Wibracje motocykla mogą zniszczyć aparat w smartfonie! Apple oficjalnie ostrzega - Motogen.pl

Wibracje silnika mogą popsuć aparat w smartfonie. Wozisz telefon w uchwycie na kierownicy motocykla? Masz optyczną stabilizację obrazu w smartfonie?

Wozisz smartfon na motocyklu? Ja wożę w kieszeni kurtki, więc tym razem jestem bezpieczny. Jednak wielu motocyklistów stosuje uchwyty na kierownicę, aby korzystać z nawigacji w smartfonie, czy aby sterować muzyką i połączeniami w interkomie. To właśnie Wy jesteście głównymi adresatami poniższej wiadomości.

Na grupach motocyklowych, a także w sklepach często słychać dyskusje, czy wozić telefon w uchwycie na kierownicę, czy nie wozić. Czy telefon jest w takim uchwycie bezpieczny, czy nie. I przede wszystkim – czy wibracje motocykla mogą zaszkodzić smartfonowi?

Apple oficjalnie: wibracje motocykla mogą obniżyć możliwości aparatu, co skutkuje pogorszeniem jakości zdjęć i filmów

Wraz z komunikatem wydanym dnia 10 września, Apple oficjalnie dopisało silnik motocykla do listy zagrożeń dla sprawności układu aparatów. Komunikat traktuje o iPhone’ach posiadających optyczną stabilizację obrazu (OIS) oraz autofocus (AF) typu closed-loop.

W praktyce można przyjąć, że każdy smartfon dowolnego producenta, wyposażony w OIS i AF, narażony jest na pogorszenie jakości pracy aparatu.

Chodzi o to, że układy optycznej stabilizacji i autofocus działają w oparciu o żyroskopy i magnetyczne sensory, które mierzą efekty grawitacji, wibracji i nagłych zmiany kierunków ruchu, w efekcie zapewniając ostrość wykonywanych zdjęć. Wibracje mogą pogorszyć jakość pracy tych systemów lub spowodować ich awarię. To oznacza, że wykonywane zdjęcia i filmy znacznie stracą na jakości.

Apple nie wspomina, aby wibracje silnika motocykla miały wpływ na jakiekolwiek inne układy lub elementy iPhone’ów.

O jakie amplitudy wibracji silnika chodzi? Czy twój motocykl wibruje bezpiecznie?

Apple pokusiło się nawet o dość dokładny opis wibracji silników motocyklowych. Jak czytamy w komunikacie:

„Silniki o wysokiej mocy lub dużej pojemności generują silnie wibracje o wysokiej amplitudzie, które przenoszone są przez podwozie i kierownicę. Nie zaleca się, abyś montował swojego iPhone’a do motocykli z silnikami o wysokiej mocy lub dużej pojemności ze względu na to, że generują one wibracje z amplitudą o określonym zakresie częstotliwości.

Zamontowanie swojego iPhone’a do pojazdu z silnikiem o małej pojemności lub elektrycznym, takiego jak motorower czy skuter lub hulajnoga, może prowadzić do wibracji o porównywalnie niższej amplitudzie. Jeżeli jednak już to robisz, rekomendowany jest uchwyt z tłumieniem drgań, aby obniżyć ryzyko zniszczenia swojego iPhone’a oraz jego systemów OIS i AF. Rekomendowane jest także unikanie regularnego użycia w wydłużonych okresach, aby tym bardziej obniżyć ryzyko zniszczeń.”

Możemy więc zgadywać, że jednocylindrowe 50-tki lub 125-tki są znacznie bezpieczniejsze dla aparatów, niż na przykład 4-cylindrowe rzędówki, które generują wiele mikrowibracji. Kojarzycie uczucie mrowienia w dłoniach po długiej jeździe niektórymi motocyklami? Aparat w Twoim smartfonie też to czuje. Uchwyt tłumiący drgania może pomóc uniknąć awarii.

Jeżeli zupełnie nie dbasz o jakość zdjęć, albo nie posiadasz zaawansowanych systemów optycznej stabilizacji obrazu, możesz bezpiecznie wozić telefon w uchwycie na motocyklu.


4 komentarze

  1. Grzegorz

    Potwierdzam, rozwaliłem w zeszłym sezonie 12 Pro Max, wibracje z Ducati rozwaliły stabilizację obrazu. Apple na szczęście wymieniło mi cały telefon, ponieważ miał mniej niż rok, od chwili zakupu. Na ten sezon kupiłem stary tel z Androidem tylko do jazdy na moto. Polecam

    Odpowiedz
  2. Wojciech

    iPhone 12 mini załatwiony na bmw g 310 gs. Aparat naprawiony za pięć stówek. Od tamtej pory problem z nawigacją.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany