Spis treści
Przetarg ma być wart blisko 50 mln złotych, a kwotę pokryje Unia Europejska. Sprawdzamy wymagania techniczne dotyczące motocykli i dopasowujemy modele.
Komenda Główna Policji ogłosiła niedawno ogromny przetarg, jeden z największych. KGP chce kupić aż 478 nowych motocykli policyjnych. Oferty składać można jeszcze tylko dwa tygodnie do 9 sierpnia. Policja szacuje, że każdy motocykl będzie kosztował około 100 000 złotych. Projekt „Bezpieczniej na drogach – motocykle dla służby ruchu drogowego” uzyskał pełne dofinansowanie, co oznacza, że kwotę blisko pięćdziesięciu milionów złotych pokryje Unia Europejska.
Poza motocyklami, częścią projektu jest też przetarg na ubiór dla policjantów pełniących służbę na motocyklach. Będzie on opiewał na około 4 mln złotych. Wróćmy jednak do samych jednośladów.
Co jest najważniejsze przy wyborze ofert motocykli?
Zanim przeczytacie o konkretnych wymaganiach motocykli policyjnych, musicie pamiętać, że KGP w przetargu określa także, jaka jest waga poszczególnych kryteriów. I tak najważniejsze są po kolei:
Lp. | Waga | Nazwa kryterium |
1. | 60% | Cena oferty brutto |
2. | 10% | Stosunek mocy do masy |
3. | 8% | Prędkość maksymalna (min. 180 km/h) |
4. | 6% | Fabryczna zabudowa motocykla do celów policyjnych z katalogowej oferty producenta pojazdu (homologowana) |
5. | 5% | Kufry otwierane od góry |
6. | 5% | Światła mijania w technologii ksenonowej lub LED |
7. | 2% | Elektrycznie regulowana twardość zawieszenia tylnego |
8. | 2% | Światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED |
9. | 2% | Bezprzewodowy mikrofon zamontowany w kasku motocyklisty służący do podawania komunikatów słownych przez urządzenie rozgłoszeniowe |
Kryteria wagowe mają szczegółowo określoną punktację, która posłuży przy ostatecznej selekcji dostawcy motocykli.
Minimalna specyfikacja motocykli policyjnych
Policja precyzyjnie określiła wymogi techniczne motocykli policyjnych. Wszystko możecie znaleźć i przeczytać na wewnętrznym portalu kgpolicja.ezamawiajacy.pl, ale ostrzegamy, dokument ze specyfikacją ma 35 stron.
Poniżej wypunktowaliśmy opisaliśmy najciekawsze i najważniejsze kryteria:
- „Konstrukcja ramy i kierownicy pojazdu musi zapewniać kierowcy w czasie jazdy pozycję wyprostowaną.”
– W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli pozostałe wymogi zostaną spełnione, to w przetargu nie przejdą motocykle sportowe. Suzuki Hayabusa odpada.
- Motocykl musi posiadać komplet owiewek bocznych i przednich, wraz z szybą regulowaną elektryczne, bez odrywania rąk od kierownicy.
- Opony muszą być bezdętkowe, o profilu szosowym, z fabrycznej oferty producenta.
- Silnik: czerosuwowy; minimum 2 cylindry; minimum 1100 ccm pojemności; minimum 90 kW (110 KM mocy).
- Napęd tylnego koła realizowany wałem kardana.
- Prędkość maksymalna: minimum 180 km/h.
- Zbiornik paliwa: minimum 20 litrów wliczając rezerwę.
- Kufry boczne, fabryczne, o pojemności min. 19 litrów.
- Za siedzeniem kierowcy, na miejscu pasażera w osi pojazdu musi znajdować się fabrycznie zamontowana zabudowa specjalna, umożliwiająca zamontowanie urządzeń łączności lub przewożenie elementów wyposażenia służbowego.
- Ładowność, już po wykonaniu pełnej zabudowy, musi uwzględniać kierowcę o wadze co najmniej 100 kg oraz wyposażenie specjalistyczne o łącznej wadze 30 kg.
- Fabryczne elektrycznie podgrzewane manetki.
- Gmole: fabryczne, dopasowane do montażu syren, osłaniające kufry, niepowodujące tarcia o asfalt przy zakrętach.
Ponadto specyfikacja wymaga też sporo wyposażenia dodatkowego, od 1-osobowej kanapy z ciemnego materiału, łatwego do utrzymania w czystości; przez dodatkową latarkę LED czy białe LEDowe lampy oświatlające obszar dookła motocykla, kończąc na dwóch kaskach (ze ściśle określoną specyfikacją) czy też wykończeniu chroniącym przed zarysowaniami (tankpad na zbiorniku i folia na elementach narażonych na przetarcia).
Kiedy policja ma dostać nowe motocykle?
Tak naprawdę już niedługo. Czas na składanie ofert ubiega 9 sierpnia. Po podpisaniu umowy, dostawa motocykli odbędzie się w trzech transzach:
– 58 sztuk w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy,
– 210 sztuk w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy,
– 210 sztuk w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy.
Jakie modele motocykli pasują do policyjnych wymagań?
Znamy już parametry, najważniejsze rozpisaliśmy powyżej. Zastanówmy się więc, jakie motocykle mogłyby trafić do służby w polskiej Policji?
BMW R 1250 RT wydaje się być najbardziej oczywistym wyborem, sprawdzonym przez służby wielu krajów, od USA, przez Niemcy, także w Polsce. Tym bardziej, że niemiecki producent fabrycznie oferuje model R 1250 RT-P, dopasowany dla służb z dodatkowym wyposażeniem. Policyjnego RT’ka opisywaliśmy już na Motogen.pl. Dla przykładu: BMW S 1000 XR już odpada, a to dlatego, że ma zbyt małą pojemność i nie jest napędzany wałem.
Yamaha – niestety nie ma żadnej propozycji. Tracer 9 GT lub MT-10 Tourer nie spełniają podstawowych wymogów 1100 ccm i napęd wałem, natomiast legendarna FJR 1300 wypadła z oferty, ponieważ przegrała z wymogami Euro 5.
Harley-Davidson – wydawałoby się, że Pan America 1250 jest niezłym wyborem, ale odpada ze względu na szybę regulowaną manualnie, co wymaga oderwania ręki od kierownicy. Cruisery też odpadają: na ich niekorzyść wypada moc (znacznie poniżej 110 KM) wysoka cena oraz wysoka masa. Żaden z tych modeli nie posiada także napędu wałem.
Honda – może Gold Wing? Problemem może być ogromna masa i spora cena. Żaden inny model nie pasuje, niestety także Africa Twin.
Suzuki – Hayabusa odpada chociażby ze względu na pozycję, ale też brak regulowanej szyby. V-Strom 1050 też odpada.
Kawasaki – Świetnym wyborem wydają się Versys 1000, albo Ninja 1000 SX, ale wciąż mają zbyt mały silnik i napęd łańcuchem.
KTM – chcielibyście, aby polscy policjanci jeździli na 1290 Super Adventure S? Niestety brakuje napędu wałem kardana, a regulacja szyby jest tam manualna, więc odpada. Zresztą podobnie, jak 1290 Super Duke GT.
Ducati – jedynym modelem stojącym blisko wymogów jest Multistrada V4. Brakuje napędu wałem i szyby regulowanej elektrycznie.
Triumph Tiger 1200! Gdy już myśleliśmy, że wyłącznie BMW R 1250 RT spełnia wszystkie wymogi techniczne, sprawdziliśmy brytyjskiego producenta. Okazuje się, że Tiger 1200 posiada elektrycznie regulowaną szybę, napęd wałem i wszystkie inne niezbędne parametry. Jest motocyklem o innej budowie niż RT, ale także wyglądałby nieźle w policyjnej zabudowie.
Masz lepszy pomysł?
Masz inny pomysł na motocykl, który będzie spełniał parametry określone przez policję?
Jak myślisz, jaki motocykl zgodny z wymaganiami będzie najlepszym wyborem, rzeczywiście R1250RT? A gdyby zapomnieć o wymaganiach, to jaki model widziałbyś w służbie?
Czyli może być prawie dowolny. Jest tylko warunek żeby nazwa miała 3 litery z czego pierwsza B druga dowolną (najlepiej M) a trzecia W. Dziwne, że inne marki nie złożyły oferty.
PS. Nie ma znaczenia, że szwagier komendanta ma salon BMW.
Słabo że policja w majestacie prawa odwala taki numer z ustawieniem przetargu. Rozumiem że ten Tiger to tylko na przystawkę. Zastanawia mnie też fakt dlaczego upierają się przy elektroniczne utwardzanym tylnym zawieszeniem i co autor miał na myśli napięcie wstępne sprężyny czy tłumienie i odbicie. Dziwi bo policyjne motocykle pracują pod stałym obciążeniem. Nie jest tak że raz leci solo a raz z kuframi i małżonką :). Co do Kardana to może i zgoda choć mnóstwo motocykli turystycznych ma łańcuch i jeździ. A skutecznie ogranicza wybór motocykla.
To nie jest żadne ustawienie przetargu ale dobranie warunków pod konkretne modele. Warunki spełnia co najmniej 2 modele w tym BMW i Triumph wiec jest OK zgodnie z prawem.
Tak naprawde tylko ten RT-ek spelnia wymagania, bo Triumpha 1200 juz nie widze na polskich stronach w ofercie. Co do RT, to dobry (praktyczny ze wzgeldu na wal motocykl), przyznam subiektywnie, ze tez jestem ogromnym fanem tego napedu, ale co do przetargu, nie wiem czy byl sens tak szczegolowo opisywac kryteria, skoro i tak tylko jedna maszyna go spelnia. Mozna bylo od razu napisac ze tylko RT-ek i ktory dealer da najlepsza cene… 😉