Spis treści
Połączenie klimatu lat 80. i nowoczesnych technologii to nasz wymarzony motocyklowy miks. Niniejszym oświadczamy zatem, że Yamaha XSR900 GP to sztos!
Wiemy już, że Yamaha XSR 900 GP nie była tylko dziennikarską kaczką. Japoński producent pokazał właśnie sprzęt, który jako żywo nawiązuje do 60-letniej tradycji wyścigowej Yamahy, kryjąc w sobie najnowocześniejsze technologie. Pierwszą jaskółką, która zwiastowała nadejście tej linii była pokazana w 2021 roku XSR 900, inspirowana YZR 500 Christiana Sarrona. Trudno wyobrazić sobie coś bardziej cool niż powrót do własnej tradycji poprzez serię modeli nawiązujących do wyścigowych ikon. Aż szkoda, że pomysł ten nie wypalił dwa lata temu. Oczami wyobraźni widzimy modele inspirowane legendami takimi jak YXM250 gwiazdy motocrossu Hakana Andersona, czy YZE750 Ténéré Stéphane’a Peterhansela.
Inspiracją dla modelu XSR 900 GP była złota era wyścigów Grand Prix. Yamaha pojawiła się tam po raz pierwszy podczas Grand Prix Francji. W latach 70. niekwestionowanym mistrzem był Giacomo Agostini, który zdobywał dla Yamahy kolejne tytuły mistrzowskie. Tak zwana „Złota Era” przyszła jednak dopiero w latach 80. XX wieku – Yamaha ugruntowała wówczas swoją pozycję dzięki Kenny’emu Robertsowi, który na YZR500 trzy razy z rzędu zgarniał tytuł mistrzowski.
To właśnie sportowa rywalizacja wymusiła ogromny rozwój technologii, której jednym z owoców jest rama Deltabox, po raz pierwszy zastosowana w modelu YZR500 z 1982 roku. Zaledwie trzy lata później trafiła do produkcji seryjnej i jest obecna w motocyklach z Iwata do dziś.
Yamaha XSR900 GP – inspiracja Złotą Erą
W XSR900 GP widać mocne inspiracje motocyklami serii YZR Grand Prix z lat 80., ale także vibem sportów serii FZR i TZR z przełomu lat 80. i 90. Dla zachowania tego stylu, zamiast okrągłej przedniej lampy zastosowano kompaktowym moduł soczewkowy wpasowany w owiewkę, która kształtem i detalami także nawiązuje do Złotej Ery.
Silnikowo XSR900 GP to standardowa XSR900 – zastosowano tutaj jednostkę CP3 o pojemności 890 cm3, jednak producent zapewnia, że konstrukcja przedniej owiewki umożliwia osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej, a kanały w panelach bocznych skutecznie wspomagają chłodzenie silnika.
Poszycie siedzenia kierowcy jest dopasowane kolorystycznie do siedzenia pasażera, nawiązując do stylistyki motocykli wyścigowych. Efekt ten uzyskano również dzięki wzorowanej na „kanciasty” styl lat 80. XX wieku tylnej części motocykla skrywającej tylne światło. Stylowa nakładka na miejsce pasażera nie tylko świetnie wygląda, ale zapewnia większą stabilność podczas przyspieszania.
W modelu XSR900 GP zastosowano malowanie inspirowane grafiką używaną przez Wayne’a Raineya podczas mistrzostw świata Grand Prix w klasie 500 cm3 w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku. Rama i wahacz wykończono na srebrno, co dodatkowo podkreśla klimat lat 80.
Inaczej niż w XSR900, w modelu GP znalazła się kierownica typu „clip on”, która jest nieodzownym elementem wyścigowego stylu i zapewnia lepsze wyczucie motocykla podczas jazdy. W porównaniu z modelem XSR900, kierowca jest przesunięty w kierunku zbiornika paliwa, co zwiększa dociążenie przodu i daje bardzie precyzyjne wyczucie przedniego koła.
Przedni widelec KYB upside-down jest w pełni regulowany (napięcie wstępne sprężyn, tłumienie dobicia i odbicia), podobnie jak tylny amortyzator centralny. Hamowanie wspomaga radialna, przednia pompa hamulcowa Brembo.
Na pokładzie XSR900 GP znalazł się system Yamaha Ride Control (YRC) z trzema trybami jazdy „SPORT”, „STREET” i „RAIN”. Do tego dostępne są dwa ustawienia, które dają możliwość wyboru własnych preferencji mocy i interwencji dla kontroli trakcji. Działaniem tych układów można sterować za pomocą aplikacji MyRide.
Informacje o jeździe wyświetlane są na 5-calowym, kolorowym wyświetlaczu TFT z opcją tradycyjnego analogowego motywu obrotomierza, inspirowanego motocyklami wyścigowymi z dawnych lat. Istnieje także możliwość sparowania kokpitu ze smartfonem, dla korzystania z funkcjonalności aplikacji, takich jak nawigacja.
XSR900 GP – najważniejsze dane techniczne
- Charakterystyczny design nawiązujący do wyścigówek Grand Prix z lat 80. i 90. XX wieku
- Nowy 5-calowy, kolorowy ekran TFT umożliwiający łączność ze smartfonem
- Wysokiej klasy, w pełni regulowane przednie i tylne zawieszenie KYB
- Nowy design kierownicy typu clip-on i przełączników
- Rama typu Deltabox o optymalnej sztywności
- Komfortowe siedzenie, nowe panele boczne i zdejmowana nakładka na miejsce pasażera
- Nowe podnóżki w ulepszonej pozycji
- System Yamaha Ride Control YRC i 6-osiowy moduł IMU
- Tempomat, system Quick Shift trzeciej generacji i sprzęgło A&S
- Zaawansowany silnik CP3 o pojemności 890 cm3 i wysokim momencie obrotowym, zgodny z normą EU5+
- Koła Yamaha Spinforged z oponami Bridgestone Battlax Hypersport S23
Zostaw odpowiedź