Siódmego lutego w Paryżu odbędzie się licytacja organizowana przez znany brytyjski dom aukcyjny Bonhams, którą opatrzono tytułem „Największe marki świata” („Les Grandes Marques du Monde”). Wybrane miejsce również jest niezwykłe. Przedmioty będą bowiem licytowane w paryskim Grand Palais, który został oddany do użytku w 1900 roku. Niektóre motocykle są niewiele starsze od tego budynku.
Wśród nich znajdą się takie maszyny jak Harley-Davidson model F, wyposażony w pierwszy silnik typu v-twin w historii marki. Na sprzedaż jest przeznaczony również Velocette Venom w wersji Clubman, który w 1961 roku ustanowił rekord w całodobowej jeździe po torze wyścigowym. Przystanki były przewidziane jedynie na zmianę kierowców oraz tankowanie. Ten motocykl, produkowany od 1955 do 1970 roku, posiada silnik o pojemności 500 ccm. Kolejna bardzo ciekawa propozycja to BMW K1 z 1990 roku. Model K1 był próbą zbudowania przez BMW takiego motocykla, jakim teraz jest BMW S1000RR. Silnik miał pojemność 980 ccm i dysponował mocą 100 koni mechanicznych, a maksymalna prędkość motocykla, jaką udało się osiągnąć, to 240 km/h.
Do propozycji o najwyższych przewidywanych cenach należy Egli-Vincent z 1968 roku, który zbudowali Pete Gerrish i Fritz Egli. Gerrish brał udział w wyścigach motocykli z wózkami bocznymi, zaś Egli był szwajcarskim inżynierem. Z pomocą firmy Vincent Motorcycles skonstruwali model wyścigowy o pojemności 998 ccm. Podczas testów na torze Silverstone maszyna rozpędziła się do około 200 km/h. Był to motocykl przeznaczony tylko do wyścigów i nigdy nie otrzymał homologacji drogowej. Cenę końcową oszacowano na 27 000 do 35 000 euro.
Fani motocykli z lat 80. również znajdą coś dla siebie. Na aukcji znalazło się bowiem 20 motocykli o pojemnościach 50 ccm, 125 ccm i 250 ccm, które brały udział w wyścigach serii MotoGP. Są to głównie maszyny marki Garelli, w tamtych latach dominującej w tej serii. Na motocyklach tej marki ścigał się między innymi Angel Nieto, który zdobył 13 tytułów mistrza świata i zwyciężył w 90 wyścigach. Lepsi od niego są tylko Valentino Rossi (104 zwycięstwa) i niedościgniony Giacomo Agostini (122 wygrane wyścigi). Na pojazdach Garelli swoje tytuły zdobywali również Fausto Gresini – obecnie szef Go & Fun Honda Gresini – oraz Luca Cadalora. Na licytację została wystawiona między innymi maszyna, na której Eugenio Lazzarini wywalczył trzy tytuły mistrzowskie w klasie 50 ccm.
Najdroższym motocyklem aukcji w Grand Palais będzie motocykl Garelli z 1963 roku o pojemności 50 ccm, zbudowany z myślą o biciu rekordów. Stanowił też nawiązanie do przedwojennych osiągnięć producenta. Na tym modelu pobito osiem rekordów świata na torze Monza, w tym rekord w 24-godzinnej jeździe (średnia prędkość wyniosła 109 km/h). Przewidywana końcowa cena motocykla została określona w przedziale od 50 000 do 75 000 euro.
Ciekawym przedmiotem jest rama z modelu Laverda 750 SFC, produkowanego w latach 1971–1976. W tym okresie z fabryki wyjechało 549 sztuk w pięciu wypustach. Ta konkretna rama pochodzi z motocykla Larry’ego Strunga, który był kanadyjskim importerem pojazdów tej marki. Przewidywana końcowa cena ramy została ustalona na 29 000 do 34 000 euro.
Więcej niezwykłych motocykli, samochodów oraz przedmiotów związanych z motoryzacją, które będzie można kupić w Grand Palais, możecie zobaczyć na stronie internetowej domu aukcyjnego Bonhams.