Ten jeden z najpiękniejszych i najbardziej zaskakujących motocykli retro powstał w Czechach. Odwołuje się do ponadstuletniej historii i kosztuje tyle co dom. A kupić go i tak będzie trudno.
Praga to niezwykle zasłużona dla motoryzacji marka, która w pierwszej połowie XX wieku wniosła do branży motoryzacyjnej mnóstwo niezwykłych pojazdów, w tym także motocykli. Założona w 1907 r. szybko stała się jedną z najważniejszych marek motoryzacyjnych, tworząc wraz ze Skodą i Tatrą „wielką trójkę” w branży automotive w przedwojennej Czechosłowacji.
Historia Pragi pełna była sukcesów – nie pogrążyła jej ani pierwsza, ani druga wojna światowa, kres jej działalności w produkcji samochodów i motocykli przyniosły dopiero czasy komunistyczne. W 1964 roku zakłady Praga przestawiono na produkcję przekładni do innych pojazdów produkowanych w Czechosłowacji. Marka zniknęła z listy producentów pojazdów na 30 lat.
Odrodzenie nastąpiło po wyzwoleniu się spod sowieckiej okupacji, w latach 90. XX w. Praga powróciła do produkcji ciężarówek, z sukcesem rozpoczęto także produkcję motocykli. Na modelu Praga ED 250 Phil Converse uzyskał w 1999 r. drugą pozycję w amerykańskich zawodach Cross Country Series. Z kolei w 2000 r. Martin Lind na Pradze ED 610 zajął 7. miejsce podczas Mistrzostw Świata Enduro.
Dziś Praga kojarzy się głównie z superautami Bohema i R1, a także z potężną dakarową ciężarówką V4S. Nieodłączną częścią historii marki Praga są jednak także motocykle, dlatego czeska firma postanowiła odrodzić także tę część swojej tradycji pięknym modelem ZS 800, nawiązującym do historycznego BD 500 z 1928 roku.
Praga ZS 800 zostanie wyprodukowana tylko w 28 egzemplarzach, a jego misją będzie połączenie współczesnej technologii o wyścigowym rodowodzie, z klasyczną stylistyką. Praga ZS 800 waży na sucho 142 kg, napędza ją dwucylindrowa rzędówka o pojemności 773 cm3 i mocy 50 KM. Motocykl zbudowano na ramie ze stali chromowo-molibdenowej. Zbiornik paliwa ma pojemność 11,5 litra.
Koła wykonane są z włókna węglowego, a na nich, co ciekawe, nie zobaczymy tarcz hamulcowych. Proces zatrzymania motocykla powierzono zintegrowanym bębnom hamulcowym, które nadają konstrukcji niepowtarzalnego stylu retro. Kolejną ciekawostką jest zawieszenie Ohlins – pochodzi z motocykli MotoGP, ale w zupełnie niespotykanej konfiguracji. Z przodu pracuje widelec typu girder, który nie tylko nadaje konstrukcji lekkości, ale i niesamowicie wygląda. Tył to konstrukcja hard tail – zawieszone jest tylko siodło.
Motocykl obuty jest w gumy Dunlop Roadmaster. Siodło znajduje się na wysokości 795 mm. rozstaw osi to 1435 mm. Układ wydechowy wykonano ze stopu tytanu, dzięki czemu waży tylko 4,8 kg.
Niestety, oprócz wady w postaci mocno ograniczonej podaży, motocykl Praga ZS 800 ma też inną – cenę. Producent żąda za ten sprzęt nieco ponad 400 tys. zł netto. Pierwsze zamówienie przyszło podobno z Dubaju, co wskazuje na grupę docelową dla tej maszyny.
Zostaw odpowiedź