NOWE JEDNOŚLADY
Sprzedaż nowych motocykli w maju osiągnęła 3 212 sztuk, czyli ponad 3 razy więcej niż w maju 2014 roku. Jest to również prawie 3 razy więcej niż średni majowy wynik z lat 2005-2014.
W czasie, gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze wyniki. W maju zarejestrowano ich 3 603, 32,6% mniej niż przed rokiem. Niższy wynik odnotowano ostatnio w 2005 roku.
Łącznie w maju zarejestrowano 6 815 nowych jednośladów, czyli nieznacznie, o 423 sztuki mniej niż w maju 2014. Od początku roku przybyło 23 125 nowych jednośladów, (+2,9% r/r, +644 sztuk).
UŻYWANE JEDNOŚLADY
Używanych jednośladów zarejestrowano w maju br. 8 865 szt., więcej o 33% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 264 (+40,9% r/r) motocykli oraz 1 601 (+6,1% r/r) motorowerów.
MOTOCYKLE
Sprzedaż nowych motocykli w maju osiągnęła 3 212 sztuk, czyli ponad 3 razy więcej niż w maju 2014 roku. Jest to jednak mniej niż w kwietniu, kiedy zarejestrowano 3 564 sztuki. Oznacza, to że mimo bardzo dużych wzrostów i zmiany struktury sprzedaży motocykli, utrzymuje się charakterystyczny sezonowy trend. Podobnie jak w latach 2005-2014 (od kiedy PZPM prowadzi obserwacje), sprzedaż w maju była zawsze mniejsza niż w kwietniu. Tak jak w poprzednich latach można spodziewać się z miesiąca na miesiąc, stopniowego zmniejszenia sprzedaży tylko, że na zasadniczo wyższym poziomie. Nie można też wykluczyć pewnego nasycenia rynku.
Od początku roku zarejestrowano 10 873 (+182,6% r/r, +7 026 szt.) nowych motocykli. Jest to o 177 sztuk więcej niż zarejestrowano w całym rekordowym 2008 roku, kiedy przybyło 10 696 maszyn. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 16,8 tys. sprzedanych motocykli, czyli wynikiem ponad 1,5 razy wyższym niż w 2008 roku i ponad 2 razy niż w 2013 roku (ostatnim rokiem przed ostatnim boomem sprzedaży i jednocześnie najsłabszym po 2008).
Licząc od początku roku największą sprzedaż osiągnął ROMET MOTORS, który zarejestrował 2 612 motocykli, czyli ponad 5 razy więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ma prawie ¼ udziału w rynku. Na drugim miejscu jest JUNAK z 2 019 zarejestrowanymi motocyklami. W porównaniu ze 176 sztukami z zeszłego roku daje mu to prawie 11,5 krotny wzrost sprzedaży. Jest to największy wzrost wśród pierwszych 10 marek. Jego udział zwiększył się z 4,6 do 18,6%. Trzecią lokatę z wynikiem 990 szt. zajęła YAMAHA. Jej sprzedaż wzrosła prawie dokładnie 2 krotnie. Bardzo szybko czołówkę goni KYMCO. Zarejestrowane 610 motocykli tej marki przełożyło się na prawie 4 krotny wzrost w skali roku. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek ROMET MOTORS, JUNAK i KYMCO to maszyny o pojemności do 125 cm3.
Pojemności silnika:
Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. Po maju wynosi już 71,6%. Przed rokiem było to 19,5%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 7 783, czyli ponad 10 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą ROMET MOTORS, JUNAK oraz KYMCO. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 8,6% do 1 691 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 40,5% do 15,6%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, HARLEY-DAVIDSON oraz YAMAHA. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 422 tj. więcej o 14 szt.
Segmenty funkcjonalne:
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. Po czterech miesiącach stanowiły one prawie połowę wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 5 333 czyli prawie 4 razy więcej niż przed rokiem. Najwięcej STREETów sprzedał JUNAK. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+377,6% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 2 412, w tym najwięcej (534) KYMCO.
Rejestracje motocykli używanych.
Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 37,7% więcej niż przed rokiem, czyli 28 628. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 9 709 wobec 2 578 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne.
Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (7 639 szt.; +48,5%r/r), YAMAHA (6 186; +29,5% r/r) oraz SUZUKI (4 684; +18,9% r/r).
MOTOROWERY
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.
Od początku roku zarejestrowano 12 252 nowe motorowery, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w maju, czyli 3 603 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu od 2005 roku.
W rankingu marek na czele jest ROMET MOTORS (4 623 szt.; -35,4% r/r), następnie JUNAK (1 929, -18,4% r/r). Trzeci jest ZIPP (1 686 szt., -21,8% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (781, -49% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie FERRO na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 301 szt. tj. o 98%
Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 5 203 (-4,1% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: PEUGEOT (763, -10,4% r/r), PIAGGIO (533, -20,6% r/r) oraz YAMAHA (469, -21,2% r/r).