Suzuki Hayabusa Turbo - być jak Ghost Rider - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Suzuki Hayabusa pod względem modyfikacji polegających na dodawaniu turbosprężarki jest w świecie motocyklowym tak samo popularna, jak wolnossące silniki Hondy w świecie tunerów samochodowych. Tak jak silniki Hondy o oznaczeniach B16, B18 i B20 są wdzięczne jeśli chodzi o „uturbianie“, tak samo jest z Suzuki Hayabusa.

 

Wydawałoby się, że dołożenie turbosprężarki do motocykla jest trudnym zadaniem, ale z pomocą przychodzą poradniki i sklepy ze Stanów Zjednoczonych, gdzie Suzuki Hayabusa Turbo jest niezwykle popularna.

 

Etapy

Rozróżniamy trzy podstawowe etapy, które nawet w polskich publikacjach są oznaczane według nomenklatury anglojęzycznej, więc i my będziemy stosować określenie „stage”.

 

Stage I to podstawowa modyfikacja pozwalająca osiągnąć moc nawet 275 koni mechanicznych. Nie wymaga on zaawansowanych przeróbek mechanicznych, a w jego skład wchodzi zmodyfikowany układ dolotowy, głowica przystosowana do montażu turbosprężarki, sama sprężarka i zawór wastegate, który kieruje nadmiar spalin do wydechu z pominięciem turbiny i tym samym zapobiega jej uszkodzeniu. Oczywiście już przy Stage I należy zastosować komputer sterujący mapami zapłonu.

 

Stage II pozwala na osiągnięcie mocy nawet 450 koni mechanicznych. Tutaj już wymagana jest ingerencja w silnik, która polega na wzmocnieniu konstrukcji. Oprócz tego w przypadku Stage II należy zastosować kontroler turbiny.

 

Stage III daje już efekty w postaci mocy sięgającej nawet 550 koni mechanicznych. Różnice pomiędzy dwoma ostatnimi etapami polegają głównie na wielkości turbosprężarki. Konieczne jest również przeprowadzenie zaawansowanych prac w silniku.

 

 

 

Chłodzenie

Jeżeli już nasze Suzuki Hayabusa Turbo jest gotowe, to nie należy zapominać o chłodzeniu. Tutaj do akcji wkracza intercooler. Najbardziej popularne są te używające tylko powietrza. Skompresowane powietrze jest schładzane i obniża temperaturę dolotu. Na podobnej zasadzie działają intercoolery wykorzystujące ciecz. W takich intercoolerach wykorzystuje się dodatkową chłodnicę, która jest przycięta do 1/3 swojego oryginalnego rozmiaru. Jest to najskuteczniejsze rozwiązanie, ale wymaga sporej uwagi i dobrego uszczelnienia.

 

Drugą metodą jest wtrysk wody lub metanolu. Znajdująca się w osobnym zbiorniku ciecz jest wtłaczana do dolotu i obniża temperaturę procesu spalania. Użycie metanolu daje podwójny efekt - schładza i jednocześnie zwiększa liczbę oktanową paliwa.

 

 

Sterowanie

Suzuki Hayabusa Turbo potrzebuje odpowiedniego zarządzania paliwem. Tutaj najlepiej sprawdzi się jednostka zastępująca fabryczne ECU. Taki komputer steruje nie tylko mieszanką, ale również czasami zapłonu. Można również zastosować dodatkowy wtrysk paliwa sterowany przez osobny komputer. W przypadku Stage I można ograniczyć się do rozwiązań takich jak Power Commander, który jest podłączany do fabrycznego komputera. Najprostszym rozwiązaniem jest regulator ciśnienia paliwa i tutaj rozróżniamy regulatory działające w stosunku 1:1 oraz takie, które powodują stabilny wzrost ciśnienia.

 

Oprócz sterowania paliwem istotne jest również sterowanie samą turbosprężarką - czyli kontrola ciśnienia doładowania. W Stage I stosuje się przeważnie wewnętrzny wastegate, który jest zintegrowany z turbosprężarką i dodatkowo ma zamontowany zawór w rurze prowadzącej do wydechu. Można również zastosować zewnętrzny zawór, który montowany jest w wężu prowadzącym do układu wydechowego. Pozwala to na zaoszczędzenie miejsca.

 

W przypadku zaawansowanych zestawów należy już pomyśleć o elektronicznym kontrolerze doładowania, który pozwala na ustawienie pracy turbiny dla każdego biegu.

Gotowe zestawy

Jeżeli na myśl o tym wszystkim boli was głowa, to nie martwcie się, ponieważ z pomocą przychodzą sklepy oferujące gotowe zestawy. Tak, Suzuki Hayabusa Turbo to na tyle popularna konstrukcja, że można kupić gotowy kit i zamontować go w profesjonalnym warsztacie. Ceny zestawów Stage I zaczynają się od około 3900 dolarów. Za Stage II trzeba zapłacić co najmniej około 6000 tysięcy dolarów. Za Stage III przyjdzie nam zapłacić ponad 7000 dolarów. Oczywiście ceny różnią się w zależności od sklepu i zastosowanych podzespołów.

 

Należy pamiętać, że zakup zestawu to nie wszystko, ponieważ do całej operacji trzeba odpowiednio przygotować silnik, skrzynię biegów, napęd, układ dolotowy oraz wydechowy.

 

Gotowe zestawy można zakupić zarówno w sklepach internetowych, jak i w serwisie aukcyjnym eBay. Zadbajcie jednak o to, by kupić markowe produkty, które zapewnią długą żywotność waszego Suzuki Hayabusa Turbo. Dzięki nim każdy może poczuć się jak Ghost Rider...

 

 

 

Plotki: Hayabusa Turbo jeszcze w tym roku

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany