Dwa elektryczne motocykle Kymco, zapowiadane już 6 lat temu, mają szansę doczekać się produkcji seryjnej. Droga do ich powstania wiodła pod górę, ale wygląda na to, że premiera jest blisko.
Od lat Kymco planowało wprowadzenie na rynek dużych motocykli elektrycznych. Pierwszy elektryczny motocykl sportowy SuperNEX został zaprezentowany na targach EICMA 2018 w Mediolanie. Teraz projekt ten jest bliski realizacji, po wprowadzeniu kilku znaczących zmian w stosunku do pierwotnego projektu.
Nowa strategia i współpraca z LiveWire
Pierwotnie Kymco planowało samodzielną produkcję motocykli elektrycznych, prezentując SuperNEX w 2018 roku i koncepcję roadstera RevoNEX w 2019 roku. Oba modele miały wykorzystywać niestandardową platformę elektryczną z manualną skrzynią biegów i sprzęgłem, aby zwiększyć zaangażowanie kierowcy. Kymco planowało budowę fabryki we Włoszech, która miałaby je produkować. Jednak ten plan został porzucony.
W 2022 roku Kymco zaprezentowało drugą generację koncepcyjnych motocykli RevoNEX i SuperNEX, które wyglądały zupełnie inaczej. Było to możliwe dzięki umowie z firmą LiveWire, należącą do Harley-Davidsona. Modele RevoNEX i SuperNEX będą korzystać z platformy modułowej „Arrow”, która stanowi podstawę istniejących modeli LiveWire S2 Del Mar i Mulholland. Wydaje się, że RevoNEX i SuperNEX również będą oparte na komponentach LiveWire.
Nowe patenty i projekt nadwozia
Na początku roku Kymco złożyło wniosek patentowy przedstawiający platformę LiveWire Arrow pod sylwetką oryginalnej wersji RevoNEX z 2019 roku. Nowy patent przedstawia kształt koncepcyjnego RevoNEX 2022 z podwoziem i układem napędowym LiveWire. Nowe rysunki patentowe pokazują, jak podwozie, akumulator i silnik LiveWire Arrow pasują pod obrys RevoNEX, zwłaszcza nachyloną przednią krawędź dolnej owiewki za przednim kołem, która jest ukształtowana pod moduł elektroniki LiveWire.
Ciekawostką nowego zgłoszenia patentowego jest to, że dotyczy ono elementu nadwozia – klapki zakrywającej gniazdo ładowania, umieszczonej tuż pod siedzeniem kierowcy, po prawej stronie. Projekt klapki jest bardziej praktyczny w porównaniu z koncepcją z 2022 roku, co sugeruje uproszczenie produkcji. Osłona portu ładowania jest zamontowana tak, by dało się ją odchylać do przodu, przez co może odsłaniać port i nie wystawać nadmiernie. Pod klapką umieszczono gniazdo ładowania AC typu 2, które obsługuje ładowarki o mocy 3,7 kW, 7 kW oraz trójfazowe 22 kW.
Kontynuacja rozwoju modeli
Chociaż rysunki patentowe przedstawiają zarys RevoNEX, pokazują także obniżoną kierownicę SuperNEX z owiewkami, co sugeruje, że oba modele są wciąż w fazie rozwoju. Nie jest jeszcze jasne, jak bardzo modele LiveWire S3, będą się różnić od S2 pod względem wydajności i zasięgu.
Manualna skrzynia biegów
Kymco złożyło patenty wskazujące na zamiar stworzenia symulowanej skrzyni biegów z konwencjonalnie wyglądającymi dźwigniami zmiany biegów i sprzęgła. Zamiast fizycznej wieloprzełożeniowej skrzyni biegów, nowa koncepcja zakłada zastosowanie symulowanej nożnej skrzyni. Dźwignia sprzęgła i dźwignia zmiany biegów będą podłączone do systemu komputerowego motocykla, który naśladuje zachowanie konwencjonalnego rozwiązania. Efektem ma być wyższy poziom interakcji z kierowcą i większa kontrola motocykla, bez ciężaru i złożoności prawdziwego sprzęgła i skrzyni.
Zostaw odpowiedź