Spis treści
Minimalizacja nurkowania i unoszenia przodu – to zadanie stoi przed nową technologią Yamahy, dla której rozpoczęto procedurę patentową. Technologia ma poprawić prowadzenie motocykla w różnych warunkach drogowych.
Yamaha złożyła innowacyjny patent na nowy typ aktywnego zawieszenia. Technologia ta ma na celu zminimalizowanie nurkowania przedniego zawieszenia podczas hamowania i kompresji tylnego podczas przyspieszania. System ten, podobny do stosowanego w MotoGP, może zostać zastosowany w modelach takich jak Yamaha R1, MT-09 i R6, czyniąc je jeszcze bardziej wydajnymi i bezpiecznymi.
Nurkowanie i przysiad
Silne hamowanie z wykorzystaniem przedniego hamulca jest powszechną praktyką wśród motocyklistów, może jednak prowadzić do znacznego nurkowania przedniego zawieszenia, powodując niekontrolowane stoppie, a zatem utratę kontaktu tylnego koła z drogą i zmniejszenie przyczepności. To zjawisko, znane jako „nurkowanie”, jest dobrze znanym problemem. Z kolei podczas przyspieszania dochodzi do tzw. „przysiadu”, w którym tylne zawieszenie ulega kompresji, a tył motocykla obniża się.
O co chodzi w patencie
Nowy patent Yamahy opisuje system redukujący zarówno nurkowanie, jak i kompresję tyłu. Zgodnie z opisem technologia obejmuje układ kontroli hamowania, który aktywuje zarówno przednie, jak i tylne hamulce. Jednocześnie zawieszenie podlega korekcie w celu wypoziomowania. Regulacja ta obejmuje m.in. zwiększenie siły tłumienia przedniego widelca w kierunku kompresji, zwiększenie siły reakcji sprężyny przedniego widelca, zwiększenie siły tłumienia tylnego zawieszenia w kierunku rozprężania i zmniejszenie siły reakcji sprężyny tylnego zawieszenia.
Co to zmienia
Elektroniczne sterowanie zawieszeniem i hamulcami może znacząco poprawić prowadzenie podczas silnego hamowania i przyspieszania. Miękkie zawieszenie zapewnia lepszą trakcję na nierównych nawierzchniach, podczas gdy twardsze zawieszenie lepiej nadaje się do precyzyjnej i szybkiej jazdy. Nowa technologia Yamahy ma na celu znalezienie równowagi między tymi dwoma skrajnościami, zapewniając optymalne prowadzenie.
Dla kogo to jest
Chociaż obecnie nie wiadomo, kiedy ta technologia zostanie zastosowana w seryjnych motocyklach, może ona stanowić znaczący krok naprzód w rozwoju motocykli sportowych. Szczególnie modele takie jak Yamaha R1, MT-09 i R6 mogłyby skorzystać z tej innowacyjnej technologii zawieszenia, oferując lepszą kontrolę i bezpieczeństwo.
Zostaw odpowiedź