Spis treści
Weszły w życie zmiany przepisów dotyczące egzaminowania kandydatów na kierowców. Zmian jest sporo, a jedną z najważniejszych ta, że egzaminator na kat. A i AM nie będzie mógł być jednocześnie kierowcą samochodu.
Ten temat wywołał wśród was niemałą burzę. Kiedy kilka tygodni temu pisaliśmy o propozycji zmian, pod artykułem rozgorzały gorące, miejscami dość niegrzeczne dyskusje. Chodziło o pomysł pozbawienia egzaminatora możliwości jednoczesnego obserwowania kandydata na kierowcę na drodze i kierowania pojazdem podczas egzaminu. Zgodnie z nowymi przepisami, podczas egzaminu, egzaminator musiałby być pasażerem w samochodzie prowadzonym przez pracownika technicznego WORD.
Część z komentujących zwracała uwagę, że taka procedura obowiązuje od dawna, np. w stołecznym WORD. To fakt, jednak jest to inicjatywa samego ośrodka, wynikająca z chęci zapewnienia bezpieczeństwa i poprawy organizacji egzaminów. Przepisu, który wymagałby takiej procedury wcześniej nie było.
Nowe przepisy kat. A i AM
8 grudnia w Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Wprowadza ono nie tylko opisaną wyżej zmianę w procedurach egzaminacyjnych, ale także kilka innych nowości.
Po pierwsze zatem uściślamy – Rozporządzenie wprowadza przepis wykluczający możliwość przeprowadzania przez egzaminatora na kat. A i AM czynności egzaminacyjnych w ruchu miejskim z miejsca kierowcy samochodu. W celu przeprowadzenia egzaminu, w samochodzie jadącym za jednośladem, kierowcą będzie musiał być inny pracownik WORD.
Ocena stroju ochronnego
Egzaminatorzy, zgodnie z nowymi przepisami, będą oceniać w jaki sposób kandydaci na kierujących motocyklami i motorowerami wykorzystują swój strój ochronny. Jeśli osoba egzaminująca uzna, że kandydat nie ma wiedzy na temat używania stroju (strzelamy – założy kask wizjerem w dół), egzamin może zostać przerwany.
Dodatkowo, jeśli kandydat na kierowcę wykona jeden z manewrów z tabeli ,,Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego”, niekoniecznie musi spodziewać się przerwania egzaminu. Egzaminator, informując zaś o niepoprawnie wykonanym zadaniu egzaminacyjnym, będzie musiał podać jego nazwę. Rozporządzenie rozszerza także katalog kanałów komunikacji elektronicznej z WORD we wszelkich sprawach dotyczących egzaminów.
źródło: Dziennik Ustaw z 2023 r. poz. nr 2659
Zostaw odpowiedź