Spis treści
Colove Excelle 400RR z Chin albo Kawasaki ZX-4R z Japonii – łączy je inspiracja małymi, sportowymi screamerami z końca lat 80. Kiedy i czy zobaczymy je na rynku?
Screamery 250 ccm sprzed ponad 30 lat
Pamiętacie (a przynajmniej słyszeliście) o motocyklach nazywanych pieszczotliwie „screamer”, czyli krzykacz? Chodzi o sportowe motocykle o pojemności 250 ccm z końca lat 80., takie jak Honda CBR250RR, Yamaha FZR250, Suzuki GSXR-250, czy Kawasaki ZXR 250. Charakteryzował je fakt, że tylko pojemność była „mała”, a reszta wyposażenia stała na prawdziwie wysokim poziomie, co czyniło z nich motocykle prawdziwie sportowe. No i najważniejsze, wszystkie te 250-tki to silniki rzędowe, czterocylindrowe, kręcące się do krzykliwych 18 000 obr/min, o mocy około 45 KM.
Dzisiejsze lekkie sporty
Dziś miejsce „lekkich sportów” zajęły motocykle pokroju Yamahy R3. Produkowanie małych silników 4-cylindrowych jest nieopłacalne, a więc dzisiejsze „małe sporty” nie mają startu do „screamerów” pod względem wyposażenia, silnika, podwozia, no i w ogóle osiągów.
Kawasaki ZX-25R z 2021
Dwa lata temu Kawasaki zszokowało wszystkich i pokazało, że małe motocykle sportowe mogą powrócić. Zieloni skonstruowali 4-cylindrowy, rzędowy silnik, który darł się przepięknie na hamowni, miał 250 ccm i 50 KM mocy. Do tego podwozie było świetnie wyposażone. Niestety cena też była na wysokim poziomie, a do tego – ze względów emisji spalin – szalony ZX-25R nie miał szans trafić na europejski rynek…
Plotki o Kawasaki ZX-4R, szalona 400-tka!
Plotka głosi, że Kawasaki chce też zaprezentować sportową, 4-cylindrową, rzędową 400-tkę! Wspominały już o tym dokumenty patentowe w 2019. Niedawno, bo w styczniu 2022 roku MCN.com informował o „źródłach w Japonii”, które twierdzą, że Kawasaki ZX-4R może mieć swoją premierę już niebawem. Japońska gazeta YoungMachine wrzuca plotkę-zapowiedź Ninjy ZX-4R na swoją okładkę…
Nieznane są żadne konkrety, ale zapowiada się, że na pokładzie pojawi się wysokiej jakości zwieszenie, zaawansowanej konstrukcji rama i podwozie, no i oczywiście 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności około 400 ccm. Jednostka mogłaby generować około 80 KM mocy.
W porównaniu do mniejszego modelu istnieje większe prawdopodobieństwo, że ZX-4R trafi do Europy… Trzymamy kciuki!
Colove Excelle 400RR prosto z Chin
Do ruchu wspierającego małe, prawdziwie sportowe motocykle w stylu starych screamerów, niespodziewanie dołącza producent z Chin.
Marka Colove zapowiedziała, że ich nowy model Excelle 400RR trafi do Europy. Co ciekawe, nie jest to tylko czcze gadanie, bo na prezentacji odpalono już funkcjonujący silnik!
Jednostka zaprojektowana została we własnej fabryce Colove. Ma krótki skok tłoka (35,6mm) i średnicę 59 przy kompresji 13:1. Kręci się do odcinki przy 16000 obr/min, a na poziomie 13500 obr produkuje 72,4 KM mocy.
Chiński producent zapowiada, że motocykl będzie ważył poniżej 160 kg, a rozpędzi się do ponad 220 km/h. Poza gotowym silnikiem, zaprezentowano tylko szkice, jak Colove Excelle 400RR może wyglądać.
Padły stwierdzenia o premierze w 2022 roku – już nie możemy się doczekać!
Zostaw odpowiedź