Car-to-x – asystent lewoskrętu BMW - Motogen.pl

BMW opracowuje system, którego zadaniem będzie poprawa bezpieczeństwa motocyklisty i nie tylko w ruchu drogowym. Dzięki systemowi car-to-x motocykl będzie 'komunikował się’ z innymi pojazdami.

W systemie zastosowano kombinację laserowych mierników odległości o zasięgu 250 m, kamer oraz sieci bezprzewodowej. Wszystko to połączone jest z elektroniką pokładową pojazdu i zapewnić ma bezpieczniejsze skręcanie w lewo oraz komunikowanie się z innymi wyposażonymi w ten system pojazdami. Asystent aktywuje się automatycznie, gdy kierowca zbliża się do skrzyżowania. Analizując prędkość i tor jazdy innych samochodów, motocykli, a także pieszych, system ocenia możliwość kolizji i w razie zagrożenia uruchamia klakson, hamulce oraz ostrzeganie świetlne.

BMW testuje asystenta lewoskrętu w swoim najnowszym samochodzie serii 5 oraz w motocyklu R1200GS. Oczywiście faza testów musi objąć także sytuacje rzeczywiste. Wiadomo już, że działanie systemu będzie można zignorować, ponieważ kierowca będzie w pełni odpowiadał za kontrolę asystenta. Nie wiadomo kiedy dokładnie pojawi się seryjny asystent lewoskrętu w motocyklach. Na razie pozostaje tylko pamiętać, że żaden, nawet najbardziej zaawansowany system, nie zastąpi zdrowego rozsądku. 

 

Car-to-x powstaje w ramach projektu poprawy bezpieczeństwa PReVENT, w który, oprócz BMW, zaangażowały się m.in. Volvo i Volkswagen.

Więcej o motocyklach BMW