Spis treści
Fireblade na 2022 otrzymuje zmiany w dolocie, wydechu, przepustnicy i w przełożeniu napędu. Model podstawowy ma poprawione hamulce. Model SP otrzyma dodatkową wersję limitowaną Anniversary na 30-lecie.
Z okazji wystawy EICMA 2021, Honda zaprezentowała lifting modelu Fireblade oraz jego wersji SP.
Podwozie, rama czy silnik pozostały bez znaczących zmian, tak samo jak wartość mocy maksymalnej. Honda posłuchała sugestii swoich klientów i popracowała nad „zapewnieniem przyspieszeń i pewności jazdy w środkowej części zakrętu”.
Zębatka, dolot, wydech, przepustnica: CBR1000RR-R na 2022
Oznacza to, że przede wszystkim tylna zębatka dostała o 3 zęby więcej (teraz 43), dzięki czemu przełożenia przestaną być dramatycznie długie, a przyspieszenia staną się jeszcze mocniejsze.
Zmodyfikowano także kanały dolotowe, airbox, kanał dolotowy airboxu i środkową część wydechu zostały zmodernizowane, aby zapewnić dodatkową moc w średnim zakresie obrotów silnika.
System kontroli momentu obrotowego (HSTC) został zoptymalizowany na podstawie uwag przekazywanych przez zawodników HRC, celem lepszego zarządzania trakcją tylnej opony i uzyskania jeszcze lepszego wyczucia reakcji na ruchy przepustnicy (to za sprawą zmniejszenia napięcie sprężyny powrotnej w systemie elektronicznie sterowanej przepustnicy).
Hamulce i zawieszenie – różnice pomiędzy wersją SP
Podstawowa wersja CBR1000RR-R Fireblade otrzymała lekką modyfikację układu hamulcowego – nowy materiał i wykończenie powierzchni tłoczków przednich zacisków hamulcowych Nissin poprawia skuteczność i powtarzalność hamowania w warunkach wyścigowych. Zawieszenie Showa pozostało bez zmian.
Wersja SP (czyli CBR1000RR-R Fireblade SP) wyróżnia się innym zawieszeniem i hamulcami w stosunku do wersji podstawowej. Kompletne, wyścigowe zawieszenie zapewnione zostało przez półaktywny elektroniczny układ sterowania Öhlins (S-EC) i interfejs tuningu opartego na oczekiwanym wyniku (OBTi). Przednie i tylne hamulce dostarczyła firma Brembo.
Model SP w wersji Anniversary na 30-lecie Fireblade’a
W roku 2022 przypada ważna rocznica dla Hondy i jej modelu Fireblade – 30 lat temu uruchomiono produkcję motocykla, który bez względu na upływ czasu wciąż pozostaje wzorcem sportowej maszyny.
Aby uczcić rewolucyjny model Fireblade z 1992 roku, który zapoczątkował linię, wprowadzona zostanie limitowana edycja „Tricolour” motocykla na rok 2022, zaprojektowana przez pana Hiroaki Tsukui, który był odpowiedzialny za projekt kolorystyczny protoplasty. Wszystkie detale są natychmiast rozpoznawalne, a ukłonem w stronę pierwowzoru jest ultranowoczesny układ pasków modelu z roku 2020 połączony z elementami w stylu „pociągnięć pędzlem”. Do tego motywu nawiązuje także niebieskie tylne siedzenie.
Wersję jubileuszową wyróżnia wiele szczegółów. Po uruchomieniu maszyny, na ekranie początkowym pojawia się animacja „Ring of Fire” (Ognisty krąg). Unikatowy numer seryjny każdego egzemplarza limitowanej edycji jest wygrawerowany laserowo na górnej półce, a logo 30th Anniversary pojawia się na pokrywie zbiornika paliwa i kluczyku, a ponadto jest wygrawerowane laserowo na tłumiku Akrapovič. Wszystkie te oznaczenia subtelnie podkreślają znaczenie limitowanej edycji CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary w historii Hondy.
Galeria zdjęć: Fireblade, Fireblade SP oraz Fireblade SP Anniversary 30th na 2022
Dane techniczne – Honda CBR1000RR-R Fireblade oraz SP na rok 2022
wersja podstawowa | wersja SP | |
SILNIK | ||
Typ | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa (cm³) | 1000 cm3 | 1000cm3 |
Liczba zaworów na cylinder | 4 | 4 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)´ | 81 mm x 48,5 mm | 81 mm x 48,5 mm |
Stopień sprężania | 13,4:1 | 13.4:1 |
Moc maksymalna | 217,5 KM (160 kW) przy 14500 obr/min | 217,5 KM (160 kW) przy 14500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 112 Nm przy 12500 obr/min | 112 Nm przy 12,500 500 obr./min |
Poziom hałasu | Lurban 74db / Lwot 77db | Lurban 74db / Lwot 77db |
Pojemność układu smarowania | 4,0 l | 4,0 l |
SYSTEM PALIWOWY | ||
Zasilanie | Elektroniczny wtrysk PGM-FI | Elektroniczny wtrysk PGM-FI |
Zbiornik paliwa | 16,1 l | 16,1 l |
Emisja CO2 wg WMTC | 153 g/km | 153 g/km |
Zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 15,2 km / l (6,6 l / 100 km) |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | ||
Rozrusznik | Elektryczny | Elektryczny |
Pojemność akumulatora | 12-6 Ah YTZ7S | 12-2Ah HY85S litowo-jonowy |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | ||
Typ sprzęgła | Mokre wielotarczowe hydrauliczne 2-sprzęgłowe | Mokre wielotarczowe hydrauliczne 2-sprzęgłowe |
Typ skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa |
Przeniesienie napędu | Łańcuch | Łańcuch |
RAMA | ||
Typ | Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa | Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa |
PODWOZIE | ||
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2100 x 745 x 1140 mm | 2100 x 745 x 1140 mm |
Rozstaw osi | 1460 mm | 1460 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 24o | 24o |
Wyprzedzenie | 102 mm | 102 mm |
Wysokość siedziska | 830 mm | 830 mm |
Prześwit | 115 mm | 115 mm |
Masa własna | 201 kg | 201 kg |
ZAWIESZENIE | ||
Przód | Showa Balance-Free Rear Cushion z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, średnica wewnętrzna 43 mm, skok 120 mm | Widelec teleskopowy Öhlins NPX S-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, średnica wewnętrzna 43 mm, skok 125 mm |
Tył | SHOWA BFRC-Lite z wahaczem Pro-Link, z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego oraz bezstopniową regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 137mm | Wahacz Öhlins TTX36 S-EC Pro-Link z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, skok 125 mm |
KOŁA | ||
Obręcz przednia | 17 cali x 3,5 | 17 cali x 3,5 |
Obręcz tylna | 17 cali x 6,0 | 17 cali x 6,0 |
Opona przednia | 120/70-ZR17 M/C (58W) Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 | 120/70-ZR17 M/C (58W) Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
Opona tylna | 200/55-ZR17 M/C (78W) Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 | 200/55-ZR17 M/C (78W) Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
HAMULCE | ||
Układ ABS | Dwukanałowy | Dwukanałowy |
Hamulec przedni | Tarcza 330 mm, 4-tłoczkowy montowany promieniowo zacisk Nissin | Tarcza 330 mm, 4-tłoczkowy, montowany promieniowo zacisk Brembo Stylema |
Hamulec tylny | Tarcza 220 mm, 2-tłoczkowy zacisk Brembo | Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | ||
Zespół wskaźników | Ekran TFT-LCD | Ekran TFT-LCD |
System zabezpieczeń | Honda Smart Key | Honda Smart Key |
Reflektor | LED | LED |
Światła tylne | LED | LED |
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów | Tak | Tak |
Quickshifter | Opcjonalnie | Tak |
Zostaw odpowiedź