Rejestracje jednośladów - wrzesień 2013 - Motogen.pl

Wszystkich nowych i używanych jednośladów zarejestrowano 6 863 szt. (-13,5% r/r). Od początku roku przybyło 98 986 jednośladów, czyli 12,2% mniej niż w tym samym okresie przed rokiem. Przy czym znacznie większy spadek odnotowano wśród jednośladów nowych: -17,4%, niż wśród używanych: -5,6%. Procentowe rozmiary spadku rejestracji są niemal takie same jak te raportowane przez nas rok temu. Niestety odnoszą się one do coraz mniejszego wolumenu pojazdów.

Obie te kategorie różnią się natomiast mocno strukturą: wśród nowych jednośladów, które stanowią 52,4% (51 914 szt.) ogólnej liczby wszystkich zarejestrowanych w tym roku jednośladów, motocykli było tylko 12,8% (6 646 szt.). Natomiast wśród używanych motocykle przeważały. Ich udział powiększył się w tej grupie na przestrzeni roku o ponad 6 pp. do 73,2% (34 479 szt.).

Motocykle
We wrześniu przybyło 2 657 (-7% r/r, -201 szt.) wszystkich motocykli po raz pierwszy zarejestrowanych w Polsce. Zaledwie co siódmy był nowy i odnotowano ich 390 (-12,4% r/r, -55 szt.).

Od początku roku zarejestrowano 41 125 nowych i używanych motocykli, czyli 1,7% więcej niż przed rokiem. Nowe motocykle – 6 646 maszyn, stanowiły tylko 16,2%. Było ich mniej o 328 ( -4,7% r/r) niż po trzech kwartałach ub.r. Używanych motocykli zarejestrowano w tym czasie ponad pięć razy więcej, tj. 34 479. W tej części rynku utrzymał się wzrost (+3,1% r/r).

Od początku roku kupujący nowe motocykle najchętniej wybierali: Romet Motors (1 055, spadek o 18,7%), Hondę (714; -19,5%) oraz BMW (669, +40,5%).

W ciągu pierwszych trzech kwartałów ub.r. najczęściej wybierano motocykle z silnikami do 125 cm3 pojemności. W tym roku ich udział w rynku spadł o 8,3pp do 24,9% (1 654 szt.). Straciły one tym samym prymat na rzecz motocykli największych, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. Ich udział w rynku wzrósł o 8,9pp do 33,8% (2 247 szt.). Liderzy tych dwóch grup są niezmienni: Romet Motors wśród małych motocykli (701 sztuki, -5,8% r/r) i BMW wśród ciężkich (637 sztuk +44,1% r/r).

Oprócz motocykli z silnikami do 125 cm3 udział w rynku straciły także motocykle z silnikami o pojemności od powyżej 125 do 250 cm3. Natomiast motocykle z silnikami od powyżej 250 do 500 oraz od 500 do 750 cm3 zwiększyły swój udział w rynku.

Zarówno zmiany w strukturze kupowanych motocykli, czyli wzrost udziału droższych i większych, jak i wzrost udziału motocykli w ogólnej liczbie jednośladów świadczy o zmniejszającej się liczbie klientów mniej zamożnych.
 

Według segmentacji rynku (PZPM), w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu STREET (2 555 sztuk, -3,5% r/r). Segment ten stanowi 38,4% rynku (+0,4pp). Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu ON/OFF (1 014 sztuk; +10,8% r/r) z 15,3% udziałem w rynku. Na kolejnych pozycjach znajdują się kategorie CHOPPER & CRUISER (940 szt., -28,9%) oraz BIG SCOOTER (710, -22,6%) z odpowiednio 14,1% oraz 10,7% udziałem w rynku.

W rankingu motocykli używanych najchętniej sprowadzanych do Polski nie nastąpiły większe zmiany. W ciągu pierwszy trzech kwartałów roku najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (8 734; -0,2% r/r), następne są Yamaha (8 059; +1,3%) i Suzuki (6 571; +2,6%).

Ogółem od początku roku używanych motocykli po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce było 34 479, o 3,1% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.

Motorowery
We wrześniu zarejestrowano 4 206 (-17,1% r/r, -870 szt.) nowych i używanych motorowerów. W tej liczbie znajduje się 3 173 (-16,4%, -622) nowych pojazdów.

Od początku roku zarejestrowano 57 861 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła tym samym o 14 468 sztuki (-20%). Nowe motorowery stanowiły 78,2%. Zarejestrowano ich 45 268, mniej o 19% niż w analogicznym okresie 2012 roku.

Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (17 966, +6,6%), Zipp (5 183, -30%) i Toros (5 073, -15,3%).

Preferencje kupujących sprowadzane motorowery są stałe, podobnie jak wśród kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerów zarejestrowano marek: Peugeot (1 961; -12,7%), Piaggio (1 530, -15,7%) i Yamaha (1 396; -17,1%).