2035 rok będzie rokiem drastycznego ograniczenia paliw kopalnych. Nowe samochody i dostawczaki sprzedawane w UE nie będą mogły być zasilane tym rodzajem paliwa. Skąd zatem weźmiemy e-paliwo?
Niemcy nie bez powodu naciskali na KE, by dopuścić do użytkowania po 2035 r. także paliwa syntetyczne. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że to właśnie oni mają najbardziej zaawansowaną technologię takich paliw. Pracuje nad nimi nie tylko Porsche, które zainwestowało w fabrykę w Chile, ale także BMW.
Motywacją do podjęcia prac nad e-paliwem były mistrzostwa WorldSBK, których regulamin przewiduje minimalny udział paliw niekopalnych już od przyszłego roku. Dział motorsportu BMW Motorrad w pracach nad stworzeniem wysokowydajnych paliw odnawialnych na potrzeby zarówno wyścigów, jak i codziennego użytku, współpracuje z firmą Nordoel. Pierwsze testy na torze zaplanowano na koniec tego roku.
Projekt obu firm, nazwany DeCarTrans (od De-carbonization in Transport), ma na celu stworzenie paliwa odnawialnego na skalę przemysłową, w celu ograniczenia emisji CO2 w istniejącym transporcie. BMW Motorrad Motorsport i Nordoel wspólnie opracowują paliwa alternatywne, które od 2035 roku staną się kluczowym zamiennikiem dla kosztownej i nieekologicznej technologii elektrycznej.
Dział motorsportu BMW Motorrad będzie testować paliwa syntetyczne w motorsporcie, by sprawdzić je w ekstremalnych warunkach. Jeśli testy wypadną pomyślnie, e-paliwa z całą pewnością będą odpowiednie także do cywilnych zastosowań. Wymagania dotyczące paliwa alternatywnego w wyścigach są bowiem znacznie wyższe niż w produkcji na rynek konsumencki, zwłaszcza w odniesieniu do spalania, wrażliwości na spalanie stukowe i osiągów.
BMW Motorrad Motorsport uzyskanymi wynikami chętnie dzieli się z innymi teamami serii WSBK, by wspólnie z nimi pracować nad rozwiązaniami, które mogłyby być wykorzystane w cywilnych zastosowaniach. Pierwsze testy nowych paliw alternatywnych na torze wyścigowym planowane są jeszcze w tym roku, aby móc przygotować się do użycia ich w sezonie 2024.
Najważniejszym projektem dotyczącym e-paliwa w branży automotive, jest eFuel od Porsche. Paliwo wytwarzane jest z wody, dwutlenku węgla i energii wiatrowej. Na lokalizację wybrano okolice Punta Arenas w Chile, gdzie wiatr wieje niemal 270 dni w roku, co pozwala turbinom wiatrowym pracować na pełnych obrotach. Porsche planuje docelową produkcję 110 mln litrów tego paliwa. Cel ma być osiągnięty w 2027 roku.
Zostaw odpowiedź