Nowy, dwujezdniowy odcinek zakopianki zastąpi używany dotychczas, ciasny i wiecznie zakorkowany fragment Rdzawka-Nowy Targ. Stara droga zostanie zamknięta dla ruchu do Krakowa.
Otwarcie nowego odcinka drogi 47 zaplanowano na 30 sierpnia. Wjazd na nową drogę możliwy będzie przez dwa węzły: Nowy Targ Zachód, łączący się z ulicą Ludźmierską i drogą wojewódzką DW957, oraz Nowy Targ Południe, gdzie trasa krzyżuje się z ulicą Krakowską.
Nowy odcinek, liczący 16,1 km długości, przebiega na zachód od starej zakopianki. Składa się z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku i ma docelowo połączyć się z innymi drogami poprzez cztery węzły: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Południe i Zachód. Choć węzeł Klikuszowa nie jest jeszcze gotowy, jego budowa przewiduje połączenie nowej i starej zakopianki. Obecnie dotychczasowa droga krajowa nr 47 biegnie około dwa metry nad nowym rondem w Klikuszowej. W celu połączenia obu tras konieczna będzie przebudowa starej drogi, co jest jednym z ostatnich etapów prac.
Po oddaniu nowej trasy, stara zakopianka zostanie zamknięta dla ruchu w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę. Początkowo nowa trasa będzie otwarta na zasadzie przejezdności, z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, ponieważ całe przedsięwzięcie nie zostało jeszcze zakończone.
Wbrew niektórym opiniom, nowy odcinek między Rdzawką a Nowym Targiem nie jest drogą ekspresową. Charakteryzuje się niższą dopuszczalną prędkością maksymalną, ostrzejszymi zakrętami, bardziej stromymi podjazdami i zjazdami oraz mniejszymi odstępami między węzłami. Dodatkowo znajdują się tam przystanki autobusowe, a także wjazdy i zjazdy poza węzłami. Trasa ta nie będzie posiadała znaków E-20, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu.
Na odcinku między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i estakady. Najdłuższa konstrukcja, o długości 687 metrów, znajduje się w Lasku. W okolicy węzła Obidowa trasa osiąga wysokość 800 m n.p.m., co czyni ją jedną z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w województwie małopolskim. Po oddaniu nowej zakopianki kierowcom, droga ta stanie się ważnym elementem infrastruktury regionu, umożliwiając płynniejszy ruch turystyczny i codzienny między Krakowem a Podhalem.
źródło: GDDKiA
Zostaw odpowiedź