Choć kobiety stanowią niemal połowę kierowców w Polsce, powodują aż trzy razy mniej wypadków niż mężczyźni. Znacznie rzadziej powodują także ryzykowne sytuacje.
Kierowcy starszej daty lub młodsi, ale wychowani w tzw. tradycyjnych rodzinach z reguły przypisują kobietom za kierownicą kiepskie kompetencje w roli kierowców. Twarde dane mówią jednak coś zupełnie przeciwnego – płeć piękna jeździ znacznie bardziej defensywnie, unika na drodze rywalizacji i konfliktów, a tym samym powoduje o wiele mniej ryzykownych sytuacji niż płeć brzydka. Co więcej – w bardzo wielu filmach na kanałach typu „Stop Cham” to właśnie kobiety występują w roli hamulca dla zapędów krewkich kierowców.
Statystyki przedstawione przez Instytut Transportu Samochodowego wskazują wyraźnie, że choć panie posiadają ponad 40 procent praw jazdy, ich udział w statystykach wypadkowych to niespełna 24 procent. Jeszcze korzystniej kobiety wypadają w kwestii kolizji – tutaj ich udział wynosi tylko 22,7 procent. Płeć piękna bardzo rzadko także występuje jako sprawca wypadków śmiertelnych – to tylko 11,2 procent ogólnej ich liczby.
Według analiz ITS, kobiety znacznie rzadziej niż mężczyźni decydują się na podejmowanie ryzykownych działań na drodze. Co więcej – deklarują one, że rzadziej obserwują podobne zachowania u kierujących, co może oznaczać, że mężczyźni są mniej skorzy do powodowania takich sytuacji, kiedy trafiają na kierowcę odmiennej płci.
O jakie konkretnie „ryzykowne zachowania” chodzi? Na przykład o przekraczanie dopuszczalnej prędkości, zajeżdżanie drogi, jazdę na zderzaku, czy okazywaną werbalnie drogową agresję. Badania ITS wskazują, że jeżeli agresywny, „męski” styl jazdy jest reprezentowany przez kobietę, najczęściej można mówić o takiej w młodym wieku i z niewielkim stażem za kierownicą. Są to jednak rzadkie przypadki – statystyki ITS wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, mężczyźni natomiast – jeden na 4,7 mln km.
Zdaniem ITS, kobiety, dzięki innej budowie mózgu, w szczególności lepszemu funkcjonowaniu czołowych jego płatów, mają lepszą pamięć przestrzenną, koncentrację, podzielność uwagi, lepiej znają także przepisy. Przekłada się to na ostrożną i uważną jazdę i przestrzeganie przepisów. Bezpieczna jazda u kobiet ma swoje podłoże także w sferze emocjonalnej – kobiety, jako bardziej wrażliwe niż mężczyźni, unikają sytuacji, w których mogłyby być narażone na zbyt silne doznania lub wysokie koszty emocjonalne.
źródła: ITS, moto.pl
Zostaw odpowiedź