Z toru wyścigowego na szosę - Motogen.pl

KTM wybrał opony Dunlop SportSmart dla motocykli szosowych RC8R.

 

Opony SportSmart Dunlopa zyskały uznanie austriackiego producenta motocykli KTM. Przyczyniły się one do zwycięstwa Pomarańczowych na niemieckich torach wyścigowych w Międzynarodowych Motocyklowych Mistrzostwach Niemiec oraz zdobycia prestiżowego tytułu 'Najlepszego producenta motocykli klasy Superbike 2010′. Dlatego też opony Dunlopa zostały zarekomendowane do szosowej wersji zwycięskich motocykli KTM RC8R.

 

Opony SportSmart stworzono w oparciu o pionierskie technologie Dunlop. Z powodzeniem były one testowane nie tylko przez motocyklistów podczas IDM, lecz także w trakcie wyścigów klasy Moto2. Niezależnie od warunków, potwierdzają swoje osiągi zarówno na torach wyścigowych, jak i na szosach. Firma Dunlop jest wyłącznym dostawcą opon wyścigowych podczas obydwu serii wyścigowych.

W niemieckich wyścigach IDM stają w szranki rozmaite motocykle szosowe klasy Superbike – od głośnych motocykli firm KTM i Ducati, wyposażonych w widlaste, wysoko-obrotowe silniki, po płynniejsze, wielocylindrowe maszyny o wysokiej mocy takich firm, jak Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki czy BMW.

Każdy silnik obciąża opony w odmienny sposób. Właściwości, dzięki którym opony Dunlopa są w stanie sprostać zróżnicowanym wymogom, były szczególnie widoczne podczas wyścigów IDM w sezonie 2010, wyróżniających się wyjątkową zaciętością. Podczas kwalifikacji do wyścigów na torze w Hockenheim różnica czasu pomiędzy motocyklami z pierwszej dziesiątki nie przekraczała 0,3 s.

Motocykl RC8R firmy KTM stawia wysokie wymagania oponom. Nawet w wersji standardowej widlasty silnik tej maszyny o pojemności 1195 ccm generuje moc rzędu 129 kW, przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 10 250 obr./min oraz miażdżący moment obrotowy 123 Nm przy prędkości obrotowej silnika rzędu 8000 obr./min. Opony SportSmart spełniają wszystkie te wymagania dzięki inteligentnemu połączeniu trzech przełomowych technologii, opracowanych przez Dunlopa na potrzeby torów wyścigowych: mieszanki gumowej wykonanej w technologii Multi-Tread, konstrukcji bezkońcowego opasania (JLB) i systemu regulacji ciśnienia w oponach NTEC, pozwalającego użytkownikowi wybrać optymalne ciśnienie w oponie.

Podczas jazdy na torze po suchej nawierzchni w oponach wyposażonych w system NTEC, takich jak opony SportSmart, można zmniejszyć ciśnienie. Dzięki temu w czasie ekstremalnej jazdy zachowanie gum będzie bardziej przewidywalne, a przyczepność się zwiększy. Zwiększając ciśnienie powietrza w oponach do poziomu zalecanego przez producenta, uzyskuje się przyczepność i osiągi najlepsze z możliwych podczas codziennej jazdy. Dla użytkowników motocykli klasy hipersport i supersport, pragnących uzyskiwać ekstremalne osiągi podczas wyścigów amatorskich – bez stwarzania zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (lub konieczności zakupu dwóch kompletów opon) – zwiększenie mechanicznej kontroli przyczepności, dzięki zastosowaniu systemu NTEC, jest niewątpliwie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem.

W pionierskiej technologii Multi-Tread (MT), wykorzystanej w oponach SportSmart, zastosowano mocną, mniej nagrzewającą się mieszankę w środkowej części bieżnika. Zapewnia ona stabilność, lepsze prowadzenie, prostą drogę hamowania oraz większą trwałość opony w przypadku jazdy w pozycji pionowej. Mieszanki zastosowane po obydwu stronach środkowej części bieżnika opracowano w celu zapewnienia optymalnej przyczepności przy maksymalnym wychyleniu.

Owocem tej kreatywnej technologii Dunlopa jest przyczepność zbliżona do wyścigowej, osiągana na suchej nawierzchni, a także pewność prowadzenia na mokrej nawierzchni i ścieralność pozwalająca czerpać pełną satysfakcję z jazdy. Niezależne testy przeprowadzane przez organizację DEKRA wykazały, że motocykliści mogą oczekiwać znacznie większego przebiegu od opon SportSmart w porównaniu z innymi oponami, przeznaczonymi do motocykli klasy hipersport.

’Celem Dunlopa jest tworzenie najnowocześniejszych opon, przeznaczonych na tory wyścigowe, a następnie udostępnianie tych technologii użytkownikom naszych opon szosowych. Nowa, obiecująca współpraca z firmą KTM, z udziałem motocykli RC8R, jest w pełni zgodna z naszą filozofią. My odnosimy zwycięstwo na torach wyścigowych, co z kolei przynosi korzyści naszym klientom na drogach’ – powiedział Sharon Antonaros, dyrektor ds. marketingu Dunlopa na Europę.

Więcej o motocyklach KTM