Spis treści
Yamaha MT-09 Y-AMT jest już oficjalnie! To nie jest skrzynia automatyczna, ale zautomatyzowana. Sprawdźcie jak to działa – opis, dane, zdjęcia i film!
Zaledwie miesiąc temu, 25 czerwca Yamaha pochwaliła się swoją nową technologią Y-AMT, czyli Yamaha Automated Manual Transmission. W publikacji wytłumaczono, jak działa zautomatyzowana manualna skrzynia biegów. Dziś Yamaha oficjalnie informuje, że pierwszym motocyklem, który otrzyma Y-AMT będzie MT-09!
Jak czytamy w opisie i w danych technicznych, nowa MT-09 Y-AMT jest niemal identyczna z podstawową MT-09. Obecność nowego układu zmiany biegów dodaje 3 kg masy i teraz wersja Y-AMT waży 196 kg z pełnym zbiornikiem. Wszystko znajdziecie poniżej, pod zdjęciami – w pełnym, oficjalnym, polskim komunikacie prasowym Yamahy na temat premiery MT-09 Y-AMT.
Oficjalny film: 2024 Yamaha MT-09 Y-AMT
Yamaha MT-09 Y-AMT 2024 – zdjęcia:
POCZUJ MT-09 JAK NIGDY DOTĄD DZIĘKI NOWEJ WERSJI Y-AMT
Oryginalna MT-09 Yamahy przedefiniowała reguły dla motocykli typu neked średniej klasy; teraz pojawia się rewolucyjna maszyna pozwalająca przejść na kolejny poziom sportowej jazdy, tworząca wyjątkową symbiozę między motocyklistą a maszyną: MT-09 Y-AMT.
Pierwsza generacja motocykla MT-09, debiutująca dziesięć lat temu, wniosła do świata jednośladów czyste emocje i rozpoczęła rewolucję Hyper Naked, która zmieniła wszystko.
Każdy aspekt filozofii projektowej MT-09 wynikał z chęci zaoferowania ekscytujących wrażeń z jazdy. W roku 2024 model wkroczył w kolejną fazę rozwoju wraz z wprowadzeniem najnowszego modelu MT-09, który cechuje zmodyfikowana pozycja jazdy i szereg nowych technologii zapewniających najbardziej intensywne i aktywne wrażenia z jazdy w serii Hyper Naked.
Teraz ekscytującej jazdy MT-09 można doświadczyć w zupełnie nowy sposób dzięki wprowadzeniu MT-09 Y-AMT, pierwszego modelu wyposażonego w innowacyjną, nową zautomatyzowaną skrzynię biegów Yamaha.
Zaprojektowany, aby zrewolucjonizować wrażenia z jazdy sportowej, Y-AMT pozwala motocyklistom w pełni skupić się na ekscytujących osiągach MT-09 poprzez przedefiniowanie procesu zmiany biegów na zmianę biegów uruchamianą palcem lub w pełni automatyczną, aby zapewnić stałą liniową zmianę przełożeń, tworząc najbardziej zaangażowane i wciągające doznania.
PRZEDSTAWIAMY MT-09 Y-AMT
Yamaha MT-09 Y-AMT została opracowana w oparciu o wysokowydajną platformę MT-09, prezentując zarówno wyjątkową dynamikę maszyny bazowej, jak i nową technologię skrzyni biegów Yamahy.
Wyposażona w ten sam wysoko ceniony, trzycylindrowy silnik CP3 o pojemności 890 cm3, który zasila najnowszy model MT-09, MT-09 Y-AMT jest pierwszą maszyną wyposażoną w zautomatyzowaną manualną skrzynię biegów Yamaha.
Zachowując wszystkie cechy, które czynią MT-09 liderem w swojej klasie, MT-09 Y-AMT łączy zwinność prowadzenia i pełne temperamentu osiągi standardowej maszyny z rewolucyjnym systemem zmiany przełożeń, który pozwala motocykliście wybierać między ręczną zmianą biegów obsługiwaną palcem, oferującą jeszcze większe zaangażowanie podczas jazdy, a czystą wygodą w pełni automatycznej zmiany biegów.
Sprzęgło i zmiana biegów są obsługiwane przez silnik elektryczny, co eliminuje konieczność stosowania tradycyjnej dźwigni sprzęgła i nożnej dźwigni zmiany biegów – dzięki temu motocyklista może się bardziej skupić na płynności jazdy.
MT-09 Y-AMT z ręczną skrzynią biegów (MT) oferuje zupełnie nowy sposób doświadczania emocji dzięki cenionemu silnikowi Yamaha CP3. Dłonie, znajdujące się bliżej mózgu niż stopy i mające z nim bardziej wyrafinowane połączenie, są jednym z najbardziej czułych i potężnych narzędzi, jakimi dysponuje ludzkie ciało.
Zmiana biegów tylko dłonią, w przeciwieństwie do kombinacji dłoni i stopy, jest nie tylko szybsza, ale wymaga mniej czasu na zastanowienie się, co pozwala motocykliście skoncentrować się na obsłudze przepustnicy i hamulców, kącie pochylenia, pozycji ciała i poziomie przyczepności opon, tak by zintensyfikować przyjemność z jazdy, szczególnie na zakrętach.
Tryb pracy MT został zaprojektowany z myślą o sportowej jeździe. Umożliwiając szybszą i bardziej skoordynowaną zmianę biegów, pozwala motocykliście na wykorzystanie wszystkich możliwych osiągów.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą dotykowego przełącznika kołyskowego umieszczonego w miejscu, gdzie znajdują się końcówki palców lewej ręki motocyklisty. Biegi można zmieniać kciukiem i palcem wskazującym – dźwignia plus służy do zmiany biegu na wyższy, a dźwignia minus na niższy – lub jednym palcem (w celu uzyskania bardziej sportowej jazdy). Do obsługi skrzyni biegów wystarczy palec wskazujący, co pozwala uzyskać w pełni sportowy charakter.
Bez konieczności obsługi sprzęgła kierowca może łatwiej synchronizować zmiany biegów, skupiając się na swoim torze jazdy i innych elementach sterowania. Brak tradycyjnie montowanej dźwigni zmiany biegów pozwala kierowcy utrzymać odpowiednią pozycję dolnej części ciała podczas pokonywania zakrętów, co zapewnia doskonałą stabilność i lepsze wyczucie motocykla.
Podczas postoju i przy niskich prędkościach układ Y-AMT steruje sprzęgłem i skrzynią biegów, ułatwiając kontrolowanie maszyny podczas ruszania, wykonywania manewrów oraz w zwiększonym ruchu miejskim. System całkowicie przejmuje funkcję zmiany biegów w jednym z dwóch trybów AT, ale można go zastąpić za pomocą dźwigni kołyskowej.
Tryb D+ uwalnia słynny charakter silnika CP3, utrzymując dłużej wyższe obroty przy zmianach w górę i w dół w sześciobiegowej skrzyni. Alternatywnie, tryb D zapewnia łagodniejszą i w pełni zautomatyzowaną zmianę biegów, co daje motocykliście większą pewność podczas jazdy z niską prędkością i po mieście. To idealne rozwiązanie w przypadku dojazdów do pracy oraz wyjazdów nastawionych na relaksującą jazdę.
Podczas gdy poprzednie generacje automatycznych skrzyń biegów mogły być nastawione tylko na komfort i wygodę, Y-AMT szczyci się zwiększeniem momentu obrotowego i zwinności MT-09, zapewniając motocyklistom jeszcze lepsze wrażenia.
Przełączanie pomiędzy trybami MT i AT jest bardzo łatwe i można to zrobić w trakcie jazdy za pomocą przycisku na prawej manetce. Dzięki temu motocyklista w mgnieniu oka może zmienić charakter maszyny MT-09 Y-AMT i zapewnić sobie zastrzyk adrenaliny.
NOWY WYMIAR MT-09 – ZAUTOMATYZOWANA MANUALNA SKRZYNIA BIEGÓW
W modelu MT-09 Y-AMT 2024 po raz pierwszy zastosowano najnowszą technologię Y-AMT, jednak zachowano wszystko to, co sprawia, że MT-09 jest punktem odniesienia w klasie sportowych nakedów.
Urzeczywistniając tę samą filozofię Ciemnej Strony Japonii i zwiększając sensacyjne osiągi modelu MT-09, MT-09 Y-AMT zapewnia ekscytującą jazdę od startu do mety, dostarczając motocyklistom intensywne wrażenia z jazdy oraz dbając o ich jeszcze lepszą relację z motocyklem.
Napędzany pełnym emocji, trzycylindrowym silnikiem CP3 o pojemności 890 cm3 w układzie crossplane, MT-09 Y-AMT rozwija żwawą moc 87,5 kW przy 10 000 obr./min, a wrażenia z jazdy są jeszcze lepsze dzięki systemowi dolotu powietrza i specjalnym otworom wentylacyjnym wbudowanym w zbiornik paliwa, tak aby motocyklista mógł słyszeć potężny ryk przy wysokich obrotach.
Minimalistyczne wzornictwo MT-09 Y-AMT wyraża postawę motocykla „gotowego do akcji” i eksponuje lekką ramę z odlewanego aluminium, która jest idealna do jazdy sportowej. Rama jest najnowszą wersją kultowej Deltabox Yamahy. Została ona przystosowana w celu zapewnienia wysokiego poziomu sztywności, co skutkuje doskonałym wyczuciem prowadzenia i znakomitą zwrotnością.
Zawieszenie i hamulce spełniają w pełni oczekiwania współczesnego użytkownika motocykla sportowego klasy średniej. Przedni widelec z goleniami o średnicy 41 mm jest w pełni regulowany i dopasowany do różnych stylów jazdy. Tylne zawieszenie również podlega regulacji, z wieloma ustawieniami, a układ hamulcowy MT-09 Y-AMT wykorzystuje radialną pompę hamulcową Brembo, zapewniając liniowe doprowadzenie ciśnienia do czterotłoczkowych przednich zacisków, a tym samym wysoką i progresywną siłę hamowania.
Aby uzupełnić tę wiodącą w swojej klasie maszynę w nowatorskie rozwiązania technologiczne, MT-09 Y-AMT wyposażono w system Smart Key, dzięki któremu kierowca może uruchomić motocykl jednym naciśnięciem przycisku, jeśli ma klucz przy sobie. System posiada również funkcję blokowania i odblokowywania korka wlewu paliwa.
Dynamiczny charakter technologii Y-AMT jest możliwy do uzyskania dzięki zastosowaniu układu „ride-by-wire” Chip Controlled Throttle (YCC-T) Yamahy oraz sześcioosiowego modułu IMU, który steruje zaawansowanym zestawem elektroniki wywodzącej się z modelu R1. Ten najlepszy w swojej klasie pakiet elektroniki zawiera m.in. rozpoznający pochylenie motocykla, trzypoziomowy system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIF), system kontroli hamowania (BC) i system regulacji uślizgu tylnego koła (BSR). Konfigurowalne tryby jazdy pozwalają kierowcy dostosować osiągi i charakter swojej maszyny. Kokpit z kolorowym ekranem TFT prezentuje wszystkie informacje w przejrzystym i zrozumiałym formacie, a dodatkowo umożliwia łączność ze smartfonem i jest wyposażony w nawigację.
2024 MT-09 Y-AMT: WYJĄTKOWE, KLUCZOWE CECHY TECHNICZNE
- Ręczna zmiana przełożeń za pomocą przełącznika „kołyskowego” obsługiwanego palcem
- Automatyczne sprzęgło i skrzynia biegów uruchamiane przez silnik elektryczny
- Dwa tryby automatycznej zmiany biegów: D+ i D
- Bezkluczykowy system Smart Key
2024 MT-09 & MT-09 Y-AMT: WSPÓLNE CECHY TECHNICZNE
- Bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED
- 5-calowy, kolorowy ekran TFT z łącznością ze smartfonem i nawigacją
- Wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki ustawieniom systemu Yamaha Ride Control (YRC)
- Zmiana ustawień YRC za pomocą smartfonu z aplikacją MyRide
- Bardziej aktywna pozycja za kierownicą
- Oddzielne siedzenie pasażera
- Precyzyjnie uformowany zbiornik paliwa
- Dolot powietrza wzmacniający akustykę
- Najnowszy chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC CP3 o pojemności 890 cm3, zgodny z normą EURO 5+
- Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU) z pełną gamą układów wspomagających motocyklistę uwzględniających pochylenie
- Tempomat
- Radialna pompa hamulcowa Brembo
- Lekka rama ze stopu aluminium wykonana metodą CF
- Opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
- Koła SpinForged Yamahy zapewniające większą zwrotność podczas jazdy
- Regulowane zawieszenie umożliwiające bardziej sportową jazdę
- Regulowana dźwignia hamulca
KOLORY, DOSTĘPNOŚĆ I CENA
Nowy MT-09 Y-AMT oraz jego wersja o mocy 35 kW (dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2) będą dostępne w trzech opcjach kolorystycznych: Tech Black, Midnight Cyan i Icon Blue.
Motocykl MT-09 Y-AMT będzie dostępny u europejskich dealerów Yamahy jeszcze w tym roku. Aby uzyskać pełne informacje dotyczące cen i terminów dostaw, prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.
2024 Yamaha MT-09 Y-AMT – dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika | 4-suwowy, Chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy, In-Line Three-Cylinder |
Pojemność | 890 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 78,0 × 62,1 mm |
Stopień sprężania | 11,5 : 1 |
Moc maksymalna | 119,0 KM (87,5 kW) przy 10 000 obr/min |
Limited power version | Wersja A2 z ograniczeniem mocy – 35,0 kW (47,6 KM) przy 6000 obr/min Wersja A2 z pełną mocą – 70,0 kW (95,2 KM) przy 9000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 93,0 Nm (9,5 kgf-m) przy 7000 obr/min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Spalanie | 5,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 116 g/km |
Układ zasilania | Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
Podwozie | |
Rama | Diamond |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 24º40′ |
Wyprzedzenie | 108 mm |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec upside-down, Ø 41 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Wahaczowe, Wahacz |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Skok tylnego zawieszenia | 117 mm |
Hamulec przedni | Hydrauliczny, dwutarczowy o średnicy 298 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny, jednotarczowy o średnicy 245 mm |
Opona przednia | 120/70ZR17M/C (58W) bezdętkowa |
Opona tylna | 180/55ZR17M/C (73W) bezdętkowa |
Wymiary | |
Długość całkowita | 2090 mm |
Szerokość całkowita | 820 mm |
Wysokość całkowita | 1145 mm |
Wysokość siodełka | 825 mm |
Rozstaw kół | 1430 mm |
Minimalny prześwit | 140 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 196 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14 l |
Pojemność zbiornika oleju | 3,50 l |
Screen & Connectivity | |
Screen type | TFT |
Screen size | 5-calowy |
Smartphone Connectivity | MyRide |
Adaptive Cruise Control | No |
On-screen Navigation | Garmin StreetCross |
Zostaw odpowiedź