2010-05-28 21:20:13.819973
Tenere
napisał(a):
Witam
jestem bardzo zainteresowany wszystkimi informacjami o świecy diagnostycznej Colortune?
Proszę o wnioski, plusy minusy , komentarze, instrukcje obsługi.
2010-05-28 21:32:49.745065
Moto
napisał(a):
Jest to specjalna szklana świeca, przez którą widać wnętrze komory spalania i kolor płomienia.
Aby proces spalania mieszanki paliwowej w silniku przebiegał poprawnie na jeden kilogram paliwa potrzeba 14,7 kilogramów powietrza. Mieszanie paliwa z powietrzem to zadanie gaźników lub wtryskiwaczy. W nowszych motocyklach nad wszystkim czuwają sondy lambda i elektronika więc nie ma specjalnie potrzeby regulować samemu składu mieszanki, ale w starszych silnikach zasilanych gaźnikami już taka potrzeba występuje i lepiej o to zadbać. Producenci podają zawsze liczbę obrotów, o jaką należy wykręcić śrubę regulacyjną składu mieszanki w gaźnikach. Na przykład w Yamasze FJ1200 są to takie wartości:
- modele 1TX/XJ/YK/WH 1986-87 - 2 obroty,
- modele 3CV/CW/CX/CY 1988-90 - 2 obroty,
- modele 3XW/CX/YA 1991-97 - 3 obroty,
- modele 3CY 1991-97 - 2,75 obrotu.
Sprawa wygląda jednak w ten sposób, że wraz z upływem lat i przy tysiącach kilometrów nawiniętych na koła, niektóre elementy motocykla ulegają zużyciu. Części gaźników również się zużywają i nie zawsze wykręcenie śrub składu mieszanki o lalecaną liczbę obrotów prowadzi do poprawnego ustawienia tegoż składu. Mimo, że wydaje nam się, iż po wymianie świec zapłonowych, filtra powietrza i synchronizacji gaźników wydaje nam się, że silnik pracuje równo, to jednak różnice składu mieszanki na poszczególnych cylindrach wpływają niekorzystnie na poziom spalania i pracę jednostki napędowej.
Tutaj mogę zacząć opis zestawu Colortune. Zestaw składa się ze specjalnej szklanej świecy, peryskopu, przewodu zapłonowego oraz instrukcji obsługi wraz z tabelą kolorów płomienia, dzięki której wiemy kiedy barwa płomienia jest prawidłowa, a kiedy nie jest.
Szklaną świece wkręcamy na miejsce zwykłej, zakładamy na nią dodatkowy przewód zapłonowy, który wtykamy w fajkę zapłonową, odpalamy silnik i obserwujemy spalanie w komorze cylindra regulując jednocześnie skład mieszanki dotąd, aż płomień będzie miał odpowiednią barwę. Oczywiście musimy pamiętać o tym, żeby silnik był rozgrzany przed rozpoczęciem regulacji.
Regulacja skłądu mieszanki paliwowej przy pomocy tego urządzenia jest niebywale prosta i skuteczna.