Spis treści
Aprilia patentuje układ zmiennych faz rozrządu. Być może system pochodzi prosto z MotoGP i być może trafi do nowego modelu RSV4!
Wiele wskazuje na to, że Grupa Piaggio dołącza do producentów motocykli, którzy stosują zmienne fazy rozrządu w swoich silnikach motocyklowych. Ale zanim przejdziemy do szczegółów, przypomnijmy:
Czym są zmienne fazy rozrządu i dlaczego są ważne?
Zmienne fazy rozrządu, nazywane z angielskiego VVT – Variable Valve Timing, jest to układ wpływający na moment i czas otwarcia (i zamknięcia) zaworu, w zależności od aktualnej prędkości obrotowej i/lub od chwilowego stopnia otwarcia przepustnicy.
Dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu, inżynierowie radzą sobie z problemem jakim są różne wymagania czasów otwarcia zaworów przy różnych prędkościach obrotowych czy różnym obciążeniu. VVT wprawdzie podwyższa koszt produkcji oraz skomplikowanie silnika, ale w zamian pozwala optymalizować pracę silnika pod kilkoma względami na raz: niższa konsumpcja paliwa i niższa emisja spalin; poprawiona elastyczność osiągów szerokim zakresie obrotów; wyższa moc szczytowa przy najwyższych obrotach.
W obliczu coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin Euro, układy VVT są wręcz niezbędne, aby zmieścić się w limitach i jednocześnie nie rezygnować z osiągów.
Zmienne fazy rozrządu są popularne w samochodach osobowych już od kilku dziesięcioleci. W przypadku motocykli, układy VVT uznać można raczej za nowość obecną dopiero od kilku lat. Zmienne fazy znaleźć można w motocyklach Kawasaki, Ducati, Yamaha, Suzuki, a niedługo pewnie także Aprilia.
Aprilia (Grupa Piaggio) patentuje układ zmiennych faz rozrządu dla RSV4
Redakcja motorcyclenews.com donosi, że marka Aprilia (należąca do Grupy Piaggio), pracuje nad własnym układem zmiennych faz rozrządu – mają to sugerować szkice patentowe.
Dokumenty nie zdradzają w jakim silniku i w jakim motocyklu znajdzie się VVT, ale układ rozrządu zdradza jasno, że chodzi o RSV4. Na szkicach widzimy, że łańcuch napędza wałek dolotowy, a ten za pomocą kół zębatych napędza wałek wydechowy. Taki układ obecny jest właśnie w RSV4.
VVT w Aprilii sterowane mechanicznie (czyżby prosto z MotoGP?)
Układy VVT najczęściej sterowanie są elektrohydraulicznie. Na tym tle wyróżnia się Suzuki ze swoim GSX-R1000, który już wprawdzie nie jest sprzedawany, ale miał VVT sterowane mechanicznie. Szkice Aprilii zdradzają, że tu także mamy do czynienia z układem sterowanym mechanicznie.
Wśród plusów i minusów istnieje jedna, bezdyskusyjnie wyróżniająca się zaleta – mechaniczne VVT to jedyne takie układy, które NIE SĄ zabronione regulaminem MotoGP.
Czy to oznacza, że nowa, nadchodząca, drogowa Aprilia RSV4 będzie miała zmienne fazy rozrządu, które następnie trafią do prototypów MotoGP? Czy raczej jest odwrotnie – wyścigówki Aprilii już ścigają się na mechanicznym VVT, które teraz trafi na drogi publiczne? To z pewnością pozostanie tajemnicą inżynierów z Noale…
Jak ma działać układ VVT w Aprilii?
Zmienne fazy rozrządu w Aprilii są stosunkowo proste. Układ działa tylko na wałku dolotowym. Koło zębate posiada trzy warstwy, które przesuwają się względem siebie (co wpływa na zmianę pracy zaworów). Wewnątrz znajdują się trzy kulki umieszczone w odpowiednio wyfrezowanych prowadnicach – przy wysokich obrotach, siła odśrodkowa wypycha kulki na zewnątrz, a te przesuwają jedną płytek koła napędowego. Gdy obroty wracają, za powrót do poprzedniego ustawienia odpowiadają sprężyny o kształcie „W”.
- (1) układ zmiennych faz rozrządu na wałku dolotowym
- (2) koło zębate napędzane łańcuchem
- (3) koło napędzające wałek dolotowy
- (4) dysk wewnętrzny z prowadnicami
- (5) kulki układu VVT
- (6) sprężyny powrotne w kształcie „W”
Kiedy pojawi się nowa Aprilia RSV4?
Wycieki informacji bazujące na szkicach patentowych mają to do siebie, że pokrywają jedynie wąską część informacji. Dlatego wiemy, jak może pracować układ VVT od Aprilii, ale oficjalnie nie wiemy, w w jakim motocyklu się pojawi (i czy w ogóle). O nowym modelu RSV4 nikt nie słyszał jeszcze nic…
Zostaw odpowiedź