Mechanika motocyklowa dla początkujących, cz. 5: Jakie narzędzia do naprawy motocykla? - Motogen.pl

Jakie narzędzia są potrzebne do naprawy motocykla? Klucze, bity, czy kombinerki to podstawa. Podpowiadamy co jeszcze się przyda, a jakie narzędzia będą zbędne.

Tekst: Paweł Boruta

Stosowanie odpowiednich narzędzi w mechanice motocyklowej jest równie ważne, jak wiedza i doświadczenie. Przy ich zakupie powinniśmy stosować się do kilku prostych zasad.

Zapraszamy na czwartą część serii poradników „Mechanika motocyklowa dla początkujących”. W poprzednich częściach:
1 – Od czego zacząć?
2 – Seria głupich pytań
3 – Jak rozkładać, by potem złożyć?
4 – Tanie i dobre meble do garażu
5 – Dziś podpowiadamy, jakie narzędzia potrzebne są w garażu
.

Narzędzia są przedłużeniem rąk i oczu mechanika. To one, w większości przypadków, mają bezpośredni kontakt z elementami naszego motocykla. Jeśli nie są odpowiednio dobrane, mogą zrobić więcej bałaganu, niż korzyści. Czy czeka nas zatem wydawanie wielu tysięcy złotych na w pełni wyposażoną szafkę narzędziową? Zdecydowanie nie. Ale do tematu trzeba podejść z głową, a zakupy odpowiednio zaplanować.

Ile narzędzi potrzeba? Mniej niż uważasz!

Wiele osób zaczynających swoją przygodę z mechaniką motocyklową może się zdziwić, gdy powiem, że niektóre maszyny można obsłużyć w zakresie kompleksowego serwisu z użyciem zaledwie kilkunastu narzędzi. Tak!

Dla przykładu – większość popularnych motocykli japońskich poskładana jest z użyciem śrub i nakrętek pod klucze 8, 10, 12 i 14 mm. Nieco rzadziej spotkamy rozmiary 17, 19, 21, 22 mm i coś większego (np. 24 – 30 mm) do osi tylnego koła. Do tego sześciokątne 4, 5, 6 mm, wkrętaki różnego rodzaju i mamy możliwość pozostawienia gołego silnika w ramie. Oczywiście czujni i doświadczeni czytelnicy na pewno znajdą sporo wyjątków od tej reguły, ale do tego również dojdziemy.

Jakie narzędzia do mechaniki motocyklowej na początek?

  • Zestaw kluczy nasadowych,
  • zestaw kluczy płasko-oczkowych,
  • komplet bitów różnego rodzaju,
  • do tego odpowiednie grzechotki, przedłużki i przeguby.

Takich zestawów są dziesiątki, w różnych cenach i konfiguracjach. Ważne, by kupić narzędzia rekomendowane do zastosowań profesjonalnych, wykonane ze stali odpowiedniego gatunku (np. chromowo-wanadowej). Różne „bazarowe” zestawy za kilkadziesiąt złotych nie nadają się do niczego. Takimi narzędziami można zrobić krzywdę sobie i śrubom motocykla.

Nie może zabraknąć również:

  • młotków (metalowego i gumowego / plastikowego),
  • szczypiec płaskich,
  • kombinerek.

Przyda się także:

  • miska na olej,
  • kuwety do mycia,
  • pędzelki itp.

Bardzo przydatnym narzędziem jest również niewielki magnes na przegubie. Kto musiał wyciągać śrubki z zakamarków motocykla wie, jak ważne jest to narzędzie.

Tak może wyglądać nasze wyposażenie podstawowe – zestaw, który z czasem (czyli wzrostem potrzeb) będzie sukcesywnie uzupełniany.

Niezbędne narzędzia motocyklowe

Poza zwykłymi narzędziami, jak klucze czy kombinerki, są też narzędzia bardziej zaawansowane. Co jest zatem niezbędne?

Na początek będzie to klucz do filtra oleju. W tym miejscu radzę wybrać przyrząd dedykowany do konkretnego motocykla (albo całej rodziny, gdyż np. większość „japończyków” obsłużymy jednym narzędziem). Co z kluczami uniwersalnymi? Nie każde z nich się sprawdzi w danej maszynie, bardzo często nie ma po prostu miejsca na prawidłowe zastosowanie danego klucza. Po drugie – wbrew obiegowym opiniom, filtr oleju powinno się dokręcać odpowiednim momentem, a dedykowana nasadka bardzo to ułatwia.

Drugim podstawowym wyposażeniem „specjalistycznym” w każdym warsztacie motocyklowym powinien być klucz dynamometryczny. A nawet dwa, gdyż nie da się wszystkiego ogarnąć jednym narzędziem. Na ten temat zamierzam poświęcić oddzielny odcinek, teraz wspomnę tylko, że koniecznie musi być to sprzęt z atestem i przeprowadzoną kalibracją.

Co jeszcze? Dodatkowe narzędzia w garażu motocyklowym

Co jeszcze? Lista jest naprawdę długa –  na jej czele mogą się znaleźć wakuometry, czy zakuwarka do łańcuchów napędowych.

Czasami warto zastanowić się, czy aby na pewno potrzebujemy dane narzędzie tylko dla siebie. Można kupić jedną sztukę z grupą kumpli i używać zamiennie, w razie potrzeby. Doświadczenie pokazuje, że opcja wypożyczenia narzędzi z profesjonalnych warsztatów raczej nie występuje. Mechanicy dbają o swoje „skarby” i nie chcą dzielić się nimi z amatorami, co jest w pełni zrozumiałe.

Narzędzia specjalne do konkretnego motocykla?

Pod pojęciem „narzędzi specjalnych” kryją się wszystkie narzędzia dedykowane do motocykla danego typu. Zazwyczaj jest to pokaźna skrzynka lub wielka wystawka na ścianie, na której wiszą wszelkiej maści ściągacze, uchwyty, blokady kół rozrządu czy stojaki na silnik.

Autoryzowane serwisy płacą za to słono, a 95% tego sprzętu po prostu się kurzy. Bo jaka jest szansa użycia np. podstawy pod silnik z Ducati 1098R, skoro w Polsce takich sprzętów jest pewnie kilka, nie wspominając już o prawdopodobieństwie robienia bardzo kosztownego remontu silnika? Na szczęście w prywatnym garażu nie musimy mieć wszystkiego.

Klucze na miarę

Nawet gdy posiadamy pełną szafkę sprzętu, może zdarzyć się potrzeba dokupienia dodatkowych narzędzi. A to klucz do świecy, a to przedłużka o bardzo określonej długości, a to nasadka 34 mm, której zazwyczaj nie ma w zestawach.

Musimy się z tym liczyć i systematycznie uzupełniać naszą „bazę”. Nie ma co na wstępie rzucać się na ogromne zakupy, szczególnie nie mając doświadczenia. To praktyka i kolejne godziny przy motocyklu doprowadzą nas na właściwą ścieżkę pod względem potrzeby zakupowej narzędzi.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany