KTM kupił 25,1% udziałów MV Agusty - za ile i jaki będzie tego efekt dla motocyklistów? - Motogen.pl

MV Agusta skorzysta na łańcuchu dostaw oraz na sieci salonów KTMa, będzie jeszcze lepsza, ale na zawsze pozostanie MV Agustą. Tymczasem szef KTMa tworzy koncern motocyklowy. Sprawdźcie o co chodzi!

Na stronach motogen.pl pisaliśmy ostatnio o doniesieniach, według których KTM miał kupić część udziałów we MV Aguście. Teraz już oficjalnie wiadomo już, że Austriacy faktycznie wykupili 25,1% udziałów. Wiadomo też za jaką kwotę oraz jaki będzie tego efekt dla nas, zwyczajnych motocyklistów: możliwe, że niebawem zobaczymy wielomarkowe salony KTMa, MV Agusty, Husqvarny i GasGasa!

O wszystkim poniżej. Warto też, abyście poznali tło sytuacyjne całego zamieszania…

Trudna historia marki MV Agusta

MV Agusta narodziła się w 1945 roku, ma ogromne doświadczenie wyścigowe (270 wyścigów Grand Prix, 38 tytułów mistrzowskich GP dla zawodników oraz 37 tytułów najlepszego konstruktora GP) oraz posiada bogatą historię. W czasach nowożytnych historia ta jest też trudna – marka wielokrotnie zmieniała właścicielstwo, borykała się z przeróżnymi problemami. W 2017 roku markę wykupił fundusz inwestycyjny – nie byle jaki, bo jego właściciel, Timur Sardarov, zapałał prawdziwą miłością do MV Agusty. Timur mianował się CEO marki, sporo w nią zainwestował, na poważnie przejął stery i sprowadził MV Agustę na dobre tory.

Timur Sardarov, CEO MV Agusa

Poprawiło się wszystko, od łańcuchów dostaw, przez jakość wykonania, a na obsłudze posprzedażowej kończąc. Wtedy, w 2020 roku uderzyła pandemia, a później Rosja zaatakowała Ukrainę (P.S. Sardarov oficjalnie brzydzi się Putina). Rozpędzająca się MV Agusta znowu straciła tempo…

Wtedy, cały na pomarańczowo, na pomarańczowym rumaku wjechał KTM.

Stefan Pierer i jego ambitne plany przemiany KTMa w potężny koncern

Poznajcie Stefana Pierera, austriackiego przedsiębiorcę. Kupił markę KTM w 1992 roku, gdy ta miała poważne problemy finansowe. Od tamtej pory KTM urósł do rangi jednego ze zdecydowanie najważniejszych graczy na rynku motocyklowym. Jedną z najlepszych decyzji Pierera była sprzedaż blisko połowy udziałów oraz ścisła współpraca z indyjskim gigantem Bajaj. W 2013 roku KTM kupił markę Husqvarna. W 2019 dokupił także GasGas’a.

Stefan Pierer- KTM, Husqvarna, GasGas, a teraz także MV Agusta

Stefan Pierer doszedł do wniosku, że chciałby, aby KTM stał się potężnym koncernem motocyklowym zawierającym w sobie wiele marek. W ten sposób utworzona została grupa Pierer Mobility AG. Aktualnie jej głównym udziałowcem jest Stefan Pierer, a potężną część posiada wciąż Bajaj. Około 90% sprzedaży stanowi KTM, a ponadto (w dużym uproszczeniu) do grupy należą także firmy Husqvarna, GasGas, Avocado (rozwiązania IT) oraz 50% firmy Kiska (studio projektowe odpowiedzialne za design KTMów).

W 2018 roku (czyli mniej więcej wtedy, gdy Sardarov przejmował MV Agustę), po świecie krążyły plotki, że Audi chce pozbyć się marki Ducati. Wtedy Stefan Pierer oględnie wyraził zainteresowanie zakupem Ducati. Powiedział: „nie jest to kwestia ceny, a odpowiedzenia na pytanie: <Kiedy wszyscy zorientują się, w jakiej są teraz sytuacji?>”.

Wtedy, w 2018 roku Pierer coraz głośniej mówił o planach utworzenia koncernu motocyklowego. Dodał także: „Jedyną marką, która by do nas pasowała, jest właśnie Ducati. O wszystkim innym można zapomnieć. MV Agusta jest zbyt mała.”

Dziś, pod koniec 2022 roku wiadomo, że Pierer skutecznie poczynił kolejny krok w kierunku stworzenia koncernu motocyklowego, kupił część MV Agusty. To przy okazji oznacza także, że Timur Sardarov faktycznie rozwinął MV Agustę – przestała być „zbyt mała”.

KTM kupił 25,1% udziałów MV Agusty

W oficjalnym komunikacie wystosowanym przez MV Agustę dnia 16 listopada czytamy, że:

  • Marka KTM AG (należąca do spółki Pierer Mobility AG) weszła w posiadanie 25,1% udziałów MV Agusty.
  • Kapitał MV Agusty został zasilony o kwotę 30 milionów Euro.
  • W nowym zarządzie MV Agusty zasiada teraz dwóch członków z kadry zarządzającej KTM.

W drugiej połowie komunikatu, Timur Sardarov wyraził swoją ekscytację, ale ponadto nie dowiadujemy się niczego ważnego.

Co dalej z marką MV Agustą? KTM pomoże!

Kompleksową odpowiedź na pytanie „co dalej?” dostarcza nam redakcja amerykańskiego motocycle.com, która przeprowadziła ciekawy wywiad z Timurem Sardarovem, tuż po dobiciu targu ze Stefanem Piererem. Wywiad przeczytacie tutaj, a my przytoczymy to, co najważniejsze.

Timur Sardarov powiedział to, o czym wspomnieliśmy powyżej – że chce rozwijać MV Agustę z pasji, oraz że pandemia mocno pokrzyżowała mu szyki. Na 4 miesiące musiał zamknąć fabrykę, łańcuchy dostaw mocno się posypały i wciąż nie udało się ich przywrócić do pełni sprawności.

Timur Sardarov dla Motorcycle.com:

„Codziennie od kiedy przejąłem firmę jako CEO, łańcuchy dostaw były wyzwaniem. Dlatego nawiązanie współpracy z wielkim biznesem, z wielkim partnerem przemysłowym jak KTM – uczyni moje życie łatwiejszym. Chcę skupić się na rozwijaniu biznesu i sprawianiu, że firma będzie lepsza i bardziej efektywna – ale ciężko to robić, gdy nieustannie rozmyślasz czy powinieneś transportować koła z Chin samolotem czy łodzią!”

– Nowe wspólne salony KTM i MV Agusta

Sardarov wierzy, że właśnie ustanawiane struktury sprawią, że MV Agusta szybko zacznie przynosić zyski.

Mówiąc o 30 milionach, Sardarov zaznaczył, że nie sprzedał kawałka MV Agusty tak po prostu. Te pieniądze wracają do firmy i są rekapitalizowane. Umowa polega na tym, że KTM przejmie Dział Zakupów, czyli znacznie wesprze MV Agustę w zarządzaniu łańcuchem dostaw – to sprawi, że zakupy surowców i podzespołów do budowy motocykli MV Agusta staną się tańsze i bardziej płynne. Druga połowa umowy dotyczy sieci sprzedaży – to jest aspekt najważniejszy z punktu widzenia zwykłych motocyklistów.

Zapytany o to, jak będą wyglądały salony KTMa i MV Agusty, Timur Sardarov odpowiedział:

„Wspólnie rozwiniemy sieć sprzedaży, będą to zarówno salony typu multi-brand, ale także dealerzy samodzielni, w zależności od kraju – ale definitywnie będzie to oznaczało lepsze salony. Mam nadzieję, że wielu naszych obecnych dealerów zostanie z nami, ponieważ wielu zainwestowało sporo w MV Agustę, za co jestem im naprawdę wdzięczny, więc upewnię się, aby wciąż pozostali częścią naszej rodziny. Jednak paru innych dealerów po prostu nie miało wyników, więc z nich zrezygnujemy.”

Jednym z najważniejszych elementów wspólnej strategii KTMa i MV Agusty jest znacznie zwiększenie obecności obu marek w Ameryce Północnej, a szczególnie w USA.

Jak czytamy w komunikacie prasowym od Pierer Mobility AG:

„KTM przejmie dystrybucję, promocję oraz obsługę kliencką pełnej oferty motocykli MV Agusta na rynkach USA, Kanady i Meksyku poprzez wybranych dealerów KTM AG oraz obecne i nowe salony MV Agusta.”

– MV Agusta nie stanie się korporacją

Sardarov powiedział, że MV Agusta z pewnością skorzysta z rozległej wiedzy technologicznej oraz z silnego działu R&D KTMa, a także jest otwarta na dzielenie się swoją wiedzą. Jednak na 100% motocykle MV Agusta wciąż będą posiadały własne DNA i na 100% będą projektowane i budowane we Włoszech. Sardarov dodał, że to wciąż on będzie prowadził MV Agustę, ponieważ ta firma i jej klienci wymagają odpowiedniej pasji i ducha.

Zapytany co się stanie, gdy Stefan Pierer przyjdzie i powie, że chce kupić 100% MV Agusty – Timur Sardaov stanowczo i jeszcze raz podkreślił:

„Powtarzam, z całym szacunkiem do KTMa, ale MV Agusta potrzebuje indywidualnego przedsiębiorcę do zarządzania firmą, a nie 'managera wyższego szczeblem’, którego on [Stefan Pierer] musiałby zainstalować, aby prowadził dla niego firmę. On [Pierer] jest osobą zdecydowanie zbyt zajętą, aby prowadzić MV Agustę samodzielnie – mimo że personalnie świetnie się do tego nadaje.”


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany