Spis treści
Psychopatia i sadyzm – to, zdaniem badaczy z Uniwersytetu w Zachodnim Ontario, cechy typowe dla kierowców używających głośnych wydechów w pojazdach.
Badania, opublikowane niedawno przez Julie Aitken Schermer z University of Western Ontario, zamieszczone w czasopiśmie „Current Issues in Personality Psychology”, rzucają nowe światło na zjawisko stosowania głośnych wydechów w pojazdach. Według badań, pragnienie posiadania głośnego wydechu jest determinowane zarówno przez płeć, jak i obecność cech psychopatycznych i sadystycznych.
Mężczyźni częściej
Badanie przeprowadzono na grupie 147 uczestników, którzy wypełnili ankiety oceniające różne cechy osobowości, w tym psychopatię i sadyzm, a także pytania dotyczące ich preferencji co do głośności samochodów. Wyniki jednoznacznie wykazały, że to mężczyźni częściej wyrażali chęć posiadania głośnych wydechów. Co więcej, osoby z wyższymi wynikami w skali psychopatii i sadyzmu również częściej preferowały takie pojazdy.
Demonstracja siły
Psychopatia, charakteryzująca się niskim poziomem empatii i impulsywnością, oraz sadyzm, czyli tendencja do czerpania przyjemności z zadawania bólu innym, okazały się istotnymi czynnikami wyborów motoryzacyjnych. Według Schermer, głośne pojazdy mogą być postrzegane przez osoby z tymi cechami jako sposób na demonstrację dominacji i przyciągnięcie uwagi, co może podkreślać ich atrakcyjność.
Nie dźwięk, a potrzeby psychologiczne
Odkrycia te mają znaczące implikacje dla zrozumienia motywacji stojących za modyfikacjami pojazdów. Wskazują, że takie zmiany mogą być nie tylko kwestią stylu czy upodobań dźwiękowych, ale również głębszych potrzeb psychologicznych związanych z osobowością. Schermer sugeruje, że dalsze badania mogłyby zbadać, w jaki sposób te cechy wpływają na inne aspekty zachowań związanych z motoryzacją i jakie są tego długoterminowe konsekwencje społeczne.
Wyniki badania Julie Aitken Schermer dodają nowy wymiar do naszego zrozumienia, dlaczego niektórzy ludzie decydują się na modyfikację swoich pojazdów, aby były one głośniejsze. Okazuje się, że za tym wyborem mogą stać nie tylko preferencje estetyczne, ale również specyficzne cechy osobowościowe, które wpływają na sposób, w jaki osoby te wchodzą w interakcje z otoczeniem. Te odkrycia mogą być istotne zarówno dla psychologów, jak i dla specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem drogowym i regulacjami dotyczącymi hałasu.
źródło: Current Issues in Personality Psychology
Nie wiem, gdzie tu sensacja. To nie jest żadna nowina.