Spis treści
Liczba ofiar śmiertelnych na drogach spadła o 47% w ciągu ostatnich 10 lat! Polska jest drugim krajem Europy, zaraz za Litwą.
Czym jest ETSC oraz PIN?
ETSC – Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu to niezależna, non-profitowa organizacja, której celem jest redukcja liczby ofiar śmiertelnych i obrażeń w transporcie w Europie.
Program Road Safety Performance Index (PIN) autorstwa ETSC otrzymuje wsparcie finansowe od Niemieckiej Rady Bezpieczeństwa Drogowego (DVR), Toyota Motor Europe, Szwedzkiej Administracji Transportu, Norweskiej Administracji Drogowej, CITA – Międzynarodowego Komitetu Badania Pojazdów Samochodowych oraz Fundacji MAPFRE.
Polska otrzymuje nagrodę za znaczne poprawienie bezpieczeństwa drogowego!
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przyznała po raz pierwszy Polsce nagrodę 2023 Road Safety Performance Index (PIN). Nasz kraj zmniejszył liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 47% między 2012 a 2022 rokiem, co jest wynikiem lepszym jedynie od Litwy (która otrzymała nagrodę PIN w 2022 roku). Średnia redukcja liczby ofiar w UE wyniosła 22%.
W ubiegłym roku śmiertelność na drogach (liczba ofiar śmiertelnych na mieszkańca) wyniosła 50 na milion w Polsce, w porównaniu do 93 na milion w 2012 roku. Śmiertelność w 2022 roku była lepsza niż we Włoszech (54 na milion). Norwegia miała najbezpieczniejsze drogi w Europie (21 na milion), a następnie Szwecja (22 na milion).
Ogłoszenie to zbiegło się w czasie z nową analizą opublikowaną 20 czerwca przez ETSC, która pokazuje, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła o 4% w ubiegłym roku, do 20 679. Ta liczba jest nadal o 9% niższa niż w 2019 roku, ostatnim roku przed pandemią COVID-19, która dramatycznie zmieniła natężenie ruchu drogowego. Jednak ETSC ostrzega, że od 2019 roku potrzebne byłoby obniżenie o 17,2% w celu osiągnięcia celu UE i ONZ polegającego na zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych na drogach o połowę do 2030 roku.
Najważniejsze zmiany w Polsce zdaniem ETSC
Zespół ekspertów ETSC przytoczył kilka kluczowych elementów, które wpłynęły na decyzję o przyznaniu tegorocznej nagrody Polsce, oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach:
- Kompleksowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030, który zakłada obniżenie zarówno liczby ofiar śmiertelnych, jak i poważnych obrażeń o 50%;
- szeroko zakrojony, czteroletni program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej;
- Rozbudowa sieci fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości;
- Wzrost kontroli drogowych pod względem pijanych kierowców o średnio 19% każdego roku między 2010 a 2019 rokiem;
- Wprowadzenie systemu „korytarza życia”, umożliwiającego pojazdom ratunkowym dostęp do miejsc kolizji na autostradach.
ETSC stwierdza, że limity prędkości i obserwowane prędkości pojazdów w Polsce są wciąż zbyt wysokie. Maksymalna prędkość 140 km/h na autostradach jest najwyższa w UE, z wyjątkiem Niemiec.
ETSC przyjął z zadowoleniem decyzję o zniesieniu wyższych limitów prędkości w nocy w obszarach miejskich, które zastąpiono stałym limitem 50 km/h w 2021 roku.
Jednak ETSC uważa, że Polska powinna także rozważyć wprowadzenie limitów prędkości wynoszących 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów w obszarach miejskich.
Antonio Avenoso, Dyrektor Wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, powiedział:
„W ciągu dziesięciu lat Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo drogowe i stanowi przykład na to, jak poważnie podchodzić do tego problemu. Istnieje autentyczne zaangażowanie w wyznaczanie celów, poprawę infrastruktury i wzmocnienie egzekwowania prawa, co stanowi kluczowe czynniki w tej imponującej redukcji.”
Pełny raport można znaleźć na stronie ETSC.eu.
Zostaw odpowiedź