Yamaha MT-09 Y-AMT 2024: naked ze zautomatyzowaną skrzynią biegów! [premiera, opis, dane, zdjęcia, film] - Motogen.pl

Yamaha MT-09 Y-AMT jest już oficjalnie! To nie jest skrzynia automatyczna, ale zautomatyzowana. Sprawdźcie jak to działa – opis, dane, zdjęcia i film!

Zaledwie miesiąc temu, 25 czerwca Yamaha pochwaliła się swoją nową technologią Y-AMT, czyli Yamaha Automated Manual Transmission. W publikacji wytłumaczono, jak działa zautomatyzowana manualna skrzynia biegów. Dziś Yamaha oficjalnie informuje, że pierwszym motocyklem, który otrzyma Y-AMT będzie MT-09!

Jak czytamy w opisie i w danych technicznych, nowa MT-09 Y-AMT jest niemal identyczna z podstawową MT-09. Obecność nowego układu zmiany biegów dodaje 3 kg masy i teraz wersja Y-AMT waży 196 kg z pełnym zbiornikiem. Wszystko znajdziecie poniżej, pod zdjęciami – w pełnym, oficjalnym, polskim komunikacie prasowym Yamahy na temat premiery MT-09 Y-AMT.

Oficjalny film: 2024 Yamaha MT-09 Y-AMT

Yamaha MT-09 Y-AMT 2024 – zdjęcia:

POCZUJ MT-09 JAK NIGDY DOTĄD DZIĘKI NOWEJ WERSJI Y-AMT

Oryginalna MT-09 Yamahy przedefiniowała reguły dla motocykli typu neked średniej klasy; teraz pojawia się rewolucyjna maszyna pozwalająca przejść na kolejny poziom sportowej jazdy, tworząca wyjątkową symbiozę między motocyklistą a maszyną: MT-09 Y-AMT.

Pierwsza generacja motocykla MT-09, debiutująca dziesięć lat temu, wniosła do świata jednośladów czyste emocje i rozpoczęła rewolucję Hyper Naked, która zmieniła wszystko.

Każdy aspekt filozofii projektowej MT-09 wynikał z chęci zaoferowania ekscytujących wrażeń z jazdy. W roku 2024 model wkroczył w kolejną fazę rozwoju wraz z wprowadzeniem najnowszego modelu MT-09, który cechuje zmodyfikowana pozycja jazdy i szereg nowych technologii zapewniających najbardziej intensywne i aktywne wrażenia z jazdy w serii Hyper Naked.

Teraz ekscytującej jazdy MT-09 można doświadczyć w zupełnie nowy sposób dzięki wprowadzeniu MT-09 Y-AMT, pierwszego modelu wyposażonego w innowacyjną, nową zautomatyzowaną skrzynię biegów Yamaha.

Zaprojektowany, aby zrewolucjonizować wrażenia z jazdy sportowej, Y-AMT pozwala motocyklistom w pełni skupić się na ekscytujących osiągach MT-09 poprzez przedefiniowanie procesu zmiany biegów na zmianę biegów uruchamianą palcem lub w pełni automatyczną, aby zapewnić stałą liniową zmianę przełożeń, tworząc najbardziej zaangażowane i wciągające doznania.

PRZEDSTAWIAMY MT-09 Y-AMT

Yamaha MT-09 Y-AMT została opracowana w oparciu o wysokowydajną platformę MT-09, prezentując zarówno wyjątkową dynamikę maszyny bazowej, jak i nową technologię skrzyni biegów Yamahy.

Wyposażona w ten sam wysoko ceniony, trzycylindrowy silnik CP3 o pojemności 890 cm3, który zasila najnowszy model MT-09, MT-09 Y-AMT jest pierwszą maszyną wyposażoną w zautomatyzowaną manualną skrzynię biegów Yamaha.

Zachowując wszystkie cechy, które czynią MT-09 liderem w swojej klasie, MT-09 Y-AMT łączy zwinność prowadzenia i pełne temperamentu osiągi standardowej maszyny z rewolucyjnym systemem zmiany przełożeń, który pozwala motocykliście wybierać między ręczną zmianą biegów obsługiwaną palcem, oferującą jeszcze większe zaangażowanie podczas jazdy, a czystą wygodą w pełni automatycznej zmiany biegów.  

Sprzęgło i zmiana biegów są obsługiwane przez silnik elektryczny, co eliminuje konieczność stosowania tradycyjnej dźwigni sprzęgła i nożnej dźwigni zmiany biegów – dzięki temu motocyklista może się bardziej skupić na płynności jazdy.

MT-09 Y-AMT z ręczną skrzynią biegów (MT) oferuje zupełnie nowy sposób doświadczania emocji dzięki cenionemu silnikowi Yamaha CP3. Dłonie, znajdujące się bliżej mózgu niż stopy i mające z nim bardziej wyrafinowane połączenie, są jednym z najbardziej czułych i potężnych narzędzi, jakimi dysponuje ludzkie ciało.

Zmiana biegów tylko dłonią, w przeciwieństwie do kombinacji dłoni i stopy, jest nie tylko szybsza, ale wymaga mniej czasu na zastanowienie się, co pozwala motocykliście skoncentrować się na obsłudze przepustnicy i hamulców, kącie pochylenia, pozycji ciała i poziomie przyczepności opon, tak by zintensyfikować przyjemność z jazdy, szczególnie na zakrętach.

Tryb pracy MT został zaprojektowany z myślą o sportowej jeździe. Umożliwiając szybszą i bardziej skoordynowaną zmianę biegów, pozwala motocykliście na wykorzystanie wszystkich możliwych osiągów.

Zmiana biegów odbywa się za pomocą dotykowego przełącznika kołyskowego umieszczonego w miejscu, gdzie znajdują się końcówki palców lewej ręki motocyklisty. Biegi można zmieniać kciukiem i palcem wskazującym – dźwignia plus służy do zmiany biegu na wyższy, a dźwignia minus na niższy – lub jednym palcem (w celu uzyskania bardziej sportowej jazdy). Do obsługi skrzyni biegów wystarczy palec wskazujący, co pozwala uzyskać w pełni sportowy charakter.

Bez konieczności obsługi sprzęgła kierowca może łatwiej synchronizować zmiany biegów, skupiając się na swoim torze jazdy i innych elementach sterowania. Brak tradycyjnie montowanej dźwigni zmiany biegów pozwala kierowcy utrzymać odpowiednią pozycję dolnej części ciała podczas pokonywania zakrętów, co zapewnia doskonałą stabilność i lepsze wyczucie motocykla.

Podczas postoju i przy niskich prędkościach układ Y-AMT steruje sprzęgłem i skrzynią biegów, ułatwiając kontrolowanie maszyny podczas ruszania, wykonywania manewrów oraz w zwiększonym ruchu miejskim. System całkowicie przejmuje funkcję zmiany biegów w jednym z dwóch trybów AT, ale można go zastąpić za pomocą dźwigni kołyskowej.

Tryb D+ uwalnia słynny charakter silnika CP3, utrzymując dłużej wyższe obroty przy zmianach w górę i w dół w sześciobiegowej skrzyni. Alternatywnie, tryb D zapewnia łagodniejszą i w pełni zautomatyzowaną zmianę biegów, co daje motocykliście większą pewność podczas jazdy z niską prędkością i po mieście. To idealne rozwiązanie w przypadku dojazdów do pracy oraz wyjazdów nastawionych na relaksującą jazdę.

Podczas gdy poprzednie generacje automatycznych skrzyń biegów mogły być nastawione tylko na komfort i wygodę, Y-AMT szczyci się zwiększeniem momentu obrotowego i zwinności MT-09, zapewniając motocyklistom jeszcze lepsze wrażenia.

Przełączanie pomiędzy trybami MT i AT jest bardzo łatwe i można to zrobić w trakcie jazdy za pomocą przycisku na prawej manetce. Dzięki temu motocyklista w mgnieniu oka może zmienić charakter maszyny MT-09 Y-AMT i zapewnić sobie zastrzyk adrenaliny.

NOWY WYMIAR MT-09 – ZAUTOMATYZOWANA MANUALNA SKRZYNIA BIEGÓW

W modelu MT-09 Y-AMT 2024 po raz pierwszy zastosowano najnowszą technologię Y-AMT, jednak zachowano wszystko to, co sprawia, że MT-09 jest punktem odniesienia w klasie sportowych nakedów.

Urzeczywistniając tę samą filozofię Ciemnej Strony Japonii i zwiększając sensacyjne osiągi modelu MT-09, MT-09 Y-AMT zapewnia ekscytującą jazdę od startu do mety, dostarczając motocyklistom intensywne wrażenia z jazdy oraz dbając o ich jeszcze lepszą relację z motocyklem.

Napędzany pełnym emocji, trzycylindrowym silnikiem CP3 o pojemności 890 cm3 w układzie crossplane, MT-09 Y-AMT rozwija żwawą moc 87,5 kW przy 10 000 obr./min, a wrażenia z jazdy są jeszcze lepsze dzięki systemowi dolotu powietrza i specjalnym otworom wentylacyjnym wbudowanym w zbiornik paliwa, tak aby motocyklista mógł słyszeć potężny ryk przy wysokich obrotach.

Minimalistyczne wzornictwo MT-09 Y-AMT wyraża postawę motocykla „gotowego do akcji” i eksponuje lekką ramę z odlewanego aluminium, która jest idealna do jazdy sportowej. Rama jest najnowszą wersją kultowej Deltabox Yamahy. Została ona przystosowana w celu zapewnienia wysokiego poziomu sztywności, co skutkuje doskonałym wyczuciem prowadzenia i znakomitą zwrotnością.

Zawieszenie i hamulce spełniają w pełni oczekiwania współczesnego użytkownika motocykla sportowego klasy średniej. Przedni widelec z goleniami o średnicy 41 mm jest w pełni regulowany i dopasowany do różnych stylów jazdy. Tylne zawieszenie również podlega regulacji, z wieloma ustawieniami, a układ hamulcowy MT-09 Y-AMT wykorzystuje radialną pompę hamulcową Brembo, zapewniając liniowe doprowadzenie ciśnienia do czterotłoczkowych przednich zacisków, a tym samym wysoką i progresywną siłę hamowania.

Aby uzupełnić tę wiodącą w swojej klasie maszynę w nowatorskie rozwiązania technologiczne, MT-09 Y-AMT wyposażono w system Smart Key, dzięki któremu kierowca może uruchomić motocykl jednym naciśnięciem przycisku, jeśli ma klucz przy sobie. System posiada również funkcję blokowania i odblokowywania korka wlewu paliwa.

Dynamiczny charakter technologii Y-AMT jest możliwy do uzyskania dzięki zastosowaniu układu „ride-by-wire” Chip Controlled Throttle (YCC-T) Yamahy oraz sześcioosiowego modułu IMU, który steruje zaawansowanym zestawem elektroniki wywodzącej się z modelu R1. Ten najlepszy w swojej klasie pakiet elektroniki zawiera m.in. rozpoznający pochylenie motocykla, trzypoziomowy system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIF), system kontroli hamowania (BC) i system regulacji uślizgu tylnego koła (BSR). Konfigurowalne tryby jazdy pozwalają kierowcy dostosować osiągi i charakter swojej maszyny. Kokpit z kolorowym ekranem TFT prezentuje wszystkie informacje w przejrzystym i zrozumiałym formacie, a dodatkowo umożliwia łączność ze smartfonem i jest wyposażony w nawigację.

2024 MT-09 Y-AMT: WYJĄTKOWE, KLUCZOWE CECHY TECHNICZNE

  • Ręczna zmiana przełożeń za pomocą przełącznika „kołyskowego” obsługiwanego palcem
  • Automatyczne sprzęgło i skrzynia biegów uruchamiane przez silnik elektryczny
  • Dwa tryby automatycznej zmiany biegów: D+ i D
  • Bezkluczykowy system Smart Key

2024 MT-09 & MT-09 Y-AMT: WSPÓLNE CECHY TECHNICZNE

  • Bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED
  • 5-calowy, kolorowy ekran TFT z łącznością ze smartfonem i nawigacją
  • Wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki ustawieniom systemu Yamaha Ride Control (YRC)
  • Zmiana ustawień YRC za pomocą smartfonu z aplikacją MyRide
  • Bardziej aktywna pozycja za kierownicą
  • Oddzielne siedzenie pasażera
  • Precyzyjnie uformowany zbiornik paliwa
  • Dolot powietrza wzmacniający akustykę
  • Najnowszy chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC CP3 o pojemności 890 cm3, zgodny z normą EURO 5+
  • Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU) z pełną gamą układów wspomagających motocyklistę uwzględniających pochylenie
  • Tempomat
  • Radialna pompa hamulcowa Brembo
  • Lekka rama ze stopu aluminium wykonana metodą CF
  • Opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
  • Koła SpinForged Yamahy zapewniające większą zwrotność podczas jazdy
  • Regulowane zawieszenie umożliwiające bardziej sportową jazdę
  • Regulowana dźwignia hamulca

KOLORY, DOSTĘPNOŚĆ I CENA

Nowy MT-09 Y-AMT oraz jego wersja o mocy 35 kW (dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2) będą dostępne w trzech opcjach kolorystycznych: Tech Black, Midnight Cyan i Icon Blue.

Motocykl MT-09 Y-AMT będzie dostępny u europejskich dealerów Yamahy jeszcze w tym roku. Aby uzyskać pełne informacje dotyczące cen i terminów dostaw, prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.

2024 Yamaha MT-09 Y-AMT – dane techniczne:

Silnik 
Typ silnika4-suwowy, Chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy, In-Line Three-Cylinder
Pojemność890 cm3
Średnica x skok tłoka78,0 × 62,1 mm
Stopień sprężania11,5 : 1
Moc maksymalna119,0 KM (87,5 kW) przy 10 000 obr/min
Limited power versionWersja A2 z ograniczeniem mocy – 35,0 kW (47,6 KM) przy 6000 obr/min Wersja A2 z pełną mocą – 70,0 kW (95,2 KM) przy 9000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy93,0 Nm (9,5 kgf-m) przy 7000 obr/min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Spalanie5,0 l/100 km
Emisja CO2116 g/km
Układ zasilaniaUkład elektronicznego wtrysku paliwa
Podwozie 
RamaDiamond
Kąt wyprzedzania główki ramy24º40′
Wyprzedzenie108 mm
Układ przedniego zawieszeniaWidelec upside-down, Ø 41 mm
Układ tylnego zawieszeniaWahaczowe, Wahacz
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Skok tylnego zawieszenia117 mm
Hamulec przedniHydrauliczny, dwutarczowy o średnicy 298 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny, jednotarczowy o średnicy 245 mm
Opona przednia120/70ZR17M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna180/55ZR17M/C (73W) bezdętkowa
Wymiary 
Długość całkowita2090 mm
Szerokość całkowita820 mm
Wysokość całkowita1145 mm
Wysokość siodełka825 mm
Rozstaw kół1430 mm
Minimalny prześwit140 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)196 kg
Pojemność zbiornika paliwa14 l
Pojemność zbiornika oleju3,50 l
Screen & Connectivity 
Screen typeTFT
Screen size5-calowy
Smartphone ConnectivityMyRide
Adaptive Cruise ControlNo
On-screen NavigationGarmin StreetCross

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany