Wreszcie, w końcu, nareszcie doczekaliśmy się! Yamaha pokazała oficjalnie swoją najnowszą broń terenową średniego segmentu, czyli Tenere 700, następcę XTZ 660. Po roku testów, które przeprowadzali również utytułowani zawodnicy, wreszcie możemy ją zobaczyć.
Na ubiegłorocznych targach EICMA w Mediolanie Japończycy zaprezentowali koncept Tenery 700, a właściwie wyświetlili zgromadzonym dziennikarzom film, na którym pokazali motocykl oraz zapowiedzieli rok testów terenowych tego modelu, zanim zostanie wprowadzony do sprzedaży. To rozpaliło ogień w sercach i umysłach turystycznych enduraków średniego segmentu.
Wyposażenie lekkiego, turystycznego enduro w dwucylindrową siedemsetkę wydaje się idealnym kompromisem między długimi wyjazdami po asfaltach, a jeździe w ciężkim terenie. Wprowadzenie motocykla do sprzedaży dopiero po roku testów może świadczyć o tym, że będzie to model absolutnie pozbawiony wad wieku dziecięcego.
Do rzeczy. Jednostka napędowa to dwucylindrowa rzędówka CP2 pojemności 689 cm3 zbudowana w technologii crossplane. Charakteryzuje się mocą 74 KM, czyli generuje o całe 26 KM więcej w porównaniu do modelu XTZ 660.
Model zbudowany jest na podwójnej, rurowej, stalowej ramie. Tenera charakteryzuje się wąskim rozstawem osi, wysokim prześwitem (240 mm) oraz niską masą 205 kg – gotowa do jazdy.
Wąska linia motocykla podkreślona jest kanapą o małej szerokości, która ułatwia jazdę w terenie oraz wąskim bakiem mieszczącym 16 litrów paliwa.
O bezpieczeństwo jazdy po zmroku dba ledowy reflektor, z czterema diodami inspirowany konstrukcjami używanymi podczas rajdu Dakar, a kokpit z charakterystycznym wyświetlaczem dopełnia rajdowego wyglądu motocykla.
Przednie zawieszenie upside down o średnicy lag 43 mm posiada skok aż 210 mm, tylny amortyzator jest regulowany bardzo wygodnym pokrętłem i zapewnia skok tylnego koła równy 200 mm. Rozmiar kół to 21 cali przód i 18 cali tył – czyli zestaw typowo offroadowy. Koła te wyposażone są w opony Pirelli Scorpion Rally.
ABS, który musiał znaleźć się na pokładzie nowej Tenere 700 będzie można łatwo dezaktywować.
Dane techniczne
Typ silnika
chłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC, 2-cylindrowy
Pojemność
689 cm3
Średnica x skok tłoka
80 mm × 68,6 mm
Stopień sprężania
11.5:1
Moc maksymalna
54 kW przy 9000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
68 Nm przy 6500 obr./min
Układ smarowania
Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła
Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonu
TCI
Układ rozrusznika
Elektryczny
Skrzynia biegów
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy
Łańcuch
Układ zasilania
Wtrysk paliwa
Rama
Rama z rur stalowych, podwójna kołyska
Skok przedniego zawieszenia
210 mm
Układ przedniego zawieszenia
Odwrócony widelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszenia
Wahacz,
Skok tylnego zawieszenia
200 mm
Hamulec przedni
Hydrauliczny, dwutarczowy Ø 282 mm
Hamulec tylny
Hydrauliczny, z pojedynczą tarczą Ø 245 mm
Opona przednia
90/90 R21 M/C 54V M+S — Koła szprychowe Pirelli Scorpion Rally STR
Opona tylna
150/70 R18 M/C 70V M+S — Koła szprychowe Pirelli Scorpion Rally STR
Długość całkowita
2365 mm
Szerokość całkowita
915 mm
Wysokość całkowita
1455 mm
Wysokość siodełka
880 mm
Rozstaw kół
1590 mm
Minimalny prześwit
240 mm
Pojemność zbiornika paliwa
16 l