Spis treści
Bridgestone Battlax AT41 – na rynku pojawiły się nowe opony do motocykli klasy adventure. Dla kogo to opony, do jakich modeli motocykli i na jakie nawierzchnie? Sprawdzamy!
Testujemy Bridgestone Battlax AT41 w różnych warunkach i na różnych motocyklach, począwszy od Yamahy Tenere 700, przez Hondę Africa Twin, kończąc na Ducati Multistradzie V4. Poniżej obejrzycie obszerny materiał filmowy z testów (zapraszamy też na kanał YouTube Motogen), a w kolejnych akapitach przeczytacie podstawowe informacje i pierwsze wrażenia z jazdy na nowych AT41.
[FILM] Motogen.pl testuje opony Bridgestone Battlax Adventure Trail AT41
Bridgestone Battlax Adventure Trail AT41 – co nowego?
Battlax AT41 to przede wszystkim nowy wzór bieżnika i nowa mieszanka (dwuskładnikowa w przypadku tylnej opony i jednoskładnikowa w przypadku przedniej). W efekcie wprowadzonych zmian, bardzo wyraźnie poprawiono przyczepność na mokrej nawierzchni (w zestawieniu z A41) oraz uzyskano zupełnie nowy wygląd opon, bardziej dostosowany do stylu motocykli typu adventure.
Bridgestone Battlax AT41 – jakie to opony?
Nowe Battlax AT41 to opony szosowe, ale oferujące design opon typu adventure. W praktyce są to opony stworzone to uprawiania turystyki motocyklowej, szybkiej i dynamicznej jazdy po zakrętach, pokonywania dużych dystansów w zmiennych warunkach. Generalnie skupiamy się tu jednak głównie na jeździe po drogach asfaltowych, a wyjątek mogą stanowić szutry, czy ubite drogi polne/leśne.
Wygląd opon jest ważny!
Skąd tak duży nacisk na bardziej rasowy wygląd Battlax AT41, skoro mówimy wciąż o modelu opon szosowych? Specjaliści z firmy Bridgestone wyciągnęli wnioski z przeprowadzonych na całym świecie badań, w których zapytano właścicieli motocykli typu adventure, na co zwracają uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych i dobrze opon. Jednym z kluczowych czynników okazał się sam wygląd opon!
Dlatego, choć Bridgestone Battlax AT41 są przeznaczone do jazdy on-road/off-road w stosunku 90/10 procent, na pierwszy rzut oka wyglądają na bardziej uterenowione, przeznaczone do częstszego zjeżdżania z asfaltu na bezdroża. Takie są oczekiwania rynku adventure i właśnie na te oczekiwania specjaliści z Bridgestone postanowili odpowiedzieć.
Nowy wygląd i kształt bieżnika rzeczywiście pasują do maszyn typu adventure. I nie widzę w tym nic złego, że nawet osoby jeżdżące na takich maszynach wyłącznie po asfalcie, chcą po prostu mieć opony wyglądające bardziej rasowo. Chyba trochę to nawet rozumiem.
Bridgestone Battlax AT41 – wrażenia z jazdy
Zaprezentowana podczas konferencji teoria dotycząca wysokiej przyczepności Battlax AT41 na drogach asfaltowych szybko znalazła potwierdzenie podczas jazdy. Opony dają dużo pewności i wyczucia. Ze względu na ich charakterystyczny wygląd pierwsze zakręty pokonywałem jeszcze bardzo zachowawczo, ale chwilę później jechałem już jak na typowych oponach w 100 procentach szosowych.
Z racji słonecznej pogody nie udało mi się jedynie przekonać o podwyższonej przyczepności Battlax AT41 na mokrej nawierzchni. Tutaj pozostaje mi już wierzyć zaprezentowanym danym i wykresom. Jeśli chodzi o przyczepność i pewność prowadzenia na suchej jezdni, czuję się w pełni usatysfakcjonowany. Momentami było naprawdę bardzo szybko. Dla uczciwości muszę oczywiście dodać, że jeździliśmy w optymalnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturach od kilkunastu do dwudziestu kilku stopni Celsjusza.
Poziom generowanego hałasu?
W mojej ocenie te opony zachowują się tak, jak większość opon typowo szosowych. Nie zaobserwowałem niepokojących dźwięków, zwiększonego poziomu szumu. Niektórzy spośród moich kolegów twierdzili jednak, że podczas jazd testowych wychwycili pewne specyficzne dźwięki dobiegające z okolic przedniego koła (w zależności od motocykla – dużo zależy tu m.in. od kształtu przedniego błotnika, dlatego ta sama opona będzie różnie się zachowywać w różnych motocyklach).
Do jakiego motocykla Battlax AT41?
Battlax AT41 jest dostępna w sumie w 9 rozmiarach (4 rozmiary opony przedniej i 5 rozmiarów tylnej). Tym samym Battlax AT41 spełnia wymagania większości motocykli typu adventure. Podczas testów jeździliśmy na nowych oponach na następujących motocyklach: Yamaha Tenere 700, BMW F 850 GS, Honda Africa Twin, KTM 890 Adventure, Husqvarna Norden 901, KTM 1290 Super Adventure, BMW R 1250 GS, Ducati Multistrada V4 i Harley-Davidson Pan America.
Battlax Adventure Trail AT41 – dostępność w Polsce
Nowe Bridgestone Battlax Adventure Trail AT41 są dostępne w sieci sprzedaży już od początku tegorocznego sezonu. Cena jest oczywiście uzależniona od wybranego rozmiaru.
Obszerny materiał filmowy z testów Battlax AT41 obejrzycie na szczycie tego artykułu!
Witam mam Brigeston AT41 wcześniej miałem Dunlopy i nie jest to porównywalne, jestem mega zadowolony z tych opon i naprawdę się kleją do asfaltu, na mokrej i szytrze tez daje sobie elegancko rade, jestem zadowolony i polecam
Cześć ,
od 3 sezonów użytkuję Battlaxy A41 – faktycznie opony MEGA PRZYCZEPNE .
miałem je założone 2x w CRF1000L + 1x R1250GS ADV – w poprzednich motocyklach były różne inne. Więc i teraz przyszła pora na test nowych AT41
co mogę powiedzieć o A41 ?
– na suchej nawierzchni – CRF1000l
mega przyczepne – zasięg 14-16tyś z plecakiem i całym bagażem jak się zmieścił
Na mokrej – stabilnie zachowywała się przy uwaga- dosyć żwawych przelotach 120-160 nawet 180, ale przy wolnych mokrych nawrotach – lubiła sobie ślizgnąć na bok (ronda/ 90stopni)
– na suchej nawierzchni – R1250GS ADV
-jak w Hondzie – mega stabilna na suchym i świetne prowadzenie
zasięg – na chwilę obecną 14360Km + jeszcze jakieś 2tyś dociągnie.
więc porównywalnie jak w AFRYCE
Własnie zamówiłem AT41 – aż jestem ciekaw – najbardziej mokrego, bo na suchym wierzę że będzie jak w poprzedniej „Bajce”
więc na chwilę obecną – polecam A41 a i mam nadzieję że po tym sezonie AT41