, w którym również odnotowano spadek (-7% r/r). Pozostałe kategorie funkcjonalne wypracowały wzrosty ilości, jak i udziałów w rynku w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Pośród nich wyróżniły się najbardziej liczne motocykle ON/OFF. W ich grupie rejestracje zwiększyły się o ponad 36% do 1129 szt. Przełożyło się to na wzrost ich udziału w rynku o 3,5pp do ponad 11%. Pierwsze miejsca zajmują tu BMW (335szt.), KTM (217szt.) i Honda (183szt.), która zwiększyła swoje rejestracje ponad dwukrotnie.
Rejestracje motocykli używanych
Od stycznia do maja br. zarejestrowano 27 388 używanych motocykli. Spadek w tej grupie wyniósł 4,3%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (7 080 szt.; -7,3% r/r), YAMAHA (5 959; -3,7% r/r) oraz SUZUKI (4 195; -10,5% r/r).
MOTOROWERY
Rejestracje nowych motorowerów w ostatnim miesiącu spadły o 13,8% do poziomu 3 105. Słabszy maj dla sprzedaży motorowerów, miał miejsce ostatnio w 2005r. (2 818 szt.). Od stycznia do maja br. zarejestrowano 8 914 szt. tych pojazdów (-27,2%).
W rankingu marek na czele ROMET MOTORS (2 618 szt.), którego sprzedaż spadła prawie o połowę. Następny jest, trzeci przed miesiącem ZIPP (1 903, +12,9% r/r) Z drugiej na trzecią pozycję spadł JUNAK (1 636,
-15,2%). W pierwszej dziesiątce pojawiły się marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY, BARTON i TORQ).
W okresie styczeń–maj br. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 4 010 (-22,9% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (628, -17,7% r/r), PIAGGIO (469, -12,0% r/r) oraz YAMAHA (361, -23,0% r/r).