Śladami XJ
Model XJ 600 zapisał piękną kartę w historii motocyklizmu. Udana kariera rynkowa tego motocykla zasługiwała na godną kontynuację i Yamaha zdecydowała się to zrobić. Na początku lat dziewięćdziesiątych „sześćsetka” z 1984 r. nie była w stanie sprostać konkurencji i musiała być gruntownie zmodernizowana. Owocem tej przemiany był model XJ 600 Diversion z 1991 r., atrakcyjniejszy od poprzednika, ale wciąż bazujący na koncepcji konstrukcyjnej XJ 600 i wykorzystujący silnik chłodzony powietrzem.
Mijały jednak lata i Yamaha potrzebowała zupełnie nowego „średniaka”, zbudowanego według obowiązującego wówczas, dużo nowocześniejszego kanonu konstrukcyjnego. W 1998 r. zadebiutował FZS 600 Fazer, zbudowany od podstaw bez żadnych kompromisów i przy wykorzystaniu elementów ze sportowych motocykli Yamahy. Jego przydomek stał się znakiem rozpoznawczym całej serii bardzo udanych, uniwersalnych jednośladów klasy średniej, przeznaczonych do codziennego użytku.
Era Fazera
Model FZS 600 Fazer, mimo swej inności, był spadkobiercą tradycji dawnej XJ 600. Podobnie jak jego następcy – FZ 6 i FZ 6 Fazer z 2004 r. Odniesienia do przeszłości były uzasadnione i nieuniknione, chociaż trudno było znaleźć jakiekolwiek powiązania konstrukcyjne z poprzednikami. Seria FZ wciąż jednak pełniła rolę motocykla codziennego użytku, nowocześniejszego i bardziej wyrafinowanego, a przy tym dopasowanego pod każdym względem do nowych czasów i wykorzystującego najnowsze zdobycze ówczesnej techniki.
Zbudowano motocykl nowoczesny i niebanalny, z aluminiową ramą, chłodzeniem cieczą i wtryskiem paliwa w układzie zasilania. Na desce rozdzielczej znalazł się elektroniczny wyświetlacz, a ciekawą stylizację okraszono detalami we włoskim stylu. W stosunku do FZS 600 rozstaw osi był dłuższy o 2,5 cm, a kąt pochylenia główki ramy zwiększony o 1º.
Co najważniejsze – motocykl był lżejszy aż o 7 kg. Nowe podwozie i szersze ogumienie zapewniły większą stabilność prowadzenia, tylko nieznacznie ujmując zwrotności. Układ wydechowy wykonano z wysokogatunkowej stali, by rozwiązać problem szybkiej korozji. Katalizator i układ dopalania spalin umożliwiły spełnienie wytycznych normy czystości spalin Euro 2.
Czytaj dalej na następnej stronie>>>
Uniwersalny elegant
Silnik dla FZ6 przejęto ze sportowej YZF-R6, więc maszynie nie brakowało wigoru. Dopracowana ergonomia, stabilne podwozie, świetne osiągi, elastyczność silnika, umiarkowane zużycie paliwa, a także znakomicie działający mechanizm zmiany biegów świetnie sprawdzały się w codziennej jeździe. Na FZ6 można jeździć bardzo spokojnie, bo motocykl nie jest „narowisty”, ale gdy zajdzie potrzeba silnik wprowadza się na wysokie obroty, czyniąc z niego fabrykę adrenaliny.
Godna podziwu dynamika przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa to w dużej mierze zasługa zaawansowanego układu wtryskowego. Został on opracowany specjalnie dla FZ6, w oparciu o czterootworowe wtryskiwacze, działające dwufazowo. Połowa porcji paliwa trafia nad tłoki pod koniec suwu wydechu, druga połowa podczas suwu ssania. Tym skomplikowanym systemem zarządza 32-bitowy procesor w oparciu o dane z pięciu czujników.
Zaawansowana elektronika sprawiała początkowo wiele kłopotów. Niedomagał czujnik śledzący położenie przepustnic. Problem rozwiązano, wzywając właścicieli FZ6 do autoryzowanych warsztatów w celu usunięcia usterki. To praktycznie jedyne potknięcie w historii modelu, jego niezawodności i trwałość nie budzą żadnych zastrzeżeń.
Tak samo można ocenić Fazera S2, wprowadzonego na rynek w 2007 r. Ta wersja ma wygodniejszą kanapę, inaczej zamontowane podnóżki pasażera, bardziej dopracowaną owiewkę, lepsze lusterka i zmodyfikowane zaciski hamulcowe przy przednim kole.
ZALETY | WADY |
- Mocny, elastyczny i oszczędny silnik - Stabilne podwozie - Wysoka niezawodność - Dobry komfort jazdy - Atrakcyjny wygląd | - Wysoka cena - Problem z wyczuciem siły hamowania |
Eksploatacja „golasa” FZ6 i wyposażonego w owiewkę FZ6 Fazer to w praktyce tankowanie paliwa, wymiana oleju i wymiana opon. Motocykl jest wygodny, pewny w prowadzeniu, dynamiczny, i na swój sposób elegancki.
Ponarzekać można na układ hamulcowy, kiepski pod względem wyczucia siły hamowania. To praktycznie jedyna techniczna wada FZ6/FZ6 Fazer.
Jest jeszcze jedna – finansowa. Dobrze utrzymanych i w pełni sprawnych technicznie egzemplarzy tego modelu nie da się tanio kupić. Chętni na Fazera muszą dość głęboko sięgnąć do portfela. Ale warto to zrobić, każdy nabywca przekona się o tym już po pierwszych kilometrach.
Dane techniczne i orientacyjne ceny - na następnej stronie>>>
DANE TECHNICZNE Yamaha FZ 6 | |
SILNIK | |
Typ silnika | 4-suw, R4 |
Chłodzenie | ciecz |
Rozrząd | DOHC |
Zawory na cylinder | 4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 600 |
Średnica/skok tłoka (mm) | 65,5/44,5 |
Stopień sprężania | 12,2 |
Moc maksymalna (kW/KM-obr/min) | 72/98 – 12 000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 63 – 10 000 |
Zasilanie | wtrysk paliwa |
Średnica dolotu (mm) | 38 |
Rozruch | elektryczny |
Alternator (W) | 290 |
Zapłon | elektroniczny, z mikroprocesorem |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Silnik-skrzynia biegów/przełożenie | Koła zębate |
Sprzęgło | Wielotarczowe, mokre |
Skrzynia biegów/przełożenia | Sześciostopniowa/2,846;1,947;1,556;1,333;1,190;1,083 |
Napęd tylnego koła/przełożenie | łańcuchem |
PODWOZIE | |
Rama | Otwarta, grzbietowa boczna, aluminiowa |
Zawieszenie przednie/skok (mm) | Teleskopowe/130 |
Średnica rur nośnych widelca (mm) | 43 |
Zawieszenie tylne/skok (mm) | Centralna kolumna resorująco-tłumiąca/130 |
Hamulec przedni/średnica (mm) | Tarczowy, podwójny/298 |
Hamulec tylny/średnica (mm) | Tarczowy/245 |
Opony przód/tył | 120/70 ZR17 / 180/55 ZR17 |
WYMIARY I MASY | |
Długość (mm) | 2095 |
Szerokość (mm) | 750 |
Wysokość (mm) | 1215 |
Rozstaw osi (mm) | 1440 |
Wysokość siedziska (mm) | 795 |
Kąt główki ramy (°) | 65 |
Masa własna (kg) | 201 |
Ładowność (kg) | 196 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 19,4 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) | 3,6 |
Przyśpieszenie 0-200 km/h (s) | 15,3 |
Przyśpieszenie 60-100 km/h (s) | 4,8 |
Przyśpieszenie 100-140 km/h (s) | 5,7 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,9 |
DANE OBSŁUGOWE | |
Przegląd techniczny (km) | co 10 000 |
Wymiana oleju (km) | co 10 000 |
Olej silnikowy/ilość z filtrem (l) | SAE 10 W 30 lub SAE 10 W 40/2,8 |
Olej teleskopowy/ilość w goleni (l) | SAE 10 W/0,467 |
Luz zaworów ssących (mm) | 0,11-0,20 |
Luz zaworów wydechowych (mm) | 0,21-0,30 |
Świece zapłonowe | NGK CR 9 EK, NGK CR 9 EIX |
Akumulator | 12V 11Ah |
Ciśnienie w ogumieniu przód/tył | 2,25/2,5 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/ wersja | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
FZ6 | 9,5 | 10,0 | 10,5 | 11,0 | 11,5 | 12,5 |
|
FZ6 Fazer | 10,0 | 10,5 | 11,0 | 12,0 | 13,0 | 15,5 | 20,0 |
S2 |
|
|
| 13,7 | 15,0 | 17,5 |
Zostaw odpowiedź