Przyczyną tego, co potocznie nazywamy piszczeniem hamulców, są wibracje, czyli drgania elementów układu hamulcowego podczas hamowania. Jeśli mają one zakres częstotliwości słyszalnych przez człowieka, odbieramy to jako hałas. Przy pewnych częstotliwościach są to także dźwięki nieprzyjemne dla ucha. Piszczenie hamulców po wymianie klocków pojawia się częściej, gdy używamy okładzin sintermetalowych.
Zobacz także: Warsztat TRW: Klocki hamulcowe – organiczne czy sintermetalowe?
Bywa, że przyczyna pisków jest banalna – to uwalniany w czasie hamowania pył z tarczy i klocka gromadzi się w zakamarkach zacisku i powoduje drgania wywołujące nieprzyjemne dźwięki. Sposób na „uciszenie” hamulców też jest bardzo prosty, ale pracochłonny – trzeba rozebrać zacisk i dokładnie oczyścić. Oczywiście najlepiej zrobić to już podczas wymiany klocków, inaczej czeka nas dodatkowa praca.
Do mechanicznego oczyszczenia zacisków najlepiej użyć wąskiej, miękkiej, miedzianej szczotki.
Po usunięciu zalegających w trudno dostępnych zagłębieniach nieczystości warto jeszcze użyć zmywacza do hamulców, (np. oferowanego przez TRW Brake Cleaner PFC-105). Płyn ten usuwa pył, smary i płyn hamulcowy, a przy tym nie jest szkodliwy dla gumy, co pozwala również na dokładne oczyszczenie uszczelnień zacisków. Po obfitym spryskaniu zacisku preparatem możemy osuszyć go szmatką lub pozostawić do wyschnięcia.
Po dokładnym wyczyszczeniu smarujemy elementy prowadzące zacisku wyłącznie smarem do hamulców. Możemy użyć preparatu TRW Brake Grease PFG-110. Nie powinniśmy używać do hamulców smarów miedzianych.
Gdyby nawet po dokładnym oczyszczeniu zacisków pojawiły się jakieś hałasy, mamy do dyspozycji jeszcze jedno rozwiązanie. TRW proponuje podkładkę fenoliczną pod klocek hamulcowy wykonaną z odpornej termicznie mieszanki do naklejenia od strony tłoczka. Podkładka redukuje wibracje między klockiem a tłoczkiem, dzięki czemu przyczynia się do zwiększenia „komfortu akustycznego” hamulców. Mimo że jest odporna na wysokie temperatury, to jednak nie nadaje się do hamulców w motocyklach wykorzystywanych do sportu.
W skrócie:
1. Przyczyną piszczenia hamulców są zanieczyszczenia powodujące wibracje i generowanie nieprzyjemnych dźwięków.
2. Eliminujemy je poprzez dokładne wyczyszczenie zacisków, najlepiej podczas wymiany klocków.
3. Do czyszczenia używamy specjalnych preparatów do czyszczenia hamulców.
4. Po wyczyszczeniu smarujemy smarem przeznaczonym do hamulców.
Zobacz również: Warsztat TRW: wymiana płynu hamulcowego