Dotychczas w uniewersalnej klasie średniej brylowała Yamaha XJ600N/S a więc popularny i trwały, przyjazny, ale niezbyt dynamiczny pojazd dostępny w dwóch wersjach: jako golas i model z pół-owiewką wokół reflektora, określany dodatkowo przydomkiem 'Diversion'.
W 1995r otrzymała bardzo groźnego konkurenta - Suzuki GSF600 Bandit. Ten model dawał kierowcy coś więcej, niż klasyczny wygląd. Dysponował znacznie bardziej sportowym charakterem, przy zachowaniu zbliżonej uniwersalności i wygodzie jazdy. Niestety, osiągi Bandita deklasowały poczciwą XJtę.
Honda zapowiadała zastąpienie trwałej NTV650 pojazdem bardziej dynamicznym, dlatego Yamaha musiała reagować. W 1998 roku do salonów sprzedaży trafił FZS600 Fazer.
Charakterystyka
Model miał silnik wywodzący się ze sportowej (po prezentacji YZF-R6 spozycjonowanej jako sportowo-turystyczna) YZF-600R Thundercat. Dysponował mocą 95 KM, co pojazdowi o masie własnej 189 kg umożliwiało rozpędzenie do 100 km/h w 3.3 sekundy i osiągnięcie prędkości rzędu 215 km/h!
Pierwszy Fazer, chociaż skromny mógł się podobać...
Podwozie otrzymało układ hamulcowy z zaciskami identycznymi jak w (wyznaczających wówczas trendy w swojej klasie) YZF-R1 i YZF-R6 oraz zawieszenie umożliwiające przeniesienie tego potencjału na asfalt. W wersji SP, od 2000 r. znajdziemy regulację napięcia wstępnego spreżyny a od 2002 regulacja dostępna jest już w każdej wersji.
Praktycznie
Od strony praktycznej motocykl wypadał przyzwoicie. Miniowiewka zapewniała pewną izolację od warunków atmosferycznych, niezłe osiągi dużą dzielność mobilną, podwójna kanapa komfort jazdy dla dwóch osób a centralna podstawka łatwiejszą obsługę codzinną Yamahy. Motocykl okazał się wyjątkowo zwinny, poręczny i bardzo chętnie wykonywał wszelkie manewry. Na drogach o gorszej nawierzchni motocykl miał tendencję do 'trzepotania' kierownicą. Montaż amortyzatora skrętu rozwiązywał sprawę. Uwagi krytyczne wzbudzał niezbyt precyzyjny wskaźnik paliwa oraz zbyt krótkie wysięgniki lusterek (warto zamontować akceoryjne lub te z roczników 2002-2003).
Face-lifting z 2002 r. upodobnił go do topowych modeli sportowych Yamahy...
Dość specyficzna pozycja ułatwia jazdę miejsą, ale w trasie, szczególnie dla kierowców o słusznym wzroście, bywa uciążliwa. Wysokość owiewki (nieco lepiej wypadają roczniki 2002-2003, których owiewka wyraźnie nawiązuje stylistyką do Yamhay YZF-R1) powoduje, że będą odczuwać niezbyt przyjemny napór na barki i ramiona, a kształt zbiornika wymusi szerokie rozchylenie nóg. Jednak kilku zaprzyjaźnionych właścicieli twierdzi, że przebiegi dzienne rzędu 700 km nie stanowią dla naszego organizmu wyzwania.
Trwałość
Zastosowanie sprawdzonych komponentów wpłynęło na dużą trwałość modelu. Motocykl nie cierpi na typowe wady więc jeśli znajdziecie zadbany, serwisowany egzemplarz z pewną historią - poza typowymi elementami eksploatacyjnymi nie powinniście bać się wejścia w dłuższy kontakt z tym udanym jednośladem. Szczególnie warto zwrócić uwagę na stan króćców ssących - guma z której zostały wykonane rzadko wytrzymuje dłużej niż 5-6 lat.
Duży przebieg nie powinien stanowić problemu - silnik bez trudu zniesie przebiegi rzędu 100 - 150 tys. kilometrów. Dobra informacja: interwał serwisowy regulacji luzu zaworowego określono na 42 000 km.
Modyfikacje
Najczęstsze modyfikacje to montaż akcesoriów turystycznych (stelaże, szyby, grzane manetki), ochronnych (gmole) a także sportowego tłumika. Często użytkownicy decydują się na poprawę dozowalności układu hamulcowego poprzez wymianę przewodów na te w stalowym oplocie. W Fazerze przy włączonych światłach mijania świeci się tylko lewa żarówka (mimo, że obydwie są takie same i mają takie samo gniazdo). Użytkownicy instalują przewód doprowadzający zasilanie tak, aby obydwie żarówki świeciły się po włączeniu świateł mijania. Znacząco wzrasta wówczas wydajność reflektora, co przekłada się na bezpieczniejszą jazdę w nocy.
Ceny/Naszym zdaniem
Yamahę FZS 600 Fazer w zależności od stanu, rocznika i wyposażenia znajdziemy w przedziale 4000-9000 zł. Biorąc pod uwagę jej trwałośc, praktyczność, osiągi i relację ceny do jakości:wydaje się świetnym pojazdem na codzień i okazjonalnej turystyki. Zadowoli każdego kierowcę, który szuka sprawnego, uniwersalnego i trwałego pojazdu. A do tego całkiem ładnego...
Dane techniczne
Silnik
Pojemność - 599cm3
Moc w KW/KM - 70/95 przy 11500 obr/min
Moment obrotowy - 61,2Nm
Przy obrotach/minutę -9500
Liczba cylindrów - 4 w układzie rzędowym (4 suwowy)
Chłodzony - cieczą
Średnica i skok tłoka - 62 x 49,6mm
Stopień sprężania - 12:1
System rozrządu - DOHC
Ilość zaworów - 4 na cylinder
Liczba gaźników - 4
Średnica gardzieli - 33mm
Marka gaźników - Mikuni
Rozrusznik - Elektryczny
Liczba biegów - 6
Napęd tylnego koła - Łańcuchem
Podwozie
Rama - Kołyskowa podwójna ze stali
Kąt główki ramy - 66 stopni
Wyprzedzenie - 88mm
Rozstaw osi - 1415mm
Zawieszenie przód - widelec teleskopowy
Zawieszenie tył - monocross
Hamulce przód - 2 tarcze o średnicy Ø 298mm każda
Hamulce tył - 1 tarcza o średnicy Ø 245mm
Rozmiar ogumienia przód - 110/70 ZR 17 54W
Rozmiar ogumienia tył - 160/60 ZR 17 69W
Skok zawieszenia przód - 120 mm
Skok zawieszenia tył - 120 mm
Masy i wymiary
Wysokość siedzenia - 790mm
Długość motocykla - 2080mm
Szerokość motocykla - 710mm
Wysokość motocykla - 1170mm
Rozstaw osi - 1415mm
Masa własna - 189kg
Masa całkowita - 397kg
Paliwo i osiągi
Pojemność zbiornika/rezerwa - 18L/3,5L
Przyśpieszenie 0-100km/h - 3,3s
Zużycie paliwa - 5,5-6,5L/100km
Prędkość maksymalna – 215 km/h
Rodzaj paliwa - Pb-95
Zostaw odpowiedź