Jaki uniwersalny motocykl do miasta, na zakręty i na tor? Aprilia RS 660 lub Tuono 660 z bogatym wyposażeniem! - Motogen.pl

RS 660 oraz Tuono 660 marki Aprilia na nowo ustalają zasady dla motocykli o średniej pojemności. Potrafią być sportowe, komfortowe i przyjemne. Sprawdzą się na mieście oraz w sportowej jeździe. Mają wyśmienite wyposażenie – od LEDów, przez asystentów jazdy. Zapisałeś się już na jazdę testową?

Tak jak każda inna technika i technologia, motocykle ewoluują. Kilkadziesiąt lat temu motocykliści w Europie zachłystnęli się hasłem UJM, pod którym ukrywał się motocykl uniwersalny, wysokiej klasy, sprawdzający się w większości zastosowań asfaltowych. Współcześnie hasło UJM już zniknęło z ust motocyklistów, dlatego że zdecydowana większość motocykli jest prostu dobra… I tutaj wchodzi Aprilia, cała w czerwieni (albo w nowoczesnym Acid Gold) i na nowo definiuje pojęcie motocykla uniwersalnego. Do swojej interpretacji dodaje nowy składnik w postaci bogatego wyposażenia i w ten sposób otrzymujemy modele RS 660 oraz Tuono 660, nowości na sezon 2021.

Aprilia Tuono 660
Aprilia Tuono 660

Aprilia 660 – motocykl uniwersalny w nowym standardzie

RS 660 oraz Tuono 660 to siostrzane modele – dzielą ze sobą silnik i ogólną architekturę podwozia. Łączy je także fakt, że mają to, o czym marzy wielu motocyklistów. Chociaż niektórzy jeszcze nie wiedzą, że ich marzenia sprowadzają się właśnie do tego. Nowe modele 660 od Aprilii charakteryzują się niezwykle dynamicznym i żwawym silnikiem, połączonym z oszałamiającym podwoziem zdolnym do zapewnienia zwinności w mieście i szybkich czasów na torach. Do tego dochodzi jeszcze wygodna pozycja oraz zaskakująco niska masa. Wisienką na torcie sześćset sześćdziesiątek jest bogate wyposażenie, zupełnie niespotykane w kategorii motocykli o średnich pojemnościach.

RS 660 – na tor czy na miasto?

Aprilia dumnie chwali się, że RS 660 to jeden z najgoręcej wyczekiwanych motocykli ostatnich lat… To prawda! Na rynku brakowało motocykli o niskiej masie, z silnikiem o średniej pojemności, które równie dobrze sprawdzą się w użytku codziennym, w niewymagających podróżach, na krętych górskich drogach, jak też w zastosowaniach nieprzyzwoicie sportowych. RS 660 w każdym detalu spełnia te oczekiwania.

Aprilia RS 660
Aprilia RS 660

Z zewnątrz RS 660 wygląda jak motocykl sportowy. Agresywne linie, smukła budowa i niewielkie gabaryty natychmiast zdradzają ukryty charakter tego motocykla. Ogromne doświadczenie producenta pozwoliło jednak ukryć w tym motocyklu zachwycającą uniwersalność.

Pozycję za kierownicą można określić jako pół sportową, to znaczy już pozwala sportowo kontrolować motocykl, ale jeszcze zapewnia pełen komfort. Sama kierownica RS 660 jest dzielona i stosunkowo wąska, a jednak w odróżnieniu od motocykli torowych, jest umieszczona nieco wyżej, aby jazda codzienna po drogach gorszej jakości także sprawiała przyjemność. Odnajdzie się tutaj każdy motocyklista, a kanapa jest na wysokości 820 mm. Szokiem jest masa wynosząca 183 kg wraz z paliwem, co w praktyce oznacza, że RS 660 prowadzi się niemalże jak rower…

Tuono 660 – uniwersalne połączenie wyprostowanej pozycji i ponadprzeciętnej dynamiki

Tuono po polsku oznacza „grzmot”, a nakedy z Noale nie bez kozery dzierżyły taką nazwę – potrafiły powalać swoimi możliwościami. Nowe Tuono 660 jest pełnoprawnym członkiem tej rodziny i zaskakuje w codziennym użyciu.

Półowiewka Tuono 660
Półowiewka Tuono 660

Jak na legendarne Tuono przystało, z przodu znalazła się półowiewka o oczywistem charakterze nakeda, jednocześnie zapewniając przyzwoitą ochronę przed wiatrem. Podobnie, jak w RS 660, model Tuono 660 także posiada charakterystyczny, trójdzielny reflektor (w pełni LEDowy), wraz ze światłem do jazdy dziennej! Nie zabrakło też dwuwarstwowej owiewki. Środkowa i tylna część motocykla, wraz z umiejscowieniem podnóżków oraz wysokością kanapy (a także niską masą całkowitą), pozostają niemalże identyczne.

Najważniejszą różnicą w Tuono 660 jest obecność jednoczęściowej, płaskiej kierownicy zamontowanej na wieżyczkach. A to oznacza radykalną zmianę charakteru prowadzenia. Każdy, kto przejedzie się, Tuono 660 czuje się jak władca miejskich i podmiejskich dróg – szerzej rozstawione ramiona na szerszej kierownicy zapewniają pewność siebie oraz pewność prowadzenia nie tylko w zakrętach, ale też w ciasnych manewrach miejskich. Kierownica jest także wyżej, co zapewnia bardziej wyprostowaną górną część ciała. Lepsza widoczność w mieście jest nie bez znaczenia.

Tuono 660 w mieście
Tuono 660 w mieście

Tuono 660 to prawdziwy miejski wojownik… Który równie skutecznie sprawdzi się w podróżach (może nie dookoła świata) oraz na górskich zakrętach i w treningach na torze.

Potężny, dwucylindrowy silnik rzędowy 659 cm3

Obie sześćsetsześćdziesiątki napędzane są nowym silnikiem Aprilii, stanowiącym jedną z ich największych zalet. Dokładna pojemność dwóch cylindrów ustawionych w rzędzie wynosi 659 ccm. Jednostka opracowana została od zera, ale konstruując ją, inżynierowie opierali się na silniku V4 znanym z RSV4 – zresztą nawet średnica tłoków pozostaje identyczna.

Dwucylindrowy silnik rzędowy Aprilia 659 cm3
Dwucylindrowy silnik rzędowy Aprilia 659 cm3

Silnik jest lekki, pochylony do przodu i stanowi element nośny ramy. Przestawiona kolejność zapłonów (270°) skutkuje niesamowitymi emocjami przy przyspieszeniach „z samego dołu” – tak samo pod względem elastyczności jak i charakternego dźwięku układu wydechowego. Zresztą tłumiki zostały sprytnie i estetycznie zakończone po obu stronach motocykla, pod silnikiem.

Nowy silnik Aprilii produkuje 100 KM mocy maksymalnej [* – gwiazdkę wyjaśniamy w kolejnym akapicie] oraz 67 Nm momentu obrotowego. To najlepsze osiągi dostępne dla jakiegokolwiek silnika dwucylindrowego o pojemności do 750 ccm. Przy okazji są to wartości, które już na papierze każdy świadomy i doświadczony motocykla określi jako wystarczające do czerpania ogromnej radości z jazdy. Jednak dopiero właściwa jazda udowadnia, jak potężna zawziętość ukrywa się w tym silniku. Precyzja oddawania mocy, konfiguracja przeniesienia napędu i niska masa mogą sprawiać wrażenie, że konie mechaniczne Aprilii są nadprzyrodzenie silne, a to się przyda na szybkich zakrętach. O wysokiej elastyczności (co jest przydatne w mieście lub podróży) świadczą kolejne liczby: silnik kręci się do 11500 obr/min, tymczasem już 80% momentu obrotowego pojawia się przy 4000 obrotów. Osiągając 6250 obr/min otrzymujemy aż 90% dostępnych niutonometrów.

Tuono 660
Tuono 660

[* Gwiazdka] – Uważni motocykliści zauważą, że w danych technicznych moc maksymalna RS 660 wynosi 100 KM, a dla Tuono 660 jest to 95 KM. Różnica wynika z norm prawnych. Otóż aby motocykl mógł być dostępny dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2, musi mieć co najwyżej 47,5 KM mocy. Tę wartość można osiągnąć poprzez odpowiednie zdławienie, ale wartość wyjściowa nie może przekraczać… właśnie 95 KM. Aprilia doszła do wniosku, że większość chętnych na RS 660 będzie chciało pełną moc stu koni, ale w razie czego RS dostępna jest w wersji 95 koni, aby dało się zdławić ją na kategorię A2. Z kolei w przypadku Tuono 660 producent wyszedł z założenia, aby od razu oferować wersję 95 KM, mając na uwadze możliwość dławienia dla posiadaczy A2. W praktyce pięć koni różnicy jedynie w ostatnich prędkościach obrotowych nie robi żadnej różnicy, a w pozostałej części obrotomierza osiągi pozostają identyczne.

Elektroniczni asystenci w Tuono 660 i RS 660 – poziom jak w żadnym innym motocyklu

Już od wielu lat Aprilia pozostaje niedościgniona pod względem zaawansowania systemów elektronicznych. Nic dziwnego, bo swoje doświadczenie czerpie z sukcesów i dziesiątek zwycięstw w wielu seriach wyścigowych. Tuono 660 oraz RS są dziedzicami tego doświadczenia. Ze świecą przeszukiwać można segment motocykli średniej pojemności, które posiadałyby tak wysokie i bogate wyposażenie, jak Aprilia.

Zegary - ekran TFT w Aprilii Tuono 660 (identyczny w RS 660).
Zegary – ekran TFT w Aprilii Tuono 660 (identyczny w RS 660).

Na APRC, czyli najbardziej kompletny system w tej klasie składają się:
Aprilia Traction Control: zaawansowana kontrola trakcji o wielu poziomach, wspierająca jazdę codzienną, sportową lub torową;
Aprilia Wheelie Control: kontrola uniesienia przedniego koła do jazdy z radością lub z osiągami;
Aprilia Cruise Control, tempomat elektroniczny, aby każda jazda stała się bardziej komfortowa
Aprilia Engine Brake, regulowana siła hamowania silnikiem po zamknięciu manetki gazu;
Aprilia Engine Map, sterowanie silnikiem programowane w kilku trybach, aby reakcja na gaz i oddawanie mocy było odpowiednie dla każdej sytuacji drogowej.

W modelu RS 660 na wyposażeniu bazowym, a w Tuono 660 jako opcja dodatkowa, obecny jest sześcioosiowy czujnik, który zapewnia kosmiczną precyzję funkcjonowania systemów. Jego obecność idzie w parze także z Cornering ABS, czyli ABSem który w przechyleniach dopasowuje siłę hamownia. Niemal niezbędnym dodatkiem w Tuono 660 (ale podstawą wyposażenia RS 660) jest też Quick Shifter, czyli elektroniczny asystent zmiany biegów w górę oraz w dół.

Quick shifter Aprilia RS 660
Quick shifter Aprilia RS 660

Wszelkie opcje i systemy zarządzane są z poziomu kolorowego i przejrzystego ekranu TFT. Rozszerzyć go można o Aprilia MIA, czyli platformę multimedialną – wtedy otrzymujemy możliwość połączenia motocykla ze swoim smartfonem aby zarządzać (swoim osobistym) wszechświatem.

Rama, zawieszenie, hamulce w Aprilii Tuono 660 oraz RS 660 – czy może być lepiej?

Aprilia króluje nie tylko w segmencie elektroniki, ale także w segmencie konstruowania kompletnej architektury podwozia. Inżynierowie z Noale potrafią dokonać takich cudów, że motocykl prowadzi się intuicyjnie i łatwo w codziennym użytku; nie odbierając przy tym komfortu na gorszej jakości drogach; z kolei po wjeździe na tor podwozie udowadnia, że znowu niczego mu nie brakuje i spokojnie potrafi konkurować z potencjalnie bardziej sportowymi motocyklami. O ile wizyty na torze nie są straszne modelom RS 660 oraz Tuono 660, to prawdopodobnie największą radość te motocykle zapewniają na krętych, górskich drogach. Jazda w każdych, zmiennych warunkach udowadnia, że rama i zawieszenie Aprilii to nie tylko dzieło sztuki, ale także że te podzespoły nie wymagają nawet korekt tłumienia względem fabrycznych ustawień.

Mówiąc o podwoziu, nie można zapomnieć o hamulcach w Apriliach 660. Na przedniej osi znajdują się tarcze o śr. 320 mm, na nich pracują radialne zaciski Brembo z 4 tłoczkami, a te operowane są przez radialną pompę hamulcową z przewodami w oplocie. Już na papierze zadaje to sporo szyku, na żywo układ wygląda imponująco, ale dopiero w jeździe zwala z nóg. Aprilia osiągnęła kompromis, w którym hamulce są precyzyjne, potrafią być piekielnie mocne, ale jednocześnie nie przerażają nowicjuszy swoją agresywnością.

Czy Aprilia RS 660 lub Tuono 660 to motocykl perfekcyjny? Idealny dla Ciebie?

Czytając opis nowych modeli RS 660 oraz Tuono 660 można dojść do wniosku, że to motocykle idealnie uniwersalne. Świetnie sprawdzą się w codziennych dojazdach po mieście, poradzą sobie w podróży, dając później ogrom radości na zakrętach, a przy okazjonalnych wypadach na tor wciąż będą zachwycały. Na tych motocyklach odnajdzie się zarówno początkujący, jak i doświadczony motocyklista. Są lekkie, zwinne, mocne, bogato wyposażone, świetnie jeżdżące. Wyglądają fenomenalnie w swoich smukłych, agresywnych i aerodynamicznych liniach. Wybór wśród konkurencji w zasadzie może sprowadzić się tylko do tego, czy wolisz pozycję bardziej pochyloną (RS 660) lub bardziej wyprostowaną (Tuono 660).

RS 660 w czarnym kolorze
RS 660 w czarnym kolorze

Gdzie w takim razie ukrywa się haczyk? W zależności od Twoich możliwości, haczykiem może być cena. Ta zaczyna się od 49 900 zł lub 47 900 zł odpowiednio dla wersji RS lub Tuono. Nie jest to mała kwota… Ale już pierwsza jazda testowa jest w stanie udowodnić, że jest to kwota zupełnie uzasadniona – taki styl i takie możliwości potrafią uzasadnić każdą złotówkę.

W takim razie nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko odwiedzić swój najbliższy salon Aprilia, aby umówić się na darmową jazdę testową. Uwaga, RS 660 oraz Tuono 660 wciągają!

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Zapraszamy do testu modelu Tuono 660 na stronach Motogen.pl, a także do filmu o tym, co ukrywa się w RS 660 oraz Tuono 660.

Chcesz przetestować któryś ze wspomnianych modeli? Koniecznie zapisz się na jazdę testową!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany