Spis treści
Część z nas odstawia motocykle na zimę do garaży, inni jeżdżą cały rok. W jednym i drugim przypadku warto jednak mocniej niż latem zatroszczyć się o sprzęt – zima to sól, wahania temperatury i mróz.
Jedną z najgorszych rzeczy, jaką możesz zrobić swojemu motocyklowi, jest odstawienie go do garażu na zimę bez żadnej konserwacji. Brud i zaniedbania zemszczą się na wiosnę ogniskami korozji, problemami z odpalaniem i przyspieszonym zużyciem wielu elementów.
Dlatego zawczasu warto pomyśleć o tym jak zabezpieczyć motocykl i w jakim miejscu go trzymać. Stanowczo odradzamy postój pod chmurą, nawet pod dobrym pokrowcem. Wahania temperatur, wilgoć i działanie soli drogowej mogą być dla jednośladu zabójcze. Usług zimowania jest coraz więcej, najprostszym rozwiązaniem jest popytanie wśród znajomych.
Ale, poza garażowaniem, jest też kilka innych rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę zimując motocykl.
Wymiana oleju – przed zimą, czy po niej?
To jeden z najczęściej spotykanych na formach tematów do kłótni. Zwolennicy wymiany jesiennej i wiosennej podzieleni są mniej więcej po równo Pierwsi wskazują, że przepracowany olej, pełen zanieczyszczeń, ma negatywny wpływ na stan silnika, dlatego lepiej zmienić go jesienią, by na wiosnę motocykl był gotowy do jazdy.
Zdaniem drugich lepiej nowy olej wlać wiosną, aby nie starzał się w silniku. Nie stajemy po żadnej ze stron – my staramy się wymieniać po sezonie z jednego prostego powodu – mechanicy mają wówczas dla nas więcej czasu i przy okazji mogą to i owo obejrzeć i ewentualnie naprawić. Na wiosnę, kiedy wszyscy ruszają na drogi, znalezienie wolnego terminu w warsztacie graniczy z cudem.
Zatankuj motocykl pod korek
Tankowanie pod korek przed dłuższym postojem ma szczególne znaczenie kiedy garażujesz motocykl w nieogrzewanym miejscu. Częste zmiany temperatury sprawiają, że na ściankach pustego zbiornika skrapla się wilgoć, a krople spływają do resztek benzyny. Ponieważ woda jest cięższa od paliwa, spływa na dno zbiornika, co oznacza, że próba odpalenia silnika wiosną zakończy się zassaniem wody do układu.
Po drugie, co ma znaczenie w przypadku starszych zbiorników wykonanych ze stali, odsłonięta powierzchnia wewnętrzna zbiornika to sprzyjające warunki dla rdzy. Wiosenne tankowanie wypłucze ją do paliwa i zapchanie układu wtryskowego gotowe.
Pamiętaj, że jeśli masz motocykl z silnikiem zasilanym gaźnikiem, ważne jest spuszczenie paliwa z komór pływakowych. Jeśli tego nie zrobisz, paliwo odparuje, a w komorach pojawią się osady, co będzie oznaczać konieczność serwisu gaźników na wiosnę.
Umyj motocykl dokładnie
To nieprawda, że częste mycie skraca życie. W przypadku motocykla pozbycie się osadów, brudu drogowego i resztek owadów znacząco wydłuży żywotność motocykla. Pomijamy już w jaki sposób to robić – to temat na inny poradnik. Ważne, by zrobić to dokładnie. Brud tworzy bowiem doskonałe środowisko rozwoju korozji, skutecznie niszczy także lakier i warstwy zabezpieczeń antykorozyjnych – szczególnie destrukcyjne działanie ma sól, która pojawia się na drogach już jesienią.
Po myciu koniecznie zabezpiecz elementy motocykla – wyczyść i nasmaruj łańcuch, by nie zardzewiał podczas zimowej przerwy. Zabezpiecz odpowiednimi środkami także plastiki, skóry, elementy gumowe i metalowe. Dzięki takim zabiegom twój sprzęt na wiosnę będzie piękny i gotowy do jazdy.
Zatroszcz się o baterię
Nie zostawiaj akumulatora w motocyklu na czas zimowego postoju. Najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie go do automatycznej ładowarki na cały czas bezczynności. Dzięki temu będzie on utrzymywany w optymalnej kondycji i zapewni bezproblemowy rozruch na wiosnę.
Przejrzyj akcesoria
Myślałeś o modyfikacjach, ale w sezonie nie miałeś na nie czasu? Zimowy postój to idealny okres na takie rzeczy – po pierwsze jest kiedy to zrobić, po drugie większość sklepów oferuje niezłe promocje. Przygotuj listę rzeczy, które chciałbyś zmienić i sprawdź oferty sklepów internetowych i stacjonarnych. Jeśli nie będziesz wiedzieć jak zamontować grzane manetki czy dodatkowe reflektory, z łatwością zdążysz posiąść tę wiedzę zimą, oglądając filmy na YouTube.
Przejrzyj garderobę
Zimowa przerwa to dobry czas na konserwację i naprawy motocyklowej garderoby. Wypierz kurtki i spodnie, koniecznie korzystając ze wskazówek producentów (uwaga na membrany), porządnie wyczyść buty i rękawice, nie zapomnij o kaskach – praniu wyściółek i czyszczeniu skorup. Jeśli wymagane są naprawy – zszycie, czy wymiana elementów, masz czas by znaleźć odpowiedniego fachowca.
Zostaw odpowiedź