Sportowy KTM RC 990 w drodze? Nowy, większy, mocniejszy, litrowy silnik na szkicach patentowych - Motogen.pl

KTM RC 990 został już przyłapany na zdjęciach szpiegowskich, a teraz KTM patentuje nowy silnik LC8c o większej pojemności. Przypadek?

Na światło dzienne wypłynęły szkice patentowe, które zdradzają, że KTM pracuje nad nowym wcieleniem silnika LC8c. Rozwinięcie tej nazwy pozostaje niezmienne: LC czyli chłodzony cieczą, 8 czyli ośmiozaworowy, c czyli kompaktowy. Jednak jak wskazuje redakcja CycleWorld.com, powołując sie na plotki oraz bezpośrednią analizę szkiców, zwiększy się pojemność skokowa.

Kiedyś LC8c zadebiutował jako dwucylindrowy silnik 790, później urósł do 890, a teraz wszystko wskazuje na to, że patrzymy na 990.

Silnik LC8c od KTM. Po lewej nowy szkic patentowy (990?), po prawej aktualny 890.

Litrowy, dwucylindrowy silnik KTM o mocy około 130-140 KM

Nowa jednostka kształtem przypomina aktualną 890-tkę, nawet punkty mocowania do ramy są w identycznych miejscach. Jednak wszystkie odlewy – od miski olejowej, aż do pokrywy zaworów – znacznie się zmieniły. Co najważniejsze, blok silnika zdaje się być wyższy, co ma sugerować zwiększenie skoku tłoka oraz zwiększenie pojemności do około 990 ccm.

Redakcja cycleworld.com wypatrzyła także kolejne modyfikacje na szkicach patentowych. Skoro blok jest wyższy, głowica musiała się „skrócić”, aby utrzymać całkowity rozmiar silnika w ryzach. Jest niższa i najprawdopodobniej zniknął górny wałek wyrówoważający.

Jedną z najważniejszych nowości jest system natrysku oleju na dolną część tłoków. Teraz nie są to oddzielne natryskiwacze, ale pojedyncza listwa z odpowiednimi dyszami. Olej natryskiwany jest na cylindry od spodu, w miejsca o najwyższej temperaturze, czyli przy zaworach wydechowych i dolotowych.

Zapowiada się, że rzędowy, niemalże litrowy silnik KTMa mógłby mieć moc na poziomie 130-140 KM.

KTM RC 990 – sportowy motocykl już w drodze?

Śmiałe patentowanie silnika zgrywa się z poprzednimi doniesieniami o nowych modelach. KTM podobno pracuje nad nowym dużym Duke’m, ale co ważniejsze, także nad jego wcieleniem sportowym – z pełnymi owiewkami, pochyloną pozycją, kierownicą typu clip-on.

Sportowy KTM mógłby nazywać się RC 990. Został przyłapany na zdjęciach najpierw w grudniu 2022, później w styczniu 2023. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, być może premiera odbędzie się jeszcze w tym roku?


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany