Specjaliści z Sidi, tworząc Crossfire 2, zaprosili do współpracy wielu znakomitych zawodników z Motocrossowych Mistrzostw Świata oraz Mistrzostw Supermoto. Wpływ na cechy najnowszej generacji topowego produktu Sidi mieli tacy zawodnicy jak: Antonio Cairoli, Jerome Giraudo, Alex Serafini, Christian Iddon, Davide Gozzini. Dzięki wskazówkom tych zawodników, Crossfirery stały się przysłowiowym Rolls-Roycem wśród butów motocrossowych!
>>Zobacz nasze dotychczasowe testy butów marki SIDI<<
Sidi Crossfire 2, tak samo jak ich poprzednik, zostały wykonane ze sprawdzonego materiału, czyli z wyjątkowo miękkiej i elastycznej skóry syntetycznej „Lorica”. Materiał ten zapewnia odporność na rozdarcia i zarysowania. Dla zwiększenia ochrony but wyposażony jest w ruchomy zawias chroniący kostkę przed skręceniem, opatentowany przez Sidi jako Dual Flex System. Pietę osłonięto poliuretanową wkładką o anatomicznym kształcie. Wkładka doskonale chroni przed uderzeniami. W zapięciu buta wykorzystano system Micro Adjustable Buckles, czyli wyjątkowe klamry z paskami z mikrowcięciami, zapewniającymi pamięć regulacji paska. Obszar przedniej części buta posiada panel ochronny oraz metalowe okucia. Dodatkowo buty zostały wyposażone w wewnętrzną, wymienną osłonę wykonaną z poliuretanu i gumy.
Przeznaczenie
Wystarczy jedno spojrzenie i już wiadomo, że Sidi Crossfire 2 nie są butami przeznaczonymi do wakacyjnych spacerów po plaży ani nie są obuwiem pasującym do drogowego supersporta. Model ten stanowczo przeznaczony jest do uprawiania off-roadu lub jazdy Supermoto. Testowane buty zaspokoją potrzeby wszystkich, którzy jeżdżą profesjonalnie, potrzebują maksymalnej ochrony oraz wygody połączonej z idealnym dopasowaniem do stopy. Osoby jeżdżące amatorsko z pewnością docenią bardzo dużą wytrzymałość tego modelu. Ponadto producent zadbał o to, by elementy zużywające się najbardziej były wymienne. Możliwość wymiany poszczególnych elementów butów pozwoli znacznie przedłużyć ich eksploatację, a tym samym zmniejszyć koszty związane z zakupem nowej pary.
Eksploatacja i wrażenia z jazdy
Buty trafiły do mnie z początkiem tego roku i towarzyszyły mi wiernie podczas zawodów oraz w trakcie licznych treningów. Nie były oszczędzane i wielokrotnie były topione w błocie oraz głębokiej wodzie. Jestem zaskoczony ich wytrzymałością. Mimo wielu ciężkich prób, nadal są w pełni „sprawne”. Mało tego, wyglądają nadal świetnie – jak w dzień wyjęcia z pudełka.
Zostawmy na boku wrażenia estetyczne, a przejdźmy do spraw fundamentalnych, czyli jaki buty sprawują się podczas jazdy. Crossfirery są wyposażone w tzw. „zawias”, co znacznie ułatwia poruszanie się w nich poza motocyklem, daje ogromną swobodę podczas jazdy, a jednocześnie świetnie zabezpiecza nasze kostki przed skręceniem. Zastosowanie zawiasów ma również znaczny wpływ na wytrzymałość butów. W butach pozbawionych zawiasów tworzą się pęknięcia na skutek częstego zginania nogi w kostce. Na uwagę zasługuje również fakt, że w tej generacji Crossfire'ów zawias osłonięto pokrywą z tworzywa sztucznego, co wyeliminowało problem odkręcającej się nakrętki (problem znany z pierwszej generacji).
Buty off-roadowe Sidi słyną z bardzo smukłej i niskiej strefy palców. Również w tym modelu nie uległo to zmianie. Dzięki temu rozwiązaniu o wiele precyzyjniej możemy zmieniać biegi. Jednak u osób nigdy niemających do czynienia z produktami Sidi, będzie wymagało to przyzwyczajenia się do tego rozwiązania.
Wewnętrzne panele butów wykonane z gumy, sprawiają, że możemy bardzo pewnie trzymać motocykl kolanami. Tak pewnego chwytu nie doświadczyłem w żadnych butach innych producentów! Panele są wymienne, więc w przypadku ich zużycia, możemy zastąpić je nowymi.
Crossfire'y są niesłychanie wygodne i pozwalają o wiele lepiej odbierać sygnały, które dostarcza nam motocykl podczas jazdy. Żadne z testowanych do tej pory butów motocrossowych nie zapewniały tak wysokiego komfortu jak produkt Sidi. W teorii ich jedyną wadą jest duża waga. Stosunkowo duża masa jest konsekwencją wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jednak nie wpływa ona negatywnie na wrażenia z jazdy. Tak naprawdę gdybym nie spojrzał do danych technicznych, nie zauważyłbym, że ich waga odbiega od klasycznych butów bez zawiasu.
Ochrona
Crossfirery składają się z części zewnętrznej, która wykonana jest z bardzo wytrzymałego plastiku, oraz części wewnętrznej, na którą składa się skóra i mikrofibra. To połączenie lekkich i wytrzymałych materiałów świetnie sprawdza się w przypadku butów off-roadowych. Plastikowe wykończenia pozwalają na lepszą ochronę stopy przed urazami, a sztywna i odporna na uderzenia podeszwa została dopasowana do kształtu stopy z uwzględnieniem jej anatomicznej budowy. Dodatkowym atutem podkreślającym walory ochronne tych butów jest możliwość regulacji ich przylegania na wysokości łydki. Noga w trakcje jazdy jest najlepiej zabezpieczona przed kontuzjami, wtedy gdy mamy dopasowane i odpowiednio ciasne buty. Sidi zrozumiało, że regulacja tylko długością pasków nie wystarczy. W Crossfire 2 mamy możliwość przesunięcia całej części osłaniającej łydkę, dzięki zastosowaniu dwóch możliwości przykręcenia ochraniacza. Dobrze wyprofilowane obuwie oraz ich indywidualnie dobrana szerokość są gwarancją skutecznej ochrony. Kostkę przed skręceniem chroni ruchomy zawias – Dual Flex System, który również wpływa na poprawę komfortu oraz umożliwia wygodniejsze poruszanie się.
Wentylacja
Wnętrze butów wykonane jest z mikrofibry, co umożliwia lepsze odprowadzenie potu i wilgoci, a do tego lepsze oddychanie skóry. Zewnętrzna strefa wentylacji widoczna jest w górnej części obuwia w okolicach łydki. Dodatkowa liczba kanałów ułatwiających cyrkulację powietrza polepsza tę właściwość Crossfire’ów w stosunku do ich pierwszej generacji, co dodatkowo podwyższa komfort ich użytkowania, w szczególności, gdy lubimy spędzać długie godziny na naszym „dirt bike’u”.
Informacje o podeszwie i podsumowanie znajdziesz na następnej stronie materiału.
Podeszwa
Crossfire'y zostały wyposażone w mocną, antypoślizgową podeszwę, która zapewnia dobre przyleganie stopy do podnóżka oraz amortyzuje nieprzyjemny kontakt z nawierzchnią w trakcie jazdy. Co więcej, podeszwę można wymieniać wtedy, gdy uznamy, że wymaga tego jej stan zużycia.Jakby tego było mało, Sidi wprowadziło na rynek wersję z systemem szybkiej wymiany podeszwy. Rozwiązanie to pochodzi z Motocrossowych Mistrzostw Świata zwanych MXGP i pozwala błyskawicznie wymienić podeszwę za pomocą śrubokręta. W klasycznym rozwiązaniu musieliśmy odesłać buty do producenta, gdzie szewc przyszywał nową podeszwę. W systemie SRS wystarczy odkręcić kilka śrub od spodu buta. Co więcej, „SRS-y” pozwalają nam wybrać wzór podeszwy.
Dostępne wersje to: Enduro, MX i Supermoto. Trzonek buta w wersji SRS został zastąpiony nylonową nakładką, zamiast jej metalowego odpowiednika. Niestety za dobrodziejstwa systemu szybkiej wymiany podeszwy przyjdzie nam słono zapłacić. Sidi SRS są droższe od klasycznego rozwiązania o ponad 300 zł.
W obydwu wersjach Crossfire'ów nad podeszwą w wewnętrznej części buta znajduje się specjalna płytka ochraniająca przed nieprzyjemnym uderzeniem od kickstartera, czy od podnóżków. |
Podsumowanie
Buty motocyklowe Crossfire 2 są świetnie wykonanymi, trwałymi i bardzo wygodnymi reprezentantami najwyższej półki produktów off-roadowych. Ich stosunkowo wysoka cena nie wzięła się znikąd i uważam, że warte są swojej ceny. W przypadku tego modelu możemy wymieniać uszkodzone elementy, co znacznie przedłuży czas eksploatacji i pozwoli zaoszczędzić wydatki związane z zakupem nowej pary butów. Model ten wygląda świetnie, dzięki ogromnej gamie kolorystycznej z pewnością znajdziecie takie, które będą pasować do Waszego stroju. Mimo, że najprawdopodobniej nie jeździcie tak dobrze, jak Antonio Cairoli, to dzięki Crossfire 2 poczujecie się jak podczas wyścigu MXGP, a nawet jak na treningu na miejscowym torze. Ja osobiście używam tego modelu i jestem na tak!
Najważniejsze cechy
- materiał: skóra Lorica,
- wnętrze z materiałów Cambrelle i Teflon, pozwalających skórze swobodnie oddychać, mocna, antypoślizgowa podeszwa,
- wzmocniony przód, ruchoma górna część, poprawiającą komfort użytkowania,
- bardzo dobra ochrona stopy i nogi,
- 4 aluminiowe klamry,
- wysoka cholewka,
- plastikowy but zewnętrzny,
- skórzany but wewnętrzny,
- wymienne plastikowe panele ochronne,
- wymienne zatrzaski,
- regulacja górnej części buta,
- wymienna płytka po wewnętrznej stronie buta,
- wymienna podeszwa.
PLUSY | MINUSY |
- bardzo wysoki poziom ochrony - niski profil strefy palców - wysoka wytrzymałość - szybka wymiana podeszwy w systemie SRS - zawias - rozbudowany system regulacji | - wysoka cena - brak wewnętrznego wyjmowanego buta - duża waga |
Szybkie fakty
- Cena: 1765 zł; 1975 zł z systemem SRS.
- Kolorystyka: czarne, biało-pomarańczowe, biało-niebieskie, biało-czerwone, biało-czarne, szaro-żółte, szarobiałe, biało-czarno-żółte.
- Dostępne rozmiary: 40-50.
- Wymienna podeszwa: tak, w przypadku systemu SRS możemy to zrobić sami.
- Zawias: tak (Dual Flex System).
Zostaw odpowiedź