22 grudnia weszły w życie przepisy znowelizowanej Ustawy o kierujących pojazdami, zgodnie z którymi posiadacz kategorii B otrzymał dodatkowe uprawnienie – możliwość poruszania się (…) motocyklem trójkołowym – pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat. Tradycyjnie dla polskiego ustawodawstwa, przepisy okazały się niejasne i dwuznaczne.
Pierwszym problemem była sama definicja motocykla trójkołowego, która… nie istnieje. Takie sformułowanie występuje wprawdzie w Prawie o ruchu drogowym, ale użyto je do opisania motocykla – określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.
Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury, szczegółowe informacje na temat różnych typów pojazdów znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy tam rozpisane wszystkie kategorie pojazdów z podziałem na homologacje. Jak wyjaśnia rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś, do nowych uprawnień kwalifikują się tylko pojazdy z homologacją L5e.
A homologację taką mają na przykład skutery Piaggio MP3 w dwóch wersjach silnikowych – 300 cm3 i 500 cm3. Posiadają ją trajki takie jak Can-Am – Spyder i, tegoroczna nowość, Ryker. Nie posiada jej natomiast Yamaha Niken, która homologowana jest jako motocykl (L3e)