Ducati Multistrada V4 RS. Dane techniczne, zdjęcia, film - Motogen.pl

Multistrada V4 RS to próba skrzyżowania genów superbike’a i turystyka. Nie jest tajemnicą, że RS jest następcą Pikes Peak, która, po wprowadzeniu zakazu wyścigów motocykli podczas imprezy Race To the Clouds, po prostu musiała zniknąć.

Ducati chwali się, że V4 RS to najbardziej sportowa, wyrafinowana i ekskluzywna Multistrada, jaką kiedykolwiek nosił świat. Jest w tym coś więcej niż tylko marketingowy bełkot, bo już Pikes Peak miała wszystko, czego dusza zapragnie.

Silnik Desmosedici Stradale

Do napędu użyty został silnik V4, ale nie Granturismo, który znamy z Multistrady V4, a Desmosedici Stradale z rozrządem desmo. Dzięki temu charakterystyka pracy silnika Multistrady V4 RS zbliża ten motocykl raczej w stronę superbike’a niż turystyka. Z drugiej – komfort podróży, z pozycją typową dla turystyka, zapewnia możliwość pokonywania długich tras.

Jednostka napędowa rozwija moc 180 KM przy 13 500 obr/min. Producent skrócił końcowe przełożenie dla lepszego wykorzystania osiągów w turystyce.

Suche sprzęgło

Ale desmo to nie wszystko, co jest tutaj ukłonem w stronę tradycji budowania maszyn w Borgo Panigale. Producent zdecydował się zastosować tutaj także suche sprzęgło STM-EVO SBK, którego klekot powoduje gęsią skórkę u każdego fana Ducati. Do tego zestawienia dołożono pięknie brzmiący wydech Akrapović, w pełni regulowane zawieszenie Öhlins, i kute felgi o niepowtarzalnym wzorze.

Nazwa RS nawiązuje do Monster S4 RS bezkompromisowej bestii dla najbardziej wymagających. Multistrada jest nieco bardziej cywilizowana i z całą pewnością znacznie tłuściej wyposażona. Mamy tutaj elementy z włókna węglowego (przedni błotnik, osłony dłoni, osłony termiczne i dziób), czy na przykład tytanową ramę pomocniczą, lżejszą od standardowej o 2,5 kg.

Elektronika

Multistrada V4 RS jest także grubo wyposażona jeśli chodzi o systemy elektroniczne. Jest tu standardowy radar z przodu, dzięki któremu kierujący może korzystać z funkcji adaptacyjnego tempomatu (ACC) i systemu monitorowania martwego pola (BSD). Moduł bezwładnościowy (IMU) odpowiada za sterowanie trybami mocy (pełny, wysoki, średni, niski), kontrolą trakcji (DTC), kontrolą wheelie (DWC), hamulcem silnikowym (EBC), a nawet quickshifterem (DQS).

Wszystkie te systemy skalibrowano pod kątem turystyczno-sportowej charakterystyki modelu i zintegrowano z czterema trybami jazdy – Race, Sport, Touring i Urban. Trybu Adventure nie znajdziemy w tym modelu nawet w opcji, ale jest to oczywiste – ta wersja nie ma nic wspólnego z off-roadem.

Wyścigowe geny

W V4 RS po raz pierwszy w Multistradzie zastosowano tryb mocy Full Power Mode, dotychczas kojarzony raczej z jazdą wyścigową. Oferuje on kierowcy maksymalną moc na wszystkich biegach i natychmiastową reakcję rolgazu. Tryb Wysoki (dla trybu jazdy Sport) zapewnia maksymalną moc na 4., 5. i 6. biegu z niewielką redukcją momentu obrotowego na 1., 2. i 3. biegu oraz szybką reakcję przepustnicy.
Tryb Medium (dla trybu jazdy Touring) oferuje również maksymalną moc na 4., 5. i 6. biegu, z niewielką redukcją na 1., 2. i 3. biegu, ale łagodniejszą reakcję przepustnicy. Tryb Niski (dla trybu jazdy Urban) oznacza moc zmniejszoną do 114 KM i płynną reakcję przepustnicy.

Wszystkie informacje przekazywane są kierowcy za pośrednictwem wyświetlacza TFT o przekątnej 6,5″, który można sparować ze smartfonem, na którego przewidziano specjalną chłodzoną komorę.

Rama monococque jak w superbike’u

Podwozie Multistrady V4 RS oparto na aluminiowej ramie głównej typu monocoque oraz kołach o średnicy 17 cali, podobnie jak ma to miejsce w motocyklach stricte torowych. Podobne rozwiązanie stosowano wcześniej w modelu V4 Pikes Peak. Koła to kute felgi aluminiowe Marchesini, o 2,7 kg lżejsze od kół V4 S, obute w opony Diablo Rosso IV Corsa w rozmiarze 120/70 z przodu i 190/55 z tyłu.

Układ hamulcowy wywodzi się bezpośrednio z Panigale V4. Z przodu obejmuje tarcze o średnicy 330 mm i monoblokowe zaciski Brembo Stylema, podobne do tych z Multistrady V4 S. Z tyłu układ obejmuje pojedynczą tarczę o średnicy 265 mm, na której pracuje pływający zacisk Brembo. Systemem zarządza Cornering ABS Bosch-Brembo.

Ducati Multistrada V4 RS – najważniejsze cechy

  • Silnik Ducati Desmosedici Stradale o pojemności 1103 cm3
  • Aluminiowa rama monocoque i aluminiowy monowahacz
  • Tytanowa rama pomocnicza
  • Detale z włókna węglowego
  • Półaktywne elektroniczne zawieszenie Öhlins Smart EC 2.0
  • Skok zawieszenia 170 mm
  • 17-calowe kute felgi aluminiowe Marchesini z oponami Pirelli Diablo Rosso IV Corsa w rozmiarach 120/70 ZR17 z przodu i 190/55 ZR17 z tyłu
  • Układ hamulcowy Bosch-Brembo Cornering ABS 10.3ME
  • Przednie tarcze o średnicy 330 mm z 4-tłoczkowymi radialnymi zaciskami Brembo Stylema
  • Reflektor w pełni diodowy z światłami DRL i doświetlaniem zakrętów Ducati (DCL)
  • Deska rozdzielcza TFT z kolorowym ekranem 6,5”
  • Inercyjny moduł pomiarowy Bosch (IMU)
  • 4 tryby mocy (pełny, wysoki, średni, niski)
  • 4 tryby jazdy (Race, Sport, Touring, Urban)
  • radar z przodu i z tyłu (tempomat adaptacyjny i monitoring martwego pola)
  • Kontrola wheelie (DWC)
  • Kontrola trakcji (DTC)
  • Sterowanie hamulcem silnikowym (EBC)
  • hands-free
  • Quickshifter (DQS) w górę i w dół
  • Hill-hold (VHC)

Ducati Multistrada V4 RS – zdjęcia

Ducati Multistrada V4 RS – film

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany