Zimowanie motocykla na zewnątrz: oto jak cierpi twoja maszyna - Motogen.pl

Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście suchy i względnie ciepły garaż o stabilnej temperaturze. I choć wiemy, że nie każdy może pozwolić sobie na taki luksus, zachęcamy by szukać i próbować, bo warto. Szczególnie jeśli twój motocykl jest ci drogi.

Parkowanie motocykla na zewnątrz w okresie zimowym to fatalny pomysł. Może mieć to poważne konsekwencje dla jego sprawności i trwałości. Niskie temperatury mogą wpływać na wiele podzespołów i elementów pojazdu, od płynów po gumowe uszczelki i akumulator. Jeśli kochasz swoją maszynę, zatroszcz się o nią i oszczędź jej cierpień.

Płyny gęstnieją i zamarzają

W motocyklu, podobnie jak w samochodzie, różne płyny są narażone na negatywne skutki niskich temperatur:

  • Olej silnikowy. W zimie olej staje się gęstszy, co sprawia, że trudniej krąży w silniku. Zwiększa to obciążenie pompy oleju i może utrudnić rozruch motocykla. Zaleca się wymianę oleju na wersję o niższej lepkości, która lepiej nadaje się do zimowych warunków.
  • Płyn chłodniczy. Motocyklowy płyn chłodniczy powinien wytrzymać niskie temperatury, ale istnieje ryzyko zamarznięcia w ekstremalnie niskich temperaturach, szczególnie gdy jest zbyt rozcieńczony. Zamarznięty płyn chłodniczy może rozsadzić przewody i uszkodzić układ chłodzenia.
  • Płyn hamulcowy. Woda, która może dostać się do układu hamulcowego, zwiększa ryzyko zamarznięcia płynu i utraty skuteczności hamowania. Warto regularnie sprawdzać układ hamulcowy i unikać długotrwałego parkowania w niskich temperaturach.

Akumulator umiera

Niskie temperatury obniżają zdolność akumulatora do magazynowania energii, co może prowadzić do jego całkowitego rozładowania. Im niższa temperatura, tym trudniej akumulatorowi dostarczyć wystarczająco dużo prądu, aby uruchomić silnik. W okresie zimowym warto:

  • Naładować akumulator do pełna przed nadejściem mrozów.
  • Zastosować podgrzewacze akumulatora lub zabierać akumulator do ciepłego pomieszczenia, jeśli motocykl jest przechowywany na zewnątrz.
  • Zainwestować w automatyczną ładowarkę, która podtrzymuje pełne naładowanie i wydłuża żywotność akumulatora.

Guma twardnieje i pęka

W niskich temperaturach guma w oponach, uszczelkach, przewodach i innych elementach staje się sztywna i krucha, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia:

  • Opony. Mieszanka gumowa opon letnich staje się twarda na mrozie, przez co znacząco spada przyczepność. Dlatego zimą warto stosować opony zimowe lub przynajmniej przechowywać motocykl na osłoniętym podłożu, aby uniknąć pękania opon.
  • Uszczelki i przewody. Twardniejąca guma może prowadzić do mikropęknięć i zwiększać ryzyko wycieków. Zaleca się stosowanie preparatów silikonowych do konserwacji gumowych elementów, co pozwoli zapobiec ich zamarzaniu i pękaniu.

Wilgoć się kondensuje

Wilgoć, która kondensuje się wewnątrz przewodów paliwowych i zbiornika paliwa może zamarzać, co skutkuje ograniczeniem przepływu paliwa i problemami z rozruchem motocykla. Aby zminimalizować to ryzyko:

  • Utrzymuj zbiornik paliwa przynajmniej w połowie pełny, co zmniejszy ilość przestrzeni na skraplającą się wilgoć.
  • Stosuj dodatek do paliwa zapobiegający zamarzaniu, szczególnie w okresie mrozów.
  • Regularnie wymieniaj filtr paliwa, aby uniknąć zanieczyszczeń, które mogą przyciągać wilgoć.

Metal rdzewieje

Sól drogowa i wilgoć przyspieszają korozję metalowych części motocykla, szczególnie w takich miejscach jak układ wydechowy, rama czy osie. Motocykl pozostawiony na zewnątrz bez ochrony jest szczególnie narażony na rdzewienie. Aby zminimalizować korozję:

  • Regularnie myj motocykl, szczególnie po jeździe w miejscach, gdzie stosuje się sól drogową.
  • Stosuj wosk lub powłoki antykorozyjne na metalowych częściach motocykla.
  • W miarę możliwości przechowuj motocykl w osłoniętym miejscu lub pod specjalnym pokrowcem wodoodpornym.

Prąd znika

Niskie temperatury mogą powodować problemy z układem elektrycznym motocykla, w tym ze światłami i wyświetlaczami LCD. Podobnie jak inne płyny, ciekłe kryształy w wyświetlaczach LCD spowalniają w zimie, co powoduje, że ekrany stają się mniej responsywne. Warto poczekać, aż motocykl się rozgrzeje, zanim zacznie się korzystać z ekranu LCD.

Jak przechowywać motocykl zimą?

Najlepszym rozwiązaniem jest przechowywanie motocykla w suchym i ogrzewanym garażu. Jeśli nie masz takiej możliwości:

  • Użyj solidnego pokrowca wodoodpornego, który zabezpieczy motocykl przed wilgocią i mrozem.
  • Ustaw motocykl na podstawce centralnej lub innej stabilnej powierzchni, aby odciążyć opony.
  • Rozważ spuszczenie paliwa z gaźnika lub użycie stabilizatora paliwa, co zapobiegnie osadzaniu się osadów i zamarzaniu.

Zima może być trudnym okresem dla motocykla, szczególnie jeśli jest on pozostawiany na zewnątrz w niskich temperaturach. Zamarzające płyny, rozładowany akumulator, sztywne elementy gumowe, korozja i problemy z układem elektrycznym to tylko niektóre z konsekwencji wystawienia motocykla na działanie mrozu. Przestrzeganie podstawowych zasad konserwacji, takich jak stosowanie osłony, regularne ładowanie akumulatora i odpowiednie przygotowanie gumowych elementów, pomoże ograniczyć negatywne skutki zimowego parkowania i sprawi, że motocykl będzie gotowy do bezpiecznej jazdy, gdy nadejdą cieplejsze dni.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany