Rynek motocyklowy w Polsce - najsłabszy lipiec od ponad 10 lat! - Motogen.pl

Aura w tym sezonie jest przedziwna. Z jednej strony zalewają nas upały, z drugiej, nawałnice. Tegorocznej sytuacji nie poprawiła także wiosna, która zabierała się do przyjścia jak syryjski emigrant do pracy.

Sprzedaż nowych motocykli i motorowerów

W lipcu zarejestrowano 4 856 nowych jednośladów. Jest to o 17,3% mniej niż w lipcu 2016r i o 7,1% mniej niż w czerwcu b r. To najsłabszy wynik lipca od początku monitorowania rynku jednośladów w Polsce (2005 roku). Za tak słaby wynik ogólnej sprzedaży jednośladów odpowiedzialne są w głównej mierze motorowery. W ostatnim miesiącu motorowery osiągnęły poziom 3 254 (-5,1% r/r), co było najniższym wynikiem od 2005 roku.

Rejestracje motocykli zmniejszyły się w lipcu o 34,5% w porównaniu do lipca ub. r., ale mimo tak głębokiego spadku osiągnięty przez nie rezultat, to trzeci najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca na przestrzeni ostatnich 12. lat.

Od początku 2017 roku zarejestrowano 26 407 nowych jednośladów o 16,5% mniej niż od stycznia do lipca 2016 r.

Sprzedaż używanych motocykli i motorowerów

W lipcu zarejestrowano 7 505 szt. używanych jednośladów, o 1,3% więcej niż w lipcu 2016 r. Na tę liczbę złożyło się 6 269 (+3,6% r/r) motocykli oraz 1 236 (-9,3% r/r) motorowerów. Od początku roku przybyło 46 340 (-2,7%) używanych pojazdów tej kategorii, 1,7 razy więcej niż w tym samym czasie zarejestrowano nowych.

Motocykle

W ostatnim miesiącu przybyło 1 602 nowych motocykli. Jest to trzeci rezultat lipca na przestrzeni ostatnich 12 lat, ale z bardzo głębokim spadkiem rok do roku o 34,5% (-844 szt.). W ostatnich dwóch latach rejestracje osiągały 2,4-2,8 tysięcy sztuk. Z perspektywy ostatnich dwóch lat, na starcie b r. nastąpiło uspokojenie w tej części rynku. Wpływ na taki stan rzeczy miały rejestracjach w grudniu ub. r. (ponad 5 tys. sztuk), które były przygotowaniem przed wejściem z początkiem b. r. wyższych wymagań normy Euro 4 przy rejestracji i wiele firm rejestrowało motocykle, aby uniknąć problemów z ich legalizacją po 1 stycznia.

Motocykle od początku roku

Od stycznia do lipca zarejestrowano 10 563 motocykli, o 32,6% (5 120 sztuk) mniej niż przed rokiem. Najpopularniejszą marką motocyklową jest ROMET MOTORS dzięki rejestracji 1 721 szt. utrzymuje pozycję lidera mimo 41,4% spadku sprzedaży. Jego udział w rynku spadł z 18,7 do 16,3%. Kolejne trzy marki dzielą niewielkie różnice. Druga YAMAHA zarejestrowała 1 123, a mimo spadku jej rejestracji o 23,5% jej udział w rynku wzrósł: z 9,4% do 10,6%. Podobna sytuacja dotyczy trzeciej HONDY, która zanotowała 1 115 rejestracji, a jej udział w rynku wzrósł z 8,1% do 10,6%, mimo spadku rejestracji o 12%. Na kolejne BMW przypada 10,3% rynku (5,6% przed rokiem). Zarejestrowano 1 088 motocykli tej marki (o 23,1% więcej niż przed rokiem) i jest to jedyny obok siódmego HARLEYA-DAVIDSONA (468 szt, +5,2%) wzrost liczby rejestracji r/r w pierwszej dziesiątce.

Pojemności silnika:

W pierwszych siedmiu miesiącach roku motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 utrzymały 54,6% rynku, o 14,9 pp mniej, niż w tym samym okresie ub. r. Zarejestrowano 5 770 (-47,0% r/r) pojazdów w tej grupie. Po wprowadzeniu w 2014 nowych przepisów uprawniających do jazdy 125-tkami, ich popularność wystrzeliła w górę. Efektem tego był niemal 75% udział 125-tek w rejestracjach wszystkich motocykli. Od tego czasu rynek zdążył się nasycić i sprzedaż tego segmentu stopniowo spada, chociaż jest on ciągle dominujący. Prym w tym segmencie wiodą ROMET MOTORS (1 685 szt., -38,9% r/r), JUNAK (894 szt., -62,1%) oraz HONDA (512 szt., -29,4%). Dobrą formę prezentują motocykle najcięższe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. Dzięki rejestracji 2 880 sztuk (+7,3% r/r) ich udział w rynku wzrósł z 17,1% przed rokiem do 27,3%. Dominującą rolę w tym segmencie ma BMW (1 011 szt., +18,0%). Następny jest HARLEY-DAVIDSON (412 szt., -2,8%), a za nim YAMAHA (293 szt., -24,1%). Drugą grupą ze wzrostem liczby rejestracji są pojazdy z silnikami od 500 do 750 cm3. Takich motocykli zarejestrowano 1 030 (+3,6% r/r). Zwiększyły swój udział do 9,8% rynku.

Rejestracje motocykli używanych.

W lipcu 2017 r. zarejestrowano 6 269 używanych motocykli, o 3,6% więcej niż w lipcu ub. r. Od początku roku przybyło ich 40 314 (-1,2% r/r), a trójka najpopularniejszych marek w tym czasie to niezmiennie: HONDA (9 936 szt., -5,5% r/r), YAMAHA (8 604 szt., -2,9%) oraz SUZUKI (5 706, -8,5%). Używanych motocykli sprowadzono 3,8 razy więcej niż sprzedano w tym samym czasie nowych.

Motorowery

W lipcu b r. zarejestrowano 3 254 nowych motorowerów. W porównaniu do lipca ub. r. było to 5,1% mniej (-175 szt.). Jeszcze w czerwcu rynek motorowerów był na małym plusie. Po spadku odnotowanym w lipcu, rynek ogółem od początku roku znalazł się na minusie (-0,5%, -86 sztuk) z liczbą 15 844 rejestracji. Wynik ten jest jeszcze bardziej skromny w porównaniu z latami wcześniejszymi.

W rankingu marek pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje ROMET MOTORS (4 840 szt.). Jego sprzedaż zmalała o 4,3%. Udział tej marki wyniósł 30,5% i był dominujący. Następny był ZIPP, który po rejestracji 3 209 szt. (-3,5% r/r; -118 szt.) zajął 20,2% rynku. Ostatnie miejsce na podium zajmuje JUNAK (1 674 szt., -36,0% ).

Rejestracje motorowerów używanych.

Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 026 (-11,7% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 005, -8,7% r/r), PIAGGIO (808, -16 sztuk r/r) oraz YAMAHA (474, -18,8% r/r).

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce