2010-05-05 16:21:54.063128
Kaytec
napisał(a):
[Do moderatora - nie wiem czemu nie wyświetlają się foto, linki poprawne. ] Witam, to mój pierwszy post na forum, mimo to przejdę od razu do rzeczy. Będę tutaj opisywał moją pracę nad motorem, czyli jego kompletną przeróbkę. Temat może być przykładem jak tanio zrobić fajny motor. W naszym warsztacie mamy doświadczenie w renowacji moto, jednak nigdy nie dokumentowaliśmy tego w takim stopniu, a wiele osób mogło by na tym skorzystać. 01.05.2010 Kupiłem Aprilie RX 50 90' zarejestrowaną, jako-tako sprawną czyli praktycznie złom, wyrobione łożyska wahacza, wszędobylskie luzy, pęknięta obudowa silnika, urwane manetki, brak zegarów, porwane siedzenie, łańcuch nie od tego moto. Ogólnie TRAGEDIA dla kogoś kto chce kupić i od razu śmigać na moto. Cena była w miarę okazyjna jak za zarejestrowany i ubezpieczony sprzęt więc kupiłem i tak to wygląda: [img]http://lh3.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BdtpFkFxI/AAAAAAAAB6c/qurwfUKPL2I/s512/1016287438_3.jpg[/img] [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdsio7OWI/AAAAAAAAB6Y/20JjPyzGAN4/s512/1016287438_2.jpg[/img] (pełny album znajduje się tutaj: http://picasaweb.google.pl/kaytecc/ApriliaRX50Honda#) Po przyjeździe z motorem do domu (jechał na pace fiata doblo) wystarczyło 60minut żeby moto wyglądał w następujący sposób: [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdxluv4oI/AAAAAAAAB6k/PbpmWEmye2E/s512/02052010292.jpg[/img] A po kolejnych 30 minutach, tak: [img]http://lh5.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bd0xCVI3I/AAAAAAAAB6w/303jI9VW0Ds/s512/02052010294.jpg[/img] Po pierwszych oględzinach wszystkich części, zapisywaliśmy co mamy kupić, jakie łożyska śruby itd. Dodam że wszystkie śrubki jakie tylko będą oczywiście nowe i możliwie jednego typu - dwie ulice dalej mam sklep ze śrubami.
Po oględzinach ramy jest ona w 100% sprawna, prosta no i zarejestrowana. Jedyną wadą jest jasno zielony lakier, którym malowany był chyba prawy górny balkon z pierwszego zdjęcia :) (są to zdjęcia jeszcze u sprzedającego moto) - lakier do zdrapania.
Oględziny silnika wykazały wszelkie wady silników AM 4, pęknięcia w ważnych miejscach (mocowanie rozrusznika) mimo to silnik odpala i pracuje. Po przemyśleniu sprawy zapadła decyzja o nieużywaniu silnika który nie ma przyszłości - przebieg praktycznie dwudziestoletni, tłok i cylinder wystarczy może na 1000km. Dokładnie wiedzieliśmy o wadach silników AM 4 i byliśmy przygotowani na taką ewentualność, a nawet było to omawiane jeszcze przy oglądaniu allegro. Krótko mówiąc postanowiliśmy użyć do projektu motor zakupiony za grosze od znajomego, któremu od 15nastu lat leżał w szopie pozostawiony przez brata - emigranta. Honda MBX 80 rocznik nieznany (około 88')
[img]http://lh4.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdo0LcXfI/AAAAAAAAB6M/qxu2NoGw-wE/s512/20100131015.jpg[/img] Do motoru dostaliśmy również mnóstwo części. Część części rozeszła się do innych motorów. Koła 18 cali, oryginalne alufelgi właśnie z Hondy MBX, mamy 4 sztuki. Dokładnie te pójdą do Aprilii, oczywiście z innymi oponami szosowymi (100/90 18'). Honda ta posłuży jako dawca organów, nie musimy naprawiać starych kół szprychowych aprilii, które pordzewiały tak że próba odkręcania szprych kończy się ich połamaniem, mamy także mnóstwo pierdół typu supersprawna klamka hebla, fabryczne hondowskie zegary (prędkościomierz, kontrolki, obrotomierz) itp itd. Ze względu na potężne luzy w fabrycznym mechanizmie tylnego zawieszenia, wahacz tylny zostanie zaadaptowany od Hondy. [img]http://lh3.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdh9SX_oI/AAAAAAAAB54/J3aKbQ_sA1A/s512/PICT0009.JPG[/img] Wracając do silnika, silnik hondy ma przebieg około 2000km, jest w stanie niemalże idealnym, jedyną przeszkodą jest inne mocowanie silnika AM 4 i MBX 80.
Dla chcącego nic trudnego: rach ciach i po sprawie: [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bd7hePwQI/AAAAAAAAB68/Ji1oIxrGRAA/s512/02052010298.jpg[/img] [img]http://lh3.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bd-_U7LNI/AAAAAAAAB7E/CmsLqlJAXqc/s512/02052010301.jpg[/img] [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BeAGAFdEI/AAAAAAAAB7I/5E_lHHDiWnQ/s512/02052010302.jpg[/img] Obcięte mocowania zostaną wykorzystane do przyspawania w innych miejscach. Po przymiarkach (oczywiście przed cięciem były przymiarki) wygląda to tak: [img]http://lh4.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BeF12cGOI/AAAAAAAAB7U/tJiA5d7gjss/s512/02052010306.jpg[/img] [img]http://lh5.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdi851CZI/AAAAAAAAB58/18RmotZLm2s/s512/PICT0010.JPG[/img] Przepraszam za nie trzymanie się dat ale po tych przeróbkach w miedzy czasie był serwis przedniego amora, naprawa i regeneracja wielu części. Nie da się tego opisać od tak.
Mamy dzień 4.05.2010 Matura z J.Polskiego napisana, a rama jest na etapie przygotowania do spawania i malowania (czyli zdzieranie lakieru tarczową szczotką drucianą. [img]http://lh4.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BeRZcmCII/AAAAAAAAB7w/3Y7JjAoLApI/s512/04052010315.jpg[/img] [img]http://lh4.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-Bdcn5hDFI/AAAAAAAAB5s/poVd7J5Z9tQ/s512/PICT0006.JPG[/img] [img]http://lh3.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BdeIJSbWI/AAAAAAAAB5w/TLGm89P3LlU/s512/PICT0007.JPG[/img] [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BdfnDDfHI/AAAAAAAAB50/-Lyq4v_N76A/s512/PICT0008.JPG[/img] [img]http://lh4.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BdkdByK4I/AAAAAAAAB6A/EJnKA4TkBmE/s512/PICT0011.JPG[/img] [img]http://lh6.ggpht.com/_kBsjLAj27Qs/S-BdnfnQwfI/AAAAAAAAB6I/dOkXPDWpd-o/s512/PICT0013.JPG[/img] Mimo że z mojej strony robota stoi (jutro matura z matmy) to udało mi się trochę po szlifować ramę i cyknąć kilka zdjęć. W produkcji są tuleje redukcyjne do koła przedniego ze względu na inną oś i modyfikacja wahacza od MBX - tutaj akurat nie będzie problemu z tylnym kołem (na razie z tyłu będzie całkiem solidny bęben hondy) Niestety dzisiejszy opis prac muszę kończyć bo jutro czeka mnie matura z matmy. Mam nadzieję że przyjmiecie mnie do grona forumowiczów i będę mógł dalej opisywać pracę nad motorem. Pozdrawiam. Ps. Dziś już po Maturze z matmy ;)
2010-05-06 08:21:37.878294
evil
napisał(a):
opisuj, dobry worklog!!!
zdjęcia się tu nie wyświetlają, więc się nie przejmuj.
mam pytanie - mocowania podnóżek, nie myślałeś o przeniesieniu? lekkie cofnięcie? nie wiem, może mi się tylko wydaje, ze są dosyć nisko zamocowane, jak na cross/SM.
2010-05-09 12:22:16.274694
Kaytec
napisał(a):
Witam, przepraszam za brak odpowiedzi - cały czas był garaż i matura :). Co do podnóżek, to zostały wycięte nowe wsporniki dla pasażera. Moto będzie używany przede wszystkim do płynnej jazdy po mieście, czasami jakiś skrót po schodach, czasem trawa, ale w większości asfalt. Stary lakier został już starty, całe przednie zawieszenie gotowe, do pracy jeszcze tylny wahacz i w poniedziałek do spawacza. Za godzinę dodam foto.
2010-05-20 00:59:18.487095
Kaytec
napisał(a):
http://picasaweb.google.pl/kaytecc/ApriliaRX50Honda# Powyżej kolejne zdjęcia. Idziemy do przodu. Trzeba kupić jeszcze trochę części, ale na chwilę obecną moto nabiera kształtów.