Spis treści
Kilkanaście zdjęć zabytkowych motocykli zgłoszonych do ewidencji zabytków pokazał na Facebooku Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Aby pojazd, w tym także motocykl, mógł uzyskać wpis do ewidencji zabytków, musi spełnić kilka warunków: osiągnąć wiek minimum 25 lat, nie być produkowanym od 15 lat i być zachowany w oryginalnym stanie w minimum 75 procentach. Jeśli spełni te warunki, właściciel może ubiegać się o tzw. żółte tablice, które dają wiele przywilejów.
W Polsce kolekcjonerów takich motocykli nie brakuje. Jeśli przyjrzeć się rejestrom, mamy w naszych garażach nieprzebrane skarby, czasami pojedyncze egzemplarze dawno zapomnianych marek, bezcenne maszyny, za które niektórzy kolekcjonerzy gotowi byliby oddać wszystko.
Zabytkowe motocykle z Lublina
Świetnym przykładem niech będzie niedawny facebookowy wpis Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w którym zaprezentował on kilkanaście zdjęć motocykli zgłoszonych do ewidencji zabytków, zarówno tych naprawdę wiekowych, jak i tych popularnych w okresie PRL. A są tam prawdziwe skarby.
Najstarszy sprzęt to Levis Popular z 1919 r., wyprodukowany w fabryce braci Butterfield w Stechford. To jeden z bardzo, bardzo niewielu zachowanych egzemplarzy, w takim stanie można uznać go za prawdziwy unikat. Motocykl charakteryzuje się pojedynczą ramą rurową, trapezowym widelcem przednim, kołami zawieszonymi na dwóch sprężynach, dwukomorowym zbiornikiem paliwa (benzyna i olej), ma nawet oryginalną skórzaną torbę narzędziową.
Kolejnym interesującym egzemplarzem jest pochodzący z 1928 r. Indian Scout 101 z wózkiem bocznym. Model ten pochodzi sprzed okresu standaryzacji ergonomii w jednośladach – z prawej strony kierownicy znajdowała się regulacja zapłonu, z lewej zaś przepustnica. Taka konfiguracja sprawdzała się w policji – kierowca mógł w czasie jazdy używać rewolweru trzymanego w prawej ręce.
Konserwator Zabytków przedstawia także motocykl Harley Davidson FD z 1927 r., wyposażony m.in. w ciekawy system oświetlenia z wytwornicą acetylenu do zasilania lampy przedniej i lampki tylnej. Ciekawe są także pochodzące z lat 30. XX w. NSU 201 OSL, Victoria KR 20 EN i BMW R35 z 1937 r.
Polskie motocykle zabytkowe
Bez dwóch zdań jednym z najbardziej interesujących modeli pokazanych przez LWKZ jest Sokół 600 RT M211 z 1938 r. wyprodukowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Skrót „RT” oznacza „Rudawski, Turystyczny” i pochodzi od nazwiska konstruktora i przeznaczenia pojazdu. Produkcja tego motocykla rozpoczęła się w 1936 r. i trwała zaledwie trzy lata – do początku II wojny światowej. Na owe czasy był to motocykl światowej klasy – posiadał podwójną ramę rurową, trapezowy widelec przedni resorowany centralną sprężyną, czy czterosuwowy silnik osadzony na trzech tulejach gumowo-stalowych eliminujących drgania.
Drugą grupą motocykli pokazanych przez LWKZ są jednoślady z czasów PRL, które także chętnie rejestrowane są jako zabytki. Mamy tutaj zatem WFM M06 z 1961 r., WSK M06 B3 „Gil” 125 z 1975 r. i Junaka M10 z 1963 r. z bocznym wózkiem.
Zostaw odpowiedź