Spis treści
Długo oczekiwana Yamaha YZF-R9 w końcu stała się rzeczywistością. O tym, czy będzie to rewolucja w segmencie supersport, zadecydują opinie klientów, ale fakt jest taki, że producent zaprezentował motocykl, który ma wszystko, aby podbić serca miłośników sportowej jazdy.
Sercem nowej R9 jest doskonale znany, trzycylindrowy silnik CP3 o pojemności 890 cm³. Chociaż jednostka napędowa pozostała w dużej mierze niezmieniona, to jednak została dostosowana do specyfiki supersporta – otrzymała nowe mapy, które mają wycisnąć z genialnego przecież silnika jeszcze więcej emocji. Moc maksymalna, podobnie jak w nakedzie, wynosi 119 KM, a maksymalny moment obrotowy 93 Nm. Wartości te, w połączeniu z niską masą własną gwarantują ponadprzeciętne osiągi.
Nowa rama i zawieszenie
Jednym z największych atutów nowej R9 jest zupełnie nowa, aluminiowa rama, która jest lżejsza i sztywniejsza od poprzednich konstrukcji Yamahy. Dzięki połączeniu z nowoczesnym zawieszeniem KYB, motocykl ma zapewniać znakomite prowadzenie i precyzję. Nowy widelec upside-down KYB z goleniami o średnicy 43 mm posiada indywidualną regulację tłumienia odbicia i dobicia dla lewej i prawej goleni. Każdą z nich można regulować indywidualnie. Prawa służy do regulacji tłumienia odbicia, a lewa kompresji, zarówno dla wysokich, jak i dla niskich prędkości.
Każda goleń widelca jest teraz wyposażona w dolny zawór, zaprojektowany w celu optymalizacji ciśnienia w cylindrze poprzez ograniczenie lub całkowite uniemożliwienie dopływu oleju do dolnej części widelca. Ten nowy układ zapewnia lepszą reakcję tłumienia, lepsze wyczucie kontaktu z nawierzchnią i lepszą stabilność. W tylnym amortyzatorze można regulować napięcie wstępne, tłumienie dobicia i odbicia. Nowy układ umożliwia bardzo precyzyjne tłumienie, zapewniając lepsze wyczucie nawierzchni toru lub drogi.
Hamulce i elektronika
Yamaha wyposażyła R9 w potężny układ hamulcowy Brembo, składający się z radialnej pompy hamulcowej i czterotłoczkowych zacisków Stylema. Duże tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm zapewniają skuteczne hamowanie nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Elektronika motocykla została wzbogacona o szereg systemów wspomagania jazdy, takich jak kontrola trakcji, kontrola poślizgu, kontrola startu i kontrola uniesienia przedniego koła.
Bazujący bezpośrednio na systemach elektronicznych zastosowanych we flagowej R-jedynce, zaawansowany technologicznie sześcioosiowy moduł IMU w modelu R9 na bieżąco mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową maszyny w kierunkach obrotu wokół osi poziomej poprzecznej, osi pionowej i osi poziomej wzdłużnej.
IMU może w czasie rzeczywistym wysyłać dane do modułu ECU, który steruje elektronicznymi układami wspomagającymi kierowcę i dostosowuje reakcje maszyny do poziomu wspomagania wybranego przez motocyklistę.
System Yamaha Ride Control (YRC) pozwala dostosować charakterystykę mocy silnika i poziom wspomagania układów elektronicznych do własnych preferencji i warunków drogowych.
Trzy fabrycznie zaprogramowane zintegrowane tryby jazdy „Sport”, „Street” i „Rain” połączone z ustawieniami o różnych poziomach interwencji elektroniki, są dopasowane do zróżnicowanych warunków i uzupełnione dwoma wstępnie zaprogramowanymi trybami Custom oraz czterema trybami Track. Umożliwia to konfigurowanie ustawień YRC dostosowanych do konkretnych sytuacji lub warunków poprzez zmianę poziomu oddawania mocy (PWR), kontroli trakcji (TCS), kontroli uślizgu (SCS), kontroli hamowania (BC), regulacji uślizgu tylnego koła (BSR), hamowania silnika (EBM) i kontroli uniesienia przedniego koła (LIF). Wszystkie te ustawienia można skonfigurować bezpośrednio na ekranie ustawień YRC R9 lub za pomocą aplikacji MyRide na smartfony.
Aby zapewnić modelowi R9 optymalny, wyścigowy start, wyposażono go w system kontroli startu, który pomaga kierowcy zarówno podczas startu, jak i przyspieszania z postoju. Na czas jazdy po torze istnieje możliwość wyłączenia ABS-u przy tylnym kole.
Opracowany przez Yamahę Quickshifter (QSS) trzeciej generacji umożliwia zmianę biegów w górę i redukcje bez używania sprzęgła. Ustawienie 1 umożliwia tę zmianę zarówno podczas przyspieszania jak i zwalniania, natomiast ustawienie 2 pozwala również na redukcję biegów w trakcie przyspieszania i przełączanie w górę podczas zwalniania, co zapewnia większą funkcjonalność w szerszym zakresie scenariuszy.
Kolorowy 5-calowy wyświetlacz TFT w R9 można dostosować do czterech dostępnych motywów, a tryb Track Mode wyświetla informacje istotne tylko podczas jazdy po torze, w tym laptimer.
Design i aerodynamika
Design nowej R9 jest agresywny i dynamiczny. Z przodu motocykla znajdują się charakterystyczne winglety, które poprawiają przyczepność przy dużych prędkościach. Nowoczesny kokpit wyposażony został w kolorowy wyświetlacz TFT, który dostarcza kierowcy wszelkich niezbędnych informacji.
Cena i dostępność
Yamaha nie podała jeszcze oficjalnej ceny nowej R9, jednak szacuje się, że motocykl będzie kosztował około 55 tys. zł. Motocykl ma trafić do sprzedaży w 2025 roku.
Yamaha YZF-R9 to motocykl, który ma wszystko, aby stać się ważnym graczem średniej klasy supersportów. Znakomite osiągi, nowoczesna technologia i atrakcyjny design sprawiają, że R9 jest niezwykle kuszącą propozycją dla wszystkich miłośników sportowej jazdy.
Najważniejsze dane techniczne
- Chłodzony cieczą 3-cylindrowy 4-suwowy silnik CP3 o pojemności 890 cm3 z rozrządem DOHC
- Najlżejsza aluminiowa rama Deltabox spośród modeli Yamaha z kategorii Supersport
- Przednia pompa hamulcowa Brembo i zaciski Brembo Stylema w połączeniu z tarczami hamulcowymi o średnicy 320 mm
- Agresywna, aerodynamiczna owiewka z wingletami zwiększającymi docisk
- W pełni regulowany widelec KYB z goleniami o średnicy 43 mm
- 6-osiowy moduł IMU opracowany dla modelu R1
- Systemy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla, w tym system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS) i system kontroli hamowania (BC)
- Tryby mocy (PWR), kontrola startu (LC), kontrola unoszenia przedniego koła (LIF)
- Quickshifter (QSS) trzeciej generacji
- Systemy Engine Brake Management (EBM) i Back-slip Regulator (BSR)
- Tryb wyłączenia tylnego ABS
- System Yamaha Ride Control (YRC) z konfigurowalnymi ustawieniami
- Moduł komunikacyjny CCU umożliwiający przesyłanie i pobieranie ustawień motocykla
- 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT z funkcjami łączności
- Rejestrowanie i analizowanie danych z jazdy za pomocą Y-TRAC
- Tempomat i ogranicznik prędkości
- Kierownica typu clip-on
- Opony Bridgestone Battlax Hypersport RS11
- Koła odlewane ze stopu aluminium
- Regulowane dźwignie
- Dżwignia zmiany biegów wykonana z kutego aluminium
Zostaw odpowiedź