Spis treści
10-letni termin ważności prawa jazdy, obowiązkowe badania lekarskie dla seniorów, czy trudniejszy dostęp do kategorii A – to tylko niektóre spośród propozycji, jakie znalazły się w projekcie nowej dyrektywy UE.
Komisja Europejska pracuje nad głębokimi zmianami dotyczącymi uprawnień do kierowania. Przedstawiono projekt nowej dyrektywy, która określa kierunek, w którym rozwijać się będzie unijne prawodawstwo dotyczące kierowców. Najbardziej oczywistym wnioskiem jest nacisk na poprawę bezpieczeństwa na drogach – to temu celowi eurokraci poświęcili najwięcej uwagi. Ale w projekcie pojawia się też kilka udogodnień dla kierowców – chodzi o ujednolicenie przepisów różniących się w zależności od kraju.
Termin ważności prawa jazdy
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii jest ta, dotycząca ważności prawa jazdy. Unijni urzędnicy proponują, by dokument ważny był tylko 10 lat. Kierowcy, którzy ukończyli 60. rok życia musieliby odnawiać prawko co siedem lat, po 70. – co pięć lat, a od 80. roku życia co dwa lata.
Obowiązkowe badania dla seniorów
Kolejny pomysł to wprowadzenie obowiązkowych, płatnych badań lekarskich dla starszych kierowców. Ten punkt wywołał szczególną krytykę – zwracano uwagę, że taki zapis dyskryminuje określoną grupę kierowców, a dodatkowo stanowi dla nich obciążenie finansowe. W kontrze pojawiły się jednak argumenty, że badania takie są konieczne ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa drogowego, szczególnie w obliczu rosnącej średniej długości życia i związanej z tym coraz większej liczby liczby starszych kierowców na drogach.
Kategoria B tylko na lekkie samochody
Unijni urzędnicy proponują także podział prawa jazdy kategorii B na dwie oddzielne kategorie. Podstawowe B obejmowałoby pojazdy o maksymalnej masie własnej wynoszącej do 1,8 tony. Prowadzenie cięższych samochodów, np. SUV-ów wymagałoby zdobycia uprawnień B+. Ideą jest to, by kierowcy zdobywali umiejętności stopniowo – najpierw na lżejszych pojazdach, by później przesiąść się na cięższe.
Zakaz jazdy w nocy
Wprowadzone miałyby być także ograniczenia prędkości i zakazy jazdy w nocy, ale dotyczyłyby tylko nowych kierowców. Mogliby oni poruszać się się z maksymalną dozwoloną prędkością 90 km/h tylko w dzień. Od północy do szóstej rano obowiązywałby ich zakaz jazdy. Przepis ten nie byłby jednak obligatoryjny – każde z państw członkowskich miałoby swobodę jego wprowadzenia. Powodem, dla którego taki pomysł pojawił się w pakiecie zmian, jest chęć ograniczenia liczby osób prowadzących pod wpływem alkoholu, co w wielu krajach jest bardzo poważnym problemem. Co ciekawe Polska wypada w tych statystykach bardzo dobrze.
Okres próbny dla kierowców
Wraca także pomysł na okres próbny dla świeżo upieczonych kierowców. Komisja Europejska chciałaby, aby kierowca, który uzyskał prawo jazdy nowej kategorii, rozpoczynał dla niej nowy okres próbny.
Trudniej o kategorię A
Sporo miejsca poświęcono także motocyklom i trójkołowcom – w obecnym stanie prawnym aby uzyskać prawo jazdy kategorii A trzeba mieć ukończone 24 lata. Zgodnie z proponowanymi zmianami, nie byłoby możliwe uzyskanie prawa jazdy tej kategorii bez wcześniejszego zdobycia kategorii A2. Unijna dyrektywa przewiduje także ujednolicenie przepisów dotyczących motocykli 125 cm3 na kategorię B. Przepisy w poszczególnych krajach miałyby być skonstruowane tak, by możliwe było korzystanie z tych uprawnień na terenie całej Unii.
Kierowanie pod opieką
Pojawił się także pomysł wprowadzenia na terenie całej Unii warunkowego prawa jazdy dla 17-latków. Kierowca taki musiałby jednak jeździć pod opieką osoby starszej, posiadającej prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Przepis taki obowiązuje już np. w Niemczech.
Jedna z propozycji, która pojawiła się w projekcie dyrektywy, dotyczyła cyfrowego prawa jazdy, czyli rozwiązania, które w Polsce znamy jako mObywatel. Fakt ten pokazuje jak w pewnych aspektach nasz kraj jest awangardą cyfrową.
Zostaw odpowiedź