Jednostka napędowa, zastosowana w Ducati 1199 Panigale, to krok milowy w dziejach Ducati. W stosunku do dotychczasowych silników włoskiego producenta ta jednostka ma zwiększoną moc oraz moment obrotowy, a jego niska waga i kompaktowa budowa wpłynęły korzystnie na redukcję ogólnej wagi motocykla.
Silnik został zaprojektowany jako element podwozia, a więc cylindry zostały obrócone do tyłu, w kierunku skrzyni korbowej. To pozwoliło umieścić silnik tak, by zrównoważyć rozkład ciężaru oraz perfekcyjnie rozłożyć punkty mocowania głowicy cylindra w ramie typu monocque. Konstrukcyjnie Superquadro jest nowością. Jedyną pozostałością dotychczasowych jednostek Ducati jest konfiguracja 90° L-twin Fabio Taglioniego i kontrola zaworów Desmodromic. Pozostałe elementy silnika są nowe. Superquadro nazwany został z powodu znacznie zwiększonego stosunku średnicy cylindra do skoku tłoka (112 mm x 60,8 mm), dzięki któremu moc jednostki zwiększona została do 195 KM przy 10 750 obr./min, a moment do 133 Nm przy 9000 obr./min.
Technologii użytej do budowy elementów Superquadro, np. pokrytych włóknem węglowych zaworów, używa się zazwyczaj w przemyśle lotniczym. Tam gdzie tylko można było stal zastąpiono tytanem, wzmocniono tłoki, mocniejsze przekładnie skrzyni biegów lepiej przekazują moc. Zawory wlotowe zwiększono z 43,5 mm do 46,8 mm, a wylotowe z 34,5 mm do 38,2 mm.
Ducati wyposaży Panigale w system ride-by-wire oraz nowe mapowanie silnika, dzięki czemu Superquadro jest przyjazny dla motocyklisty i środowiska. Serwis rozszerzono do 24 000 km.
Claudio Domenicali, dyrektor Ducati, tak powiedział o nowym silniku Włochów: „Tego silnika nie da się porównać z żadną inną jednostką wyprodukowaną na przestrzeni ostatnich 20 lat”.
Szczegóły na stronie Ducati Superquadro.